پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
همایش از بلخ تا نیشابور

پنجمین همایش ادبی «از بلخ تا نیشابور» با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان ایرانی و افغانستانی، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پنجمین همایش ادبی «از بلخ تا نیشابور» با هدف شناخت بهتر و عمیق‌تر شعر امروز افغانستان و به بهانه رونمایی و نقد دفتر شعر «مویه‌های آمو» با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان ایرانی و افغانستانی، عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت، در سالن مهر حوزه هنری استان قم برگزار شد.

در این همایش، حسین محمدی مبارز، طهماسبی خراسانی‌ و سید حسین فصیحی، منتقدان ادبی، به نقد و بررسی مجموعه شعر مویه‌های آمو اثر سیدسکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان پرداختند.

منتقدین این دفتر شعر به کشف مضامین و خلق آثار موفق در زمینه‌های مختلف آیینی، اجتماعی و عاشقانه، سلیس بودن و به‌روز بودن زبان، بلخ‌گرایی و هویت تمدنی، انتخاب درست واژگان در شعر و انتخاب مناسب عنوان کتاب و تناسب آن با سروده‌های اجتماعی و عاشقانه اشاره کردند.

همچنین حضور موثر سید سکندر حسینی بامداد در اوضاع رخوت‌آلود امروز افغانستان و فعالیت‌های مفید فرهنگی و ادبی او در دو حوزه ادبی ایران و افغانستان مورد تحسین کارشناسان و شاعران مهمان واقع شد.

در این محفل ادبی سیده تکتم حسینی، احسان‌الله بدخشانی، شفیق صادقی، اعلا امیری، مژگان فرامنش، اسحاق ثاقبی داراب، معصومه جمالی، مجتبی خرسندی و سید سکندر حسینی بامداد (نویسنده مجموعه شعر مویه‌های آمو) به خوانش شعر پرداختند.

سیدسکندر حسینی بامداد، مدیر انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان که مسئولیت کتابخانه فردوسی شهر مزارشریف را نیز بر عهده دارد، در حاشیه این برنامه در گفتگو با خبرنگار حوزه در مورد دفتر شعر «مویه‌های آمو» گفت که این اثر گزیده‌ای از دو دفتر شعر «چار باغ گل سرخ» و «معبد پروانه‌ها» است.

حسینی بامداد گفت:‌ بخش اول دفتر شعر «مویه‌های آمو» حاوی ۳۱ غزل از دفتر چار باغ گل سرخ است که بیشتر این سروده‌ها مضامین اجتماعی، مردمی و عاشقانه را در بر دارد.

به گفته این شاعر افغانستانی، بخش دوم این اثرِ شعری نیز در برگیرنده‌ی ۲۰ غزل از دفتر شعر معبد پروانه‌ها بوده که حاوی اشعار دینی و آیینی و مذهبی می‌باشد.

دفتر شعر «مویه‌های آمو» شامل ۵۱ غزل در ۱۲۰ صفحه است که توسط نشر شاعران پارسی زبان به چاپ رسیده و امسال در نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران نیز عرضه شد.

در یکی از غزل‌های دفتر شعر «مویه‌های آمو» آمده: «تنها نشسته‌ام که انار بیاوری، از جاده‌های بلخ و خراسان و قندهار بیاوری». بیتی که نگاه شاعر به نزدیکی و همدلی بین دو ملت ایران و افغانستان در آن موج می‌زند.

پنجمین همایش ادبی «از بلخ تا نیشابور» در قم برگزار شد

مدیر انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان گفت که دفتر شعر «مویه‌های آمو» پیش از این با حضور شعرا و مسئولان ریاست و فرهنگ استان بلخ افغانستان در کتابخانه فردوسی شهر مزارشریف هم رونمایی شده است.

مسئول کتابخانه فردوسی مزارشریف در رابطه با فعالیت‌های این کتابخانه نیز به خبرنگار حوزه گفت: کتابخانه فردوسی از یک سال بدین‌سو برنامه‌های زیادی برگزار کرده است، از جمله جلسات هفته‌وار «چار باغ خیال» که به بررسی تخصصی شعر و ادبیات افغانستان می‌پردازد.

حسینی بامداد هدف از برگزاری این برنامه‌ها را زنده کردن روحیه امید و بارور کردن و شکوفایی شعر و ادبیات و فرهنگ در کشور جنگ‌زده‌ افغانستان دانست.

گفتنی است، همایش‌های نگین سلیمانی و رسول مهربانی، کنگره شعر و ادبیات آئینی افغانستان با عنوان واژه‌های تشنه، جشنواره شعر توحیدی افغانستان با عنوان تسبیح نسیم و کنگره شعر فاطمی با عنوان عقیق کبود از جمله برنامه‌های انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان و کتابخانه فردوسی شهر مزارشریف است که تاکنون در چند نوبت برگزار شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha