پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

نخستین نشست «وهابیت، مانع انسجام اسلامی» به همت فصل‌نامه فرهنگ پویا با همکاری سازمان ملی جوانان در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی طی سخنانی در این نشست گفتند: وهابیت در ابتدا به نام احیای اسلام اصیل در جوامع اسلامی مطرح شد، اما پس از مدتی معلوم شد که به دنبال ریشه‌کنی اسلام ناب است و نتیجه‌ای جز تفکر انحرافی و الحادی ندارد.

ایشان به عوامل گسترش این تفکر اشاره کرده و اظهار داشتند: یکی از عوامل رشد این فرقه این است که برخی از آنها عقاید اسلام را وارونه درک کرده‌‌اند و نمی‌فهمند که حقیقت، چیزی غیر از آن است که فهمیده‌اند و دسته دوم گرایش‌های نفسانی دارند و نمی‌خواهند حقیقت را درک کنند و به دنبال انحراف در اسلام هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: فرقه وهابیت نه تنها نسبت به عقاید شیعه حساسیت دارد، بلکه بسیاری از اصول و عقاید اهل سنت را نیز شرک و غیراسلامی می‌داند، مثلا وهابیان بوسیدن مکان‌های مقدسه را مصداق بت‌پرستی می‌دانند، در حالی که بوسیدن حجرالاسود را جایز می‌شمارند و این عقاید خرافی و بی‌پایه، آنها را به جایی رسانده است که صریحا قایل به تجسم و تشبیه خداوند شده‌اند که عین کفر است، ولی آن را اسلام ناب معرفی می‌کنند.

این استاد حوزه، تعصبات قومی و نژادی عرب‌های جاهلی علیه فارسی زبانان را یکی از عوامی حملات شدید این فرقه به تشیع عنوان کرده و افزودند: عامل مهم دیگر، سیاسی است که خارج از مرزهای کشورهای اسلامی هدایت می‌شود و به دنبال تقویت همه جانبه این فرقه علیه جامعه شیعیان، مخصوصا ایران هستند.

آیت‌الله‌ مصباح یزدی گفتند: در سه بخش باید در مورد این تفکر بررسی و تحقیق شود، اول مسایل اعتقادی، دوم مسایل علمی و فقهی و سوم در مورد تاریخچه این فرقه که چگونه به وجود آمد، چه عواملی موجب پیدایش آن شد و چه عواملی موجب رشد و پیشرفت این تفکر انحرافی گردید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کردند: باید سلسله‌ای از اهداف، اصول، استراتژی و راهبردها ترسم گردد و مقابله با این انحرافات حساب شده باشد تا موجب اشتباهات جدید نشود که مجبور شویم به دنبال ترمیم و اصلاح آنها باشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: باید در برخورد و مواجه با مروجین این افکار با منطق و استدلال‌های قوی و مستند برخورد شود.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان افزودند: پیشنهاد می‌شود که دبیرخانه‌ای برای هماهنگی فعالیت‌ها و مدیریت و تقسیم کار تشکیل شود که اطمینان دارم از طرف دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی، مخصوصا مقام معظم رهبری تأیید و حمایت خواهد شد تا این برنامه با انسجام و مدیریت خوبی به نتایج مطلوبی برسد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha