جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

نشست مقدماتی همایش بین المللی غرب شناسی به منظور تبیین مفهوم غرب شناسی و راهکارهای آن صبح امروز در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست استاد غرب شناسی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به تعاملات اقتصادی و تجاری شرق و غرب گفت: نگاه جدی به غرب از دو قرن اخیر و پس از حمله ناپلئون به مصر آغاز شد و با ایجاد سئوالهای متعدد در ذهن مردم شرق مبنی بر چگونگی پیشرفت نظامی غرب، روند غرب شناسی سرعت گرفت.

آقای مشکی از تفکر پذیرش تام فرهنگ غربی انتقاد کرد و یادآور شد: برخی با سطحی نگری درصدد القای این تفکر هستند که باید همه ویژگی های غرب را توأمان بپذیریم که این تفکر کاملا غلط و اشتباه است.

وی ایده صحیح و اصولی در مورد غرب را تفکیک میان مثبت و منفی دانست و افزود: سید جمال الدین اسدآبادی با ایجاد این تفکر توانست در بیداری ملتهای اسلامی نقش اساسی ایفا کند.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام سوادی از مسئولان فرهنگی تبلیغی خارج از کشور، توجه به پیشرفت های غرب در زمینه های مختلف را از مهمترین مولفه های غرب شناسی اصولی دانست و گفت: پیشرفت های اخیر علمی غرب را باید با اصول و روشهای معتبر بررسی کنیم و غرب شناسی بدون بررسی این مسئله ناقص خواهد بود.

وی مقابله با استعمارستیزی را از انگیزه های غرب شناسی عنوان کرد و اظهار داشت: توجه به پیشینه غرب از دیگر مولفه های مهم غرب شناسی است و لازم است با مقایسه دقیق میان پیشینه، حال و آینده غرب به خوبی به بررسی ویژگی های آن بپردازیم.

استاد گروه غرب شناسی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی نیز در این نشست، ارائه تحقیق های علمی را از مهمترین دغدغه های برگزاری همایش غرب شناسی دانست و یادآور شد: باید با تدوین راهکارهای مناسب، همایش غرب شناسی را متفاوت از دیگر همایش ها برگزار کنیم تا بتوانیم به خوبی به تبیین مسایل مربوطه بپردازیم.

وی استفاده از صاحب نظران و کارشناسان را در بهبود عملکرد همایش مفید عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش آن است که با پشتوانه علمی برگزار شود و با دقت نظر به بررسی آثار غرب بپردازد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha