چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
ضیائی فر حقوق بشر اسلامی

دبیر کمیسیون حقوق بشر جمهوری اسلامی گفت:اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان باید بر اساس فلسفه اسلامی، اساس حقوق بشر اسلامی را تدوین کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد حسن ضیایی فر، در نشست علمی «جایگاه مطالعات فلسفی در نظام بین الملل حقوق بشر: یافتن اولویت های اثرگذاری اندیشه اسلامی»، که به همت مجتمع آموزش  عالی فقه در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به تدوین حقوق بشر در سال 1948م، اظهار کرد: حقوق بشر، مجموعه هنجارها و قوانینی است که در 60 سال گذشته در سازمان ملل طرح شده و جوامع جهان را ملتزم به رعایت آن می کند.

وی افزود: مطالعات فلسفی به مجموعه بحث های نظری در مورد انسان، هستی، کرامت انسانی، برابری و مساوات، انصاف و تبعیض اطلاق می شود که باید نقش این بحث ها در نظام بین المللی حقوق بشر مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به شروع تدوین نظام بین المللی حقوق بشر و نوشتن منشور واحد سازمان ملل متحد، بیان کرد: کتاب های جامعی در مورد تدوین حقوق بشر به زبان فارسی نگاشته شده است که می توان به "در هوای حق و عدالت" اثر استاد موحد، "پرسش و پاسخ درباره حقوق بشر" و "تاریخچه حقوق بشر در ایران" ترجمه مرحوم پوینده و "کشورهای اسلامی و حقوق بشر" دکتر محمد حسین مظفری اشاره کرد.

دکتر ضیایی فر با بیان این که حقوق طبیعی، رنگ سکولاری دارد، یادآور شد: در زمان شکل گیری اعلامیه حقوق بشر، کشورهای اسلامی نخواستند که به این قوانین، رنگ و بوی اسلامی دهند و اعتراضی به بندهای غیراسلامی آن نکردند.

وی خاطرنشان کرد: سال ها پس از شکل گیری قوانین حقوق بشر در منشور سازمان ملل، بسیاری از کشورهای اسلامی دریافتند که عدم توجه در تصویب این قوانین، چه عواقب خطرناکی برای آنها داشته است.

عواقب سوء عدم حضور حقوقدانان اسلامی در سازمان ملل متحد

دبیر کمیسیون حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ابرازکرد: در سه دهه اخیر، بسیاری از قوانین اساسی کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس توانستند که در قوانین سازمان ملل ورود پیدا کنند و آن را تفسیر به رأی نمایند.

دکتر ضیایی فر اظهار کرد: به دلیل آنکه حقوق دانان اسلامی نتوانستند، حضوری جامع و در خورد توجه در سازمان ملل داشته باشند، درسال 2013م شاهد رشد و رسمیت همجنس گرایی در سیستم سازمان ملل بودیم .

وی اضافه کرد: در سازمان ملل، طرح قطعنامه ای به نام "حمایت از ادیان و افکار" داده شد که روشنفکران و محققان ما حضوری فعال در عرصه علمی این قطعنامه نداشتند، اما پژوهشگران غربی با مقالات متعدد علمی به اثبات رساندند که "هدف فعالیت های سازمان ملل حقوق بشر از جهت فردی است و حقوق بشر، ربطی به دین و فکر او ندارد" و توانستند که این قطعنامه را از دستور خارج کنند.

در ادامه این نشست آقای محمد حنیف طاهری ، با اشاره به مبانی فلسفی حقوق بشر، اظهار کرد: مبانی مباحث تئوری حقوق بشر، فلسفه است و با کمک این علم این حقوق تدوین شدند.

وی جامعیت و جهان شمولی حقوق بشر را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: وقتی که حقوق بشر، فرامذهبی، فراجناحی و فرا قومی می گردد، می تواند جهان شمول شود و همه اقشار و ملیت های جهان از هر فرهنگ و نژاد این حقوق را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس حقوق، با اظهار این که مطالعات فلسفی در نظام حقوق بشر، نقش محوری دارد، اذعان نمود: اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان باید این تعهد را داشته باشند که بر اساس فلسفه اسلامی، اساس حقوق بشر اسلامی را تدوین کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha