یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

دکتر کمال الهلباوی از اعضای ارشد اخوان المسلمین طی یادداشتی در روزنامه القدس العربی چاپ لندن تاکید کرد: ائتلاف عربی اکثر کشورهای خلیج فارس علیه ایران در نهایت به ضرر عرب ها و اسلام تمام می­شود و به طور طبیعی به سود آمریکا و اسراییل خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، وی در این یادداشت ابراز داشت: در ایام تعطیلات سال نو میلادی سه همایش با موضوع انقلاب های معاصر عربی برگزار شد، اولین همایش در آلمان و دومی و سومی در انگلستان برگزار گردید؛ گویا مسلمانان غرب و به خصوص مسلمانان عرب و مسیحی ها می­خواهند از این انقلاب ها مطمئن شوند.

کمال الهلباوی ادامه داد: همواره چشم انداز سیاسی جهان عرب با دیکتاتوری همراه بوده است البته در این میان برخی کشورها مانند مصر، برخی نظریات اصلاح گرایانه را ظاهرا می پذیرفتند، اما برخی مانند عربستان هیچ نظریه ای را نپذیرفته و هر صدایی را خفه کرده اند که هر دو در راستای دیکتاتوری بوده است.

* اعتلای اسلامگرایان در نظریه پردازی سیاسی

عضو ارشد اخوان المسلمین انقلاب‌های اخیر را دارای سه زمینه عربی، اسلامی و جهانی دانست و اظهار داشت: اعتلای اسلام خواهان در نظریه پردازی سیاسی در چند سال اخیر به وضوح قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: از میان دلایل این اعتلا و پیشرفت می­توان به مواردی چون تمایل ملت های عرب برای حضور در انتخابات آزاد و پاک که دیکتاتورها آن را برای دهه های طولانی سرکوب کرده بودند و درخواست آنها برای خدمات دینی و اجتماعی مانند بنای مساجد و مدارس و مراکز پرورش ایتام و حفظ قرآن و فتاوای دینی اشاره کرد.

* مردم عرب، خیر دنیا و آخرت را می خواهند

الهلباوی تصریح کرد: مردم عرب به دنبال شرایطی بودند که در آن، راه حل های مناسبی برای زندگی شخصی و اجتماعی و اقتصادی آنها ارائه شود و نسبت به زندگی آخرت نیز اطمینان داشته باشند.

وی تعمیق همبستگی وجدان های عرب و همسو شدن آرزوهای آنها برای تحقق اسلام و حکومت شایسته را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: تاثیرتغییرات مادی اشتباه، باعث تحمیل دیدگاهی شد که در نهایت به شکل افزایش دستمزدها و رفاه و سوددهی بدون توجه به کرامت انسان و افزایش مشارکت مردم در حکومت نمود پیدا کرد.

وی یادآور شد: پادشاه مغرب با اینکه از نظر سنی از دیگر حکام عرب کوچک تر بود توانست این تغییرات را بهتر از بقیه بپذیرد و انتخاباتی پاک برپا کرد که در آن اسلام خواهان برای اولین بار روی کار آمدند.

* انقلابیون از تجارب دیگران بهره بردند

عضو ارشد اخوان المسلمین به سرعت تبادل تجارب و یادگیری در مصر اشاره و تصریح کرد: ایجاد روحیه ایثار و فداکاری و شهادت طلبی در جوانان و همچنین مشارکت فعال زنان از دیگر مولفه هایی است که در انقلاب های اخیر در کشورهای عربی مشاهده می شود.

* برخی حکام عرب تنها به همکاری با غرب می اندیشند

وی خاطر نشان کرد: در زمینه کشورهای عربی، انقلاب های مردمی تونس و مصر و لیبی و یمن دو پیامد مهم داشت؛ یکی نقش قطر که گاه به خاطر کوچک بودن این کشور نامحسوس بود و به خصوص در لیبی و تونس که این امر نیاز به بررسی دقیق دارد تا طبیعت این نقش و اهداف و رابطه آن با نظام جهانی و وسایل رسانه ای و اقتصادی و امنیتی بررسی شود. و دیگری ائتلاف عربی اکثر کشورهای خلیج فارس علیه ایران است که در نهایت به ضرر عرب ها و اسلام تمام می­شود و به طور طبیعی به سود آمریکا و اسراییل و سلطه آنان خواهد بود.

الهلباوی تصریح کرد:گویی برخی حکام عرب فقط به اهمیت فشار بر ایران و همکاری با غرب و آمریکا علیه ایران می اندیشند و هیچ توجهی به عواقب سخت چنین جنگ هایی ندارند.

وی از بی توجهی کشورهای اسلامی به حضور آمریکا در عراق و سایر کشورهای منطقه انتقاد کرد و اظهار داشت: آمریکاییها به بهانه برخورد با صدام در عراق حضور یافتند و هنوز هم در پایگاه های نظامی خود در خلیج فارس لذت می­برند در حالی که ناامنی در عراق از گذشته بیشتر شده است.

* ظهور سلفیه سیاسی در مصر

عضو ارشد اخوان المسلمین به ظهور سلفیه سیاسی در مصر اشاره کرد و گفت: بیشتر آنها بر این باور بودند که باید از سیاست کناره گیری کرد و حتی اگر حاکم ظالم باشد، نباید علیه او قیام کرد و هیچ ضرری در به ارث رسیدن حکومت و استبداد و شیوع فساد نمی­دیدند، اما امروز وارد میدان شده اند و باید این ظهور و حضور را مورد توجه و بررسی قرار داد.

وی با اشاره به نزدیکی ترکیه به کشورهای عربی و بازدید سران ترکیه از مصر و دیگر کشورهای جهان عرب تصریح کرد: ایجاد هماهنگی در مساله سوریه، ممکن است به نیابت از ناتو بوده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha