شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

آنچه هويت حوزه را تشكيل مي دهد، علميت آن است و نبايد اين موضوع را فداي مدرك گرايي كرد.

به گزارش سرويس استان هاي مركز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمين فرجام امروز در نشست صمیمی با طلاب مدرسه علمیه امام حسین (ع) با بيان اين كه امروز مسؤوليت حوزويان سنگين است و روحانيت بايد همچون پيامبر (ص) خود را همراه و همدل مردم بدانند، به رحمت، رأفت و مهرباني رسول خدا (ص) اشاره و خاطرنشان كرد: مبلّغان آموزه هاي ديني بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه هيچ تمايزي بين آنان و مردم وجود ندارد و بايد در خدمت جامعه باشند.

وي راه طلبگي را دشوار و در عين حال، شيرين و گوارا دانست و در ادامه به شرايط سخت تبليغي و عزاداري در كشورهايي مانند پاكستان اشاره و اظهارداشت: مطمئناً دفاع از ارزش ها و اعتقادات در برابر دشمن ارزشمندتر و داراي اجر مضاعفي خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمين فرجام با بيان اين كه بر خلاف گذشته، امروز همه شرايط براي تبليغ آموزه هاي ديني و معارف قرآن و اهل بيت (ع) فراهم است، تصريح كرد: اگر نتوانيم از اين شرايط استفاده كنيم، هيچ عذري نزد خداي متعال نخواهيم داشت.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان در ادامه سخنان خود به سؤالات نمايندگان طلاب پاسخ داد و درباره تفاوت حوزه و دانشگاه، گفت: يكي از تفاوت هاي حوزه علميه در مقايسه با دانشگاه، صاحب نظر بودن طلاب در مسائل مختلف است.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان بر حضور چهره هاي تأثيرگذار براي تغيير مدل زندگي طلبه ها در زمينه هاي اخلاقي تأكيد كرد و با اشاره به تأثير اجتماع، رسانه ها و ... در محيط زندگي افراد، يادآورشد: اگر بتوانيم طلاب سطوح دو و سه را در فضاي حوزوي حفظ كنيم، براي تبليغ آموزه هاي ديني و ارائه مفاهيم ارزشي، به شيوه بهتري عمل خواهيم كرد.

وي در پاسخ به پيشنهادي درباره نحوه پذيرش طلبه و ارزيابي طلاب و نيز توجه به نخبگان، اظهارداشت: بايد به دنبال شيوه هاي پذيرفته شده و سيره عقلاء بود تا بتوان در برنامه ريزي ها تمام نقطه نظرها را بررسي نمود.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان در ادامه به فعاليت 7 گروه علمي ادبيات عرب، فقه و اصول، حكمت و كلام اسلامي، اخلاق و تربيت اسلامي، علوم و معارف قرآني، علوم و معارف حديث و تاريخ اسلام اشاره و با بيان اين مطلب كه اكثر اعضاي اين گروه ها منتخب اساتيد و شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان هستند، گفت: با راه اندازي اين گروه ها، 50 استاد حوزه علميه خراسان در روند برنامه ريزي ها قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمين فرجام افزود: شوراي مدارج علمي اين حوزه نيز فعاليت خود را آغاز نموده كه در گروه هاي علمي آن، نويسندگان و اساتيد اين حوزه حضور دارند.

وي در ادامه در پاسخ به سؤالي راجع به محدوديت مراكز و مؤسسات تخصصي در مشهد، با بيان اين مطلب كه نبايد تعدد مراكز تخصصي ملاك ارزيابي ها و مقايسه قرارگيرد، گفت: اين مؤسسات و مراكز بر اساس احساس مسؤوليت، توسط افراد مختلف راه اندازي شده و مطمئناً مركز مديريت حوزه علميه خراسان از مراكز و مؤسسات تخصصي حمايت مي كند.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان يكي از تحولات حوزه علميه خراسان را در زمينه آموزش اساتيد تمام وقت عنوان و بر افزايش شيوه هاي تدريس و برگزاري كارگاه هاي ضمن خدمت اساتيد تأكيد كرد.

وی در ادامه با تأكيد بر راه اندازي كتابخانه تخصصي در حوزه علميه خراسان، خاطرنشان كرد: يكي از فعاليت هاي سالانه اين حوزه، تأمين كتاب هاي مورد نياز و تجهيز كتابخانه­ هاي مدارس است.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان در پاسخ به سؤالي درباره كاربردي نبودن علوم حوزوي، بر تقويت سطح يك حوزه تأكيد كرد و اظهارداشت: علوم حوزوي و علوم انساني با دانش تجربي متفاوت است و در واقع طلاب علوم ديني در شش پايه ابتدايي تحصيل خود به فراگيري علوم پايه مي پردازند و در سطوح بالاتر و امور تبليغ، تدريس، تحقيق و ... از آن استفاده مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمين فرجام در پاسخ به پرسشي درباره اهميت حفظ سنت هاي حوزه در مدارس تحت برنامه سطوح دو و سه، يادآورشد: اين مدارس كه از سال تحصيلي جديد راه اندازي شده است به معني محدود شدن طلاب در انتخاب استاد و مكان تحصيل نيست بلكه علاوه بر معرفي چهار مدرسه تحت برنامه در مناطق مختلف مشهد، طلاب مي توانند حتي دروس خود را در مكان هاي ديگر فرابگيرند و تنها حضورشان را اعلام نمايند.

وی توضيح داد: در اين روش جديد، براي هر ماده درسي در يك مدرسه، چند استاد حضور دارند و طلبه يك ماه فرصت دارد استاد خود را انتخاب نمايد.مدير اجرائي حوزه علميه خراسان با تأكيد بر اين مطلب كه حوزه علميه خراسان قصد محدود نمودن طلاب سطوح دو و سه را ندارد، گفت: هدف از راه اندازي مدارس تحت برنامه در اين سطوح، منظم نمودن فعاليت هاي آموزشي طلاب مي باشد.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان در ادامه با بيان اين كه اگر مدرك گرايي در حوزه علميه به عنوان يك هدف تلقي شود، كار اشتباهي است، اظهارداشت: تصديق اجتهاد، اجازه نقل روايت، اجازه ورود به مباحث وجوهات و ... نوعي مدرك و سند علمي براي روحانيون مي باشد كه از قديم در حوزه علميه رواج داشته است.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام تصريح كرد: آنچه هويت حوزه را تشكيل مي دهد، علميت آن است و نبايد اين موضوع را فداي مدرك گرايي كرد.

وي به برگزاري همايش هاي تجليل از بزرگان حوزه علميه خراسان در سال هاي گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: اين گونه همايش ها موجب شناساندن و معرفي نقش مؤثر اساتيد و بزرگان حوزه، انتقال تجربيات آنها و جلوگيري از ايجاد گسست بين طلاب و علما مي شود.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان در پاسخ به سؤالي درباره آموزش تفسير قرآن كريم و مهارت هاي تخصصي تحصيل براي طلاب و روحانيون، راه اندازي ستاد تفسير حوزه علميه خراسان و طراحي دوره كامل تفسير قرآن كريم براي طلاب سطوح يك تا سه را از جمله افتخارات اين حوزه برشمرد و گفت: برگزاري جشنواره ها، مسابقات و همايش هاي مختلف و تشويق و ترغيب طلاب بر حفظ قرآن كريم از ديگر برنامه هاي اين حوزه مي باشد.

وي افزود: براي طلاب و روحانيون 10 مهارت روش تندخواني، مطالعه، تحقيق، رايانه و ... نيز طراحي شده و كارگاه هاي مربوطه برگزار مي شود.

گفتني است در اين جلسه كه از ساعت 7 صبح آغاز و به مدت سه ساعت بطول انجامید، بيش از 120 نفر از طلاب مدرسه علميه امام حسين (ع) حضور داشتند.

اين مدرسه از سال 1360 واقع در كوچه چهارباغ آغاز به كار كرده و هم اكنون 150 طلبه در سه سطح يك، دو  وسه در اين مدرسه به فعاليت علمي مشغول مي باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha