یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، با بیان این که مردم مصر علاقه خاصی به اهل بیت‌(ع) دارند، گفت: سال گذشته 3 میلیون زائر مصری رأس الحسین‌(ع) را زیارت کردند.

به گزارش مرکز خبر حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زمانی در نشست بررسی ظرفیت‌های تقریبی الازهر مصر که امروز در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان ومذاهب قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه های مختلف تقریبی در مناطق مختلف ایران و جهان اسلام، بر وجود ظرفیت عظیم تقریبی در گوشه گوشه جهان اسلام تاکید کرد.

 وی گفت: دنیا تشنه معرفت و حقیقت است و حتی در کشورهایی که به تصور بعضی افراد دشمن ما هستند مردم شیفته معرفت اهل بیت‌(ع) هستند و بر ماست که نسبت به آغاز عرضه فرهنگ اسلام ناب اقدام کنیم و با استفاده از اسلوب و اصول عملی تقریب به برقراری ارتباط با پیروان دیگر مذاهب و ادیان بپردازیم.

* اصول اساسی تقریب

رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصربا اشاره به سه اصل اساسی تقریب که باید در فعالیت های تقریبی مد نظر همه فعالان این عرصه باشد، افزود: اولا باید در این عرصه از اصول اعتقادی خود عقب نشینی نکنیم، دوم این که در طرف مقابل ایجاد نگرانی نکنیم و سرانجام این که در گفتگوی با این افراد صداقت پیشه کنیم و از دو رویی بپرهیزیم.  

 معاون بین الملل حوزه‌های علمیه با بررسی ظرفیت های تقریبی الازهر، گفت: دانشگاه الازهر در کنار ظرفیت موجود در شیعیان مصر، اهل سنت معتقد به امامت اهل بیت‌(ع)، طریقت های تصوف، زیارتگاه های منسوب به اهل بیت‌(ع) و دارالتقریب بین المذاهب از مهمترین ظرفیت های تقریبی مصر به شمار می رود.

 سخنران این نشست در ادامه با اشاره به سه ویژگی الازهر اظهار داشت : این دانشگاه که با قدمت هزار و چهل سال، کهن ترین و بزرگترین و متنفذترین دانشگاه جهان اسلام است در ابتدا فقط در رشته های علوم دینی فعالیت داشت، اما در حال حاضر در برخی دیگر از رشته ها نظیر پزشکی و کشاورزی نیز به طور محدود دانشجو دارد، اما ویژگی بارز آن شرط حفظ کل قرآن برای دانشجویان علوم دینی است که می تواند الگویی برای ما در آموزش عالی و حوزه باشد.

* برخی اساتید مصری، ائمه‌(ع) را اعلم در علم می‌دانند

 معاون سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور ایران در ادامه بررسی ظرفیت‌های تقریبی الازهر، با مروری بر ساختار این دانشگاه، گفت: از عمده ظرفیت های تقریبی این مرکز می توان به فضای ضد وهابیت، تفکر تقریبی نهادینه شده در درون آن و ارادت و احترام اساتید و شیوخ و دانشجویان آن به اهل بیت‌(ع) اشاره کرد؛ به نحوی که برخی اساتید برجسته این دانشگاه به رغم اهل سنت بودن، ائمه را افقه در فقه، اعلم در علم و واسطه فیض الهی برای مسلمین می دانند.

* استقبال مصری‌ها از زیارتگاه‌های منتسب به اهل بیت‌(ع)

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان ومذاهب وی با اشاره به زیارتگاه های منتسب به اهل بیت‌(ع) در مصر و استقبال و توجه عجیب مصری‌ها به این زیارتگاه ها در مقایسه با مقابر بزرگان اهل سنت، ابراز داشت: مقام رأس الحسین‌(ع)، حرم منسوب به حضرت زینب‌(س) و نیز مقبره سیده نفیسه از نوادگان امام حسن مجتبی‌(ع) و عروس امام صادق (ع) سه زیارتگاه عمده مسلمین در مصر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان خاطرنشان ساخت: استقبال از این اماکن در ایام میلاد شعبانیه و ... به حدی است که تنها در سال گذشته در رأس الحسین 3 میلیون زائر به زیارت پرداختند و در حرم حضرت زینب‌(س) نیز یک هفته مراسم میلاد آن حضرت بر پا بود؛ اینها همه نشان از ظرفیت بالای تقریب و علقه موجود در مردم مصر نسبت به مفاهیم و آموزه های اهل بیت‌(ع) دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha