دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

نخستین همایش مراکز پاسخ‌گویی دینی سراسر کشور با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه, حضرت آیت الله سبحانی در مراسم اختتامیه این همایش با اشاره به آیاتی از قرآن مجید اظهار داشتند: اسلام و تشیع در هر دوره‌ای با مشکلاتی مواجه بوده که امروز این مشکلات بدلیل تلاش همه جانبه اجانب علیه ایمان و اعتقادات مردم مضاعف شده است, در گذشته تعداد شبهات کم بود و بیشتر به ابعاد زندگی پیامبر و ائمه علیهم‌السلام می‌پرداختند, در حالی که امروز شبهات پیچیده شده و سئوالات و شبهات بسیاری در مورد ذات الهی و فروع دین مطرح می‌گردد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم, وظایف حوزه‌های علمیه در این زمینه را سنگین دانسته و افزودند: برگزاری چنین همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی در عصر کنونی امید بخش است, روحانیت باید به تلاش خود در این زمینه بیفزاید و نباید تعدد مراکز پاسخگویی به شبهات دینی را غیر مفید دانست, اما باید توجه داشت که در پاسخ به سئوالات مشابه وحدت رویه حفظ شود و پاسخ واحدی لحاظ گردد.

ایشان در ادامه بیان داشتند: سایت‌ها باید فعالیت خود را تخصصی کنند نه اینکه خود را پاسخ‌ گوی تمامی سئوالات دانسته و پاسخ‌های مناسبی را ارائه نکنند.

آیت الله سبحانی تقسیم کار را رمز موفقیت دانسته و یادآور شدند: تعدد شبهات و سئوالات ما را ناامید نکند, زیرا دشمن به واسطه این کار سبب رشد و تکامل ما خواهد بود, اگر سئوالات و اشکالات مطرح نمی‌شدند فقه و علوم حوزوی پیشرفت نمی‌کردند و حیات اسلام مربوط به همین سئوالات و اشکالات است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: این قبیل سوالات اسلام ما را قوی‌تر و نیرومندتر می‌کند و دشمن باید بداند شبهات او به ضرر ما نخواهد بود, زیرا در قرآن واژة «یسئلونک» بیش از 20 مرتبه در موضوعات مختلف وارد شده و وحی الهی می‌تواند پاسخ‌گوی تمامی سئوالات انسان باشد.

ایشان افزودند: عالمان دینی همواره در طول تاریخ بر پاسخگویی به سئوالات و شبهات اهتمام داشته‌اند و آثار بسیاری را نیز به نگارش در آورده‌اند که با بررسی آنها متوجه می‌شویم بسیاری از سوالاتی که امروز مطرح می‌شود در گذشته نیز مطرح بوده‌ و باید پاسخ آنها را به زبان روز درآورد.

معظم له بر تربیت عده‌ای از طلاب جهت پاسخگویی به سئوالات و شبهات تأکید کرده و بیان داشتند: جهان امروز به سمت تخصصی شدن در حرکت است و روحانیان و طلاب باید بتوانند با آموزش‌های لازم پاسخگوی سئوالات جوامع امروزی باشند.

در پایان این مراسم, مؤسسه در راه حق, مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم, معاونت آموزشی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها به عنوان مراکز برتر و 23 مرکز دیگر نیز قابل تقدیر شناخته شدند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha