یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

معاون آموزش حوزه علمیه قم، آشنایی با هویت و کارکرد حوزه و شناخت ولایت و دفاع از حریم آن را از بهترین رسالت‌های یک طلبه دانست.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام عباسی در جمع طلاب، آشنایی طلاب جوان با پیشینه، هویت و کارکرد حوزه‌های علمیه را یک اصل اساسی در طراحی نظام جدید حوزه دانست و افزود: اگر هویت حوزوی و سابقه درخشان فعالیت علمی حوزه در گذر تاریخ بررسی شود خواهیم دید بسیاری از سنت‌های فعلی حوزه به خاطر شرایط خاص تحمیل شده‌اند لذا ضرورتی ندارد همچنان به آنها پایبند باشیم.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: طی چند قرن اخیر با هجوم فرهنگ غرب به جهان اسلام، حوزه‌های علمیه در ابعاد و زمینه‌های خاص محصور شده بودند به همین دلیل نباید به مشی قدیمی حوزه که تحمیلی بود ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه شناخت پیشینه حوزه کمک می‌کند برنامه بهتری برای آینده تدارک ببینیم اظهار داشت: استفاده از سنت‌ها و شیوه‌های درست قدیمی و دوری از روش‌های متروک از اهداف اصلی معاونت آموزش است.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه انقلاب ایران نقطه عطفی در حوزه‌های علمیه است گفت: بخش آموزش حوزه در ادامه سیری که بعد از انقلاب پایه‌ریزی شده در حال حرکت است و اگر به نیازهایی که بعد از انقلاب به وجود آمده توجه نداشته باشیم، بخش عظیمی از رسالت ما بر زمین خواهد ماند.

معاون آموزش حوزه افزود: اتفاقاتی که در سه دهه بعد از انقلاب رخ داد سبب شد افق‌های جدیدی فرا روی حوزه در دنیا باز شود که علامت آن فعالیت صدها مرکز علمی پژوهشی است.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما استفاده از پیشرفت‌های روز متناسب با هویت حوزوی است اظهار داشت: امروز صدها نشریه دینی معرفتی به زبان‌های گوناگون متناسب با نیاز افراد و اقشار مختلف از قم منتشر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهمیت شناخت و پایبندی به ولایت پرداخت و گفت: معرفت به مقام ولایت لازمه طلبگی است ولی متاسفانه در دوره‌های اخیر به ابعاد معرفتی این مسئله کمتر توجه کرده‌ایم.

معاون آموزش حوزه تصریح کرد: ولایت، جدا کننده مذهب اهل‌بیت (ع) از سایر مذاهب اسلامی بوده و تفاوت در فروع فقهی و اعتقادی هم ناشی از اختلاف در اصل ولایت است.

حجت‌الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: طی سالیان اخیر با هزینه و بودجه فراوان تحقیقات گسترده‌ای در مراکز تحقیقات غرب پیرامون مکتب تشیع صورت گرفته که طلاب وظیفه دارند با شناخت ولایت در نزاع بین ادیان از مذهب اهل‌بیت (ع) دفاع کنند.

وی در ادامه در تبیین اهمیت شناخت مقام ولایت گفت: امروز شناسنامه و تاریخ بسیاری از کشورها را غرب نوشته و متاسفانه مردم آن کشورها هم به این مسئله افتخار می‌کنند، نمونه آن پررنگ کردن نقش سلسله هخامنشیان در ذهن جوانان است که به این وسیله می‌خواهند میان اقوام مختلف ایرانی که به وسیله اسلام با هم پیوند خورده‌اند اختلاف ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: آنها می‌خواهند با این کار نقش ولایت را که پیوند دهنده قلوب شیعیان است کمرنگ کرده و شیعه را به عنوان یک تفکر انحرافی و حاشیه‌ای معرفی کنند.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند ولایت تبدیل شود به محبت به افرادی که تنها در برخی جهات برجسته هستند و حتی می‌خواهند  منابع اصیل ما را هم تغییر دهند.

معاون آموزش حوزه هوشیاری و بصیرت را در این شرایط بسیار مهم توصیف کرده و گفت: امروز باید مقام حقیقی اهل‌بیت (ع) را به درستی شناخته و به جهانیان بشناسانیم، معرفت نیز بر اساس شناخت علمی به دست می‌‌آید نه بر پایه احساس و علاقه.

وی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد کار به جایی برسد که حتی صحبت کردن از فضایل اهل‌بیت (ع) با دید خرافه نگاه شود که رسالت حوزویان در این شرایط چند برابر گذشته است.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: اگر کسی در مقام ولایت مشکل داشته باشد اشکال از خود اوست، زیرا امروز گستره ولایت در قالب‌ها و زبان‌های گوناگون در جهان منتشر است.

وی با بیان اینکه گسترش فرقه‌های منحرف برای حوزه و جامعه یک زنگ خطر جدی است تصریح کرد: امروز وهابیت و سایر فرق مثل بهائیت تلاش تازه‌ای را آغاز کرده و به ارتقای جایگاه خود در کشور امیدوار هستند.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: در این میان استکبار از ضعف علمی جوانان ما سوء‌استفاده کرده و دائماً به شبهه‌افکنی می‌پردازد لذا پاسخ‌گویی به شبهات ضرورت انکار ناپذیر حوزه‌های علمیه در دنیای کنونی است.

معاون آموزش حوزه اظهار داشت: نظام جاری حوزه با وجود جامعیت و تنوع عناوین آموزشی نقاط ضعف مهمی هم دارد مثلاً در طول سال‌های اخیر از کتب حدیث غافل بوده‌ایم و حتی نهج‌البلاغه هم جایگاه حقیقی خود را در حوزه ندارد.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: توجه به علم عقاید و پرداختن به شبهات کلام جدید و قدیم از بهترین راه‌های استفاده از فرصت تابستان است.

وی یادآور شد: کارگروه طراحی نظام جدید آموزشی حوزه با حضور پانزده استاد و صاحب‌نظر در حال بررسی نظرات و پیشنهادهای گوناگون در این زمینه است.

معاون آموزش حوزه تصریح کرد: اگر حوزه صدها فقیه داشته باشد ولی اعتقادات ما مستحکم نباشد آسیب خواهیم خورد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha