پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

مدیر اجرایی حوزه علمیه اصفهان با انتقاد از این که در جذب و تربیت طلبه برای ترویج مکتب اهل بیت (ع) کوتاهی کرده ایم،‌ گفت: سال گذشته پاکستان یک میلیون طلبه جذب کرد و این در حالی است که در اصفهان 60 درصد ائمه جماعات مدارس آموزش و پرورش افراد شخصی هستند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه با اشاره به مطلب فوق بیان داشت: تنها نهادی که می تواند در عرصه نشر معارف ناب شیعی و اسلامی قدم بردارد حوزه های علمیه هستند و خداوند متعال در آیه نفر که ریشه حوزه هم در این آیه است به این نکته تصریح می فرماید.

نماینده ولی فقیه در اصفهان: تنها راه نشر معارف اهل بیت (ع) و آموزه های ناب اسلامی را از طریق فعالیت تبلیغی حوزه های علمیه میسر دانست.

وی افزود: آن چه از دین تا بحال به دست مردم رسیده است، از طریق حوزه های علمیه بوده و از این به بعد هم تنها راه نشر معارف اهل بیت و معارف اسلام از همین طریق امکان پذیر است.

آیت الله طباطبایی نژاد همچنین با بیان این که هر کس علاقه مند به دین است باید به روحانیت نیز علاقه مند باشد، تصریح کرد: نشر و ترویج معارف دینی باید حوزه محور باشد و اگر چیزی غیر از این باشد به انحراف کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که حوزه به هیچ وجه منحرف نیست،‌ کسی نمی تواند با پول و مقام و ... روحانی با ایمان و متدین را تطمیع نموده و او را بفریبد.

*امام و رهبری میوه‌های حوزه‌اند

مدیر حوزه علمیه استان اصفهان با اشاره به نقش هدایت گری حوزه های علمیه در جامعه خاطر نشان کرد: همانطور در راس تمام انقلاب های دینی یک فرد روحانی وجود داشته است  در انقلاب اسلامی

ایران هم حضرت امام (ره) است و امروز نیز مقام معظم رهبری هدایت جامعه را برعهده دارند و البته باید توجه داشت که این دو بزرگوار محصول و میوه های حوزه های علیمه هستند.

وی اظهار داشت: این که امام رضا (ع) می فرماید؛ اگر محاسن کلام ما را به دنیا برسانید، مردم از ما متابعت می کنند ، باید دانست که متکفل محاسن کلام ائمه را همین حوزه ها تشکیل می دهند.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه گفت: تعداد کل طلاب و روحانیون کشور حدود 75 هزار نفر است در حالی که فقط در سال 83 در پاکستان از حدود یک میلیون طلبه وهابی ثبت نام به عمل آمد که70 هزار نفر آنان افغانی بودند!

وی اضافه کرد: ما اگر ادعا داریم می خواهیم سخن اهل بیت (ع) را در دنیا منتشر کنیم، باید بیش از این ها در این زمینه فعال بوده و روحانی تربیت کنیم.

*60درصد ائمه جماعات مدارس اصفهان شخصی‌اند

امام جمعه اصفهان ادامه داد: هم اکنون در اصفهان با دارا بودن حوزه علمیه با چنین سابقه درخشانی، حدود 60 درصد پیشنماز های مدارس را افراد غیر روحانی اقامه می کنند ضمن آن که در بسیاری از روستاهای استان هم روحانی نداریم.  

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، همچینن با اشاره به نقش مهم و کلیدی ائمه اطهار(ع) در ایجاد حوزه های علمیه و رشد و بسط آن ها یادآور شد:امام سجاد (ع) شاید اولین امامی باشد که پایه گذار حوزه بوده اند؛ ایشان در قالب دعا معارف اسلام را نشر دادند و پس از ایشان هم فرزندان بزرگوارشان امام باقر(ع) و امام صادق  (ع) در این جهت بودند که اگر این بزرگواران نبودند، ما در ارتباط با خدا و کسب معارف اسلامی با مشکل بسیار جدی روبرو می شدیم. این درحالی است که خود ما هم نسبت به خدمات کم نظیر امام سجاد (ع) تا حدودی بی توجهی کرده و حق مطلب را ادا نکرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به این که بعد از انقلاب کار عظیمی در تربیت طلاب غیر ایرانی شکل گرفته، اما کافی نیست، ابراز داشت: بنده 5 سالی که نماینده مقام معظم رهبری در سوریه بودم در آن جا کارهایی برای تربیت طلاب کردیم در این جهت که شیعیان بتوانند در آن جا بهتر و بیشتر مثمر ثمر باشند.

*نهضت تعمیر مدارس عملمیه در اصفهان

آیت الله طباطبایی نژاد همچنین در خصوص مهم ترین برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان طی سالیان اخیر بیان داشت: بنده وقتی مدیر حوزه شدم بعد از یک سال شروع به تعمیر مدارس علمیه کردیم و به لطف الهی توانستیم 32 مدرسه را تعمیر کنیم که البته این کار هزینه های هنگفتی هم در برداشت،  ضمن آن که هم اکنون نیز تعمیر و بهسازی برخی از مدارس علمیه را در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به این که در این خصوص نهضت تعمیر مدارس را در اصفهان را دنبال می کنیم، گفت: الحمدلله مدارس خوبی هم در استان ساخته شده است؛  در نایین یک مدرسه علمیه را تعمیر کردیم ضمن آن که توانستیم مدرسه خوبی در این شهر به نام مرحوم نایینی در کمتر از دو سال بسازیم.

وی اضافه کرد: در سمیرم، کوشک، نیز مدارس خوبی ساخته شد ، ضمن آن که مدرسه زینبیه را نیز در دست ساخت داریم. یک مدرسه هم موفق شدیم در زرین شهر بهسازی کنیم، همچنین موفق شدیم در درچه نیز مدرسه ای را تعمیر کردیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: در فریدون شهر، فریدن و خمینی شهر و دیگر شهر ها هم با تحویل گرفتن زمین، مدارس خوبی در حال ساخت داریم.

وی با اشاره به این که در بهارستان، کلنگ احداث یک مدرسه در 14 هزار متر مربع بر زمین زده شده است، گفت: حضرت آیت الله مظاهری نیز در اصفهان یک  مجتمع عظیم فرهنگی که دارای یک مدرسه علمیه می باشند را در دست احداث دارند.

آیت الله طباطبایی افزود: همچنین ما یک زمینی را در دو سه هزار متر تهیه کرده ایم که می خواهیم بخشی از فعالیت‌های حوزه علمیه اصفهان را در آن جا انجام دهیم.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: یکی از برنامه های ما این است که سعی کرده ایم، حتی برای طلاب معیل در اصفهان اتاق و حجره ای فراهم کنیم تا این عزیزان بتوانند به دور از مشکلات و گرفتاری های داخل منزل به طور جدی به تحصیل بپردازند. همچنین برنامه ای داریم که با ساخت مدارس انشاالله به جایی برسیم که هیچ طلبه مجردی بدون حجره نباشد و بتواند با خیال راحت درس بخواند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه اصفهان ضمن اشاره به استقبال فراوان نسل جوان برای تحصیل در حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: ما حقیقتا به این مساله افتخار می کنیم که به جهت استقبال بالا مجبوریم هر سال اعلام کنیم که فقط طلبه بومی می پذیریم حتی همین افراد بومی هم حداقل یک هزار نفر را جذب می کنیم و حال آن که آمار ثبت نام بیش از این هاست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان همچنین با اشاره به توسعه کمی و کیفی در حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از کارهای ما این است که طلبه ها را تا پایه ده تحت آموزش قرار داده ایم به این معنی طلبه آزاد در سطوح نداریم، ضمن آن که حتی بر فعالیت طلاب خارج هم نظارت جدی داریم.

وی اضافه کرد: هم اکنون ما اساتید را تحت نظارت داریم و کار علمی و آموزشی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیت الله طباطبایی نژاد یادآور شد:  در حال حاضر با همکاری مرکز مدیریت حوزه اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی طرح تربیت مبلغ نیز به طور جدی مورد توجه می باشد.

وی با تاکید بر این که حوزه های علیمه در سراسر کشور و همچنین اصفهان در عرصه مدیریت فرهنگی و دینی کشور نقش مهمی ایفا می کنند، گفت: در حال حاضر در اصفهان حدود 700 مسجد وجود دارد که اگر روحانیون این مساجد درست عمل کنند، بی شک شاهد حل بسیاری از مشکلات اخلاقی و فرهنگی جامعه خواهیم بود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha