جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

حوزه می‌بایست با توجه به معضلات فرهنگی در کشور در زمینه تبیین فقه هنر به شکل جامع تری اقدام کند.

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه همدان با ذکر این مطلب که در حال حاضر تهدیدهایی در حوزه فکری، فرهنگی و مذهبی کشور را تهدید می‌کند، اظهارداشت: در حوزه فکری، با روشنفکران دینی سروکار داریم که با قرائت‌های مختلف از دین، ابتذال معرفت دینی را در عرصه فهم دین، مطرح می‌کنند و اظهار می‌دارند که لازم نیست از علما تبعیت کرد و با جدا کردن حوزه دین و سیاست، باب اجتهاد و تقلید را زیر سوال می‌برند!

وی در خصوص ابتذال فرهنگی در کشور، گفت: امروز در حوزه فرهنگی با مباحثی از جمله بحث موسیقی، فیلم و عرصه‌های مختلف هنر مواجه هستیم که بحث‌های مربوط به حلال و حرام بودن مرزهای کاری این رشته‌ها، درکشور وجود دارد؛ امروز موسیقی ازشکل سنتی به سوی موسیقی‌های مبتذل غربی کشیده شده و در حال نابودی هویت اصلی است؛ تولید فیلم‌های‌هالیوودی مبتذل در ترویج اباهی گری و ولنگاری رفتاری نقش ایفا می‌کند.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: با وجود این معضلات فرهنگی در کشور، مدیران و فعالان فرهنگی از حوزه می‌خواهند که در زمینه فقه هنر آنان را یاری کند؛ به طور کلی فقه، تنها مختص در طهارت نیست و باید در این مسایل نیز به شکل جامع تری به کار فقهی و نظری پرداخت.

وی، آسیب‌های فرقه ای را از دیگر آسیب‌های مهم در کشور دانسته و عنوان کرد: وجود ده‌ها فرقه که هر کدام ده‌ها انشعاب زیر زمینی و روزمینی دارد یکی از آسیب‌های فرقه‌ها در کشور ما محسوب می‌شود که یکی از آنها، تصوف است؛ در قرن نهم هجری تنها یک فرقه تصوف به فعالیت می‌پرداخت که نام آن نعمت الهی بود، ولی الان نعمت الاهیه، مونسیه، گنابادی، صفی علی شاهی و ... به عنوان فرقه‌های دیگر تصوف به فعالیت مشغول هستند؛ از طرفی عرفان‌های کاذب وارداتی قدیم که اخیرا وارد کشور شده است از جمله هندوئیسم، بودائیسم ووشوو و... که به شدت به فعالیت مشغول هستند و باورهای دینی جوانان ما را تخریب می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، مذاهب انحرافی را از دیگر مشکلات جاری کشور ذکر کرد و افزود: فرقه‌هایی از جمله بهاییت که هم اکنون ادعای دین‌مداری دارند و با این همه ابتذال فرهنگی، فکری و رفتاری، از نظام جمهوری اسلامی نیز شاکی هستند که چرا آزادی فعالیت را به آنها نمی دهد؛ وهابیت، نیز شعبه‌ای از حنبلی‌های مقدس نما و متحجر هستند و از بین حنفی‌ها و شافعی‌ها و مالکی‌ها اغلب کسی به این فرقه نمی‌گرود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، خاطرنشان کرد: نسل جوان امروز علاقه مند به شنیدن معارف اسلامی است که حتی در عصر شهید مفتح و مطهری هم این اشتیاق به شنیدن معارف وجود نداشت؛ وقتی استقبال جالب توجه و باشکوه از طرح بصیرت را در دانشگاه‌های کشور شاهد هستیم به این نتیجه می‌رسیم که حتی استادان دانشگاه نیز اشتیاق خود را برای افزایش معلومات دینی خود نشان می‌دهند که نکته بسیار مطلوبی است.

وی در پایان گفت: اگر آموزش در حوزه، پژوهش محور نباشد، دو ضرر متوجه حوزه می‌شود؛ ضرر اول این است که طلبه‌های دیگر از پایه ششم به بالا هیچ کارآمدی در خود نمی‌بیند و دوم این است که معضلات و تهدیدات بی پاسخ می‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha