یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024

مدیر اجرایی طرح هجرت بلند مدت معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم گفت: بطور متوسط سالانه بیش از 400 مبلغ از طریق این واحد به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: طرح اعزام تبلیغی در قالب هجرت بلند مدت در سفر مقام معظم رهبری به قم به ایشان ارائه شد و پس از ملاحظه آن طرح، امر به تشکیل ستاد هجرت را صادر کردند.
وی افزود: این طرح به معاونت تبلیغ حوزه واگذار شد و اولین اعزام در تیر ماه 1380 صورت گرفت.
حجت‌الاسلام غلامرضایی هدف از این طرح را تامین مبلغ برای مناطق مورد نیاز عنوان کردو گفت: مراکز بخش، دهستان و روستاهای بزرگ فاقد روحانی و برخی ازشهرهایی که در معرض آسیب های اجتماعی و فرهنگی فرق ضاله هستند در اولویت اعزام قرار دارند.
مدیر اجرایی طرح هجرت بلند مدت افزود: روحانیون مهاجر همراه با خانواده در محل تبلیغ مستقر می‌شوند و حداقل به مدت یک سال در محل به تبلیغ معارف قرآنی و مسائل دینی مشغول می‌شوند و هم اکنون نیز 2400 مبلغ در حال انجام رسالت دینی خود هستند.
وی به استقبال طلاب از این طرح اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تبلیغ یکی از وظایف اساسی حوزویان است، استقبال طلاب در حد بسیار خوبی صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام غلامرضایی با اشاره به حضور موثر و مثبت مبلغین در مناطق مختلف بیان داشت: احیاء مساجد بواسطه اقامه نماز، برگزاری جلسات احکام و تفسیر قرآن و نیز رسیدگی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی منطقه از جمله  فعالیتهایی است که باعث انسجام در روستا ها و جذب جوانان به مساجد شده و اختلافات را به حداقل رسانده است.
وی پاسخ به شبهات اعتقادی وانجام فعالیتهای تبلیغی را از محور های فعالیت روحانیون مهاجر برشمرد وافزود جلوگیری از نفوذ فرق و مذاهب ضاله، جذب جوانان به حوزه‌های علمیه و مساجد، حضور در مدارس آموزش و پرورش، انجام فعالیتهای فرهنگی از دیگر محور های فعالیت مبلغین طرح هجرت بلند مدت است.
حجت‌الاسلام غلامرضایی حضور روحانیون طرح هجرت بلند مدت در مناطق مختلف را بسیار ارزشمند ارزیابی کردو بیان داشت: سال اول هجرت برای استقرار روحانی مشکلات فراوانی وجود داشت، ولی در حال حاضر معادله کاملا بر عکس شده و تقاضای مردم بسیار شده بگونه ای که جوابگویی به همه آنها دشوار است.
وی افزود: در حاضر بیش از 1000 تقاضا برای جذب مبلغ وجود دارد و هر تعداد از روحانیون که مراجعه می‌کنند برای استقرار آنها در مناطق مختلف مشکلی وجود ندارد.
مدیر اجرایی طرح هجرت بلند مدت، وجود همسران مبلغین را در نشر معارف دینی در بین بانوان بسیار موثر دانست و گفت: برای آن دسته از همسران روحانیون که قبلا آموزشهای کافی را در این زمینه ندیده اند آموزش های غیر حضوری برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام غلامرضایی اعزام کوتاه مدت را از دیگر برنامه های طرح هجرت نام برد و گفت: این اعزامها اغلب در استانهای محروم صورت می گیرد، و بر این اساس در سال 1386 هفت هزار روحانی در مناسبت های مختلف اعزام شده‌اند.
وی حضور مبلغین و روحانیون در مدارس آموزش و پرورش را از دیگر محور های طرح هجرت بلند مدت برشمرد و یادآور شد: یکی از وظایف مبلغین حضور در مدارس و برگزاری نماز جماعت و سخنرانی است و در این راستا در اکثر استانها دوره ای چهار روزه جهت جذاب سازی کلاسها و شیوه های برخورد با جوانان برای مبلغین برگزار می‌شود.
مدیر اجرایی طرح هجرت بلند مدت به روز کردن آموزشهای کاربردی مبلغین را از دیگر فعالیتهای این ستاد بر شمرد و خاطر نشان کرد: آموزش دروس حوزوی به صورت غیر حضوری، آموزش تربیت راهنما، راه اندازی آموزش ویژه همسران مبلغان و آموزش فن خطابه وروش کلاس داری برای کودکان و نوجوانان از جمله این فعالیتها است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha