یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

کاشان دارای پنج مدرسه علمیه با سابقه فعالیت طولانی است که نیازمند ایجاد نمایندگی از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه می‌باشد.

مدیر دارالعلم کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: طلاب و روحانیونی که در شهرستانها مستقر هستند، برای کوچک‌ترین کار اداری می‌بایست به قم بروند و این در حالی است که مرکز مدیریت با ایجاد نمایندگی می‌تواند کمک بسیاری به مدارس علمیه کند. 

وی با بیان اینکه کاشان به عنوان شهر مذهبی نزدیک قم می‌تواند جایگاه مناسبی برای طلاب و روحانیون باشد، اظهار داشت: ایجاد نمایندگی در کاشان به جهت هماهنگی میان مدارس و نظارت بر آن می‌تواند رشد حوزه علمیه این شهر را به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعتمادی به تاریخچه تاسیس مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی اشاره کرد و گفت: این مدرسه در سال 1349 هجری شمسی توسط حضرت‌ آیت‌الله اعتمادی از  شاگردان حضرات آیات بروجردی، خویی و حکیم تاسیس گردید.

وی با بیان اینکه ساخت این مدرسه به صورت شبانه و با مشکلات فراوان صورت گرفته، اظهار داشت: ماموران حکومتی از ساخت این مدرسه جلوگیری می کردند که با تلاش آیت‌الله اعتمادی و دیگر علما و  همچنین مقاومت مردم، این مدرسه ساخته می شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعتمادی افزود: در سال 1375 این مدرسه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قرار گرفت و از همان زمان نیز مدیریت آن به بنده محول گردید.

وی با اشاره به فعالیت گسترده کتابخانه مدرسه با بیش از 20 هزار جلد کتاب اظهار داشت: 81 طلبه در پایه‌های اول تا ششم زیر نظر 9 استاد در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل در این مدرسه بوده‌اند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعتمادی با بیان اینکه به دلیل محدودیت فضای آموزشی، تصمیم به ساخت مجتمعی در خیابان امیرکبیر گرفتیم، اظهار داشت: فاز نخست این مجتمع آموزشی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و طلاب پایه اول تا سوم در آنجا مستقر شدند.

وی به ظرفیت اسکان 150 طلبه در فاز نخست اشاره کرد و گفت: فاز دوم نیز تا مهرماه سال جاری به بهره برداری می رسد و ظرفیت اسکان آن به 300 نفر ارتقا می یابد.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی کاشان به مرمت و بازسازی ساختمان قدیمی این مدرسه اشاره کرد و گفت: تصمیم بر این است در صورت استقرار طلاب پایه اول تا ششم در مجتمع آموزشی جدید، این ساختمان در اختیار طلاب پایه هفت به بالا قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به احداث مجتمع رفاهی برای طلاب و روحانیون به نام اهل‌البیت (ع) در کاشان اشاره کرد و گفت: این مجتمع در سه طبقه در خیابان امیرکبیر احداث گردیده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد با هدف اسکان روحانیون و طلابی است که برای تبلیغ و یا دیگر امور در این شهر حاضر می شوند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعتمادی افزود: این مجتمع دارای سالن اجتماعاتی است که مدارس علمیه و حوزه می تواند جلسات و همایش‌های خود را در آن برگزار نماید.

وی با بیان اینکه هیچگونه کمکی از سوی مرکز مدیریت برای انجام این پروژه ها ارائه نشده است، اظهار داشت: باید کارگروهی ویژه در مرکز مدیریت برای ارائه خدمات در این راستا ایجاد شود و برای مدارس علمیه ای که نیازمند فضای آموزشی جدیدی هستند تدابیری اتخاذ گردد.

وی با بیان اینکه مدارس می‌توانند با ایجاد مرکزی در قم بدون هیچگونه باری بر دوش حوزه علمیه قم، موجبات اسکان طلاب و ارتقاء سطح علمی آنان را ایجاد کنند، اظهار داشت: در خیابان معلم قم مکانی برای احداث یک مجتمع، خریداری کرده‌ایم و معتقدیم طلاب باید مدتی را در قم بگذرانند و با حوزه علمیه قم آشنا شوند.

وی در ادامه به تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی مهد علم در کاشان توسط جمعی از مسئولان حوزوی  اشاره کرد و گفت: این دانشگاه که در سال گذشته آغاز به کار کرده، می‌تواند مرکزی برای حضور طلاب و روحانیون علاقه‌مند تحصیل علوم دانشگاهی باشد و در تلاش برای تحقق این امر هستیم. 

حجتالاسلام و‌المسلمین اعتمادی در پایان به اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه اشاره کرد و گفت: جهت انعکاس فعالیت‌ها و برنامه‌های این مدرسه پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی مدرسه در دست اقدام است که از ابتدای سال ‌تحصیلی جدید آغاز به کار خواهد کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha