جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 1152008
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
محمد شیاع السودانی + جو بایدن

حوزه/ نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا به طور غیر مستقیم پاسخ ایران را حق طبیعی این کشور در دفاع از خود در برابر تجاوزات اسرائیل دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در سفری شش روزه به آمریکا با رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر دفاع، تعدادی از نمایندگان کنگره، تجار و مدیران شرکت‌ها دیدار کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار در پاسخ به رئیس جمهور آمریکا بر دستاوردهای دولت در ارائه خدمات و تثبیت آرامش و ثباتی که نتیجه پیروزی عراقی‌ها بر داعش با کمک دوستان خارج از ائتلاف بین‌المللی بود تأکید کرد.

در حقیقت، نخست وزیر عراق به کمک‌های جمهوری اسلامی در آن شرایط سخت به طور واضح اشاره کرد.

وی در اشاره به عدم پایبندی عراق به آنچه آمریکا برای حفاظت از اسرائیل متعهد است و امنیت خود را بخشی از امنیت اسرائیل می‌داند و در تخالف با برخی از کشورهای عربی که در مقابله با پاسخ ایران به اسرائیل با این رژیم مشارکت داشتند، گفت: در خصوص تحولات منطقه دیدگاه‌های متفاوتی داریم.

السودانی همچنین با محکوم کردن حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک گفت: این اقدام نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است که به سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک مصونیت حقوقی بالایی می‌دهد.

نخست وزیر عراق به طور غیر مستقیم پاسخ ایران را حق طبیعی دفاع از خود در برابر تجاوزات اسرائیل دانست.

این موضع به گفته کارشناسان روابط بین الملل و ناظران، مستلزم جسارت و شجاعت در دیدار در سطح عالی با نخستین حامی اسرائیل و در دفتر بیضی شکل است.

علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی که حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد، موضع نخست‌وزیر عراق را می‌توان مهم‌ترین و جسورانه‌ترین موضع در این زمینه دانست.

السودانی همچنین ادامه کشتار در غزه را محکوم کرد و به رئیس جمهور آمریکا لزوم احترام به قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی را یادآور شد که حمایت از غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را در جنگ‌ها تصریح می‌کند.

نخست وزیر عراق گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور آمریکا را با یک درس اخلاقی مهم به پایان رساند و گفت: ما به عنوان انسان به یک ساختار بین‌المللی نیاز داریم که به ارزش‌های حقوق بشر احترام بگذارد، تجاوز را محکوم کند، غیرنظامیان را از بلایای جنگ در امان نگه دارد و مصونیت مقرهای دیپلماتیک را حفظ کند و اگر در مورد آنچه اتفاق می‌افتد سکوت کنیم، این سوابق چه خوب و چه بد باشد به پیشینه‌ای در روابط بین ‌الملل تبدیل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha