سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه بعضی از زمان‌ها و مکان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. مکه، کربلا، بیت‌المقدس و... دارای ویژگی خاصی هستند و برخی ایام نیز بواسطه ارزش معنوی از چنین شاخصه‌های بهره مند هستند.

یکی از زمان‌هایی که از ویژگی خاص برخوردار است، لیلة الرغائب است.

یعنی شبی که عبادت خدا در آن بیشتر مورد توجه و رغبت است. چراکه آرزوی دلدادگی و محو جمال یار بودن، ‌منتهای درخواست هر بنده‌ای است.

بنا بر روایات اسلامی، اولین شب جمعه ماه رجب لیلة الرغائب است که یکی از چند شبی است که شب‌زنده‌داری در آن از ارزش و جایگاه بزرگی برخوردار می‌باشد.

برای این شب فضائل بزرگی ذکر شده است و در چنین شبی، اموات چشم به راه هدایایی از سوی بستگان خود هستند، از این رو هدیه برای اموات سفارش بسیار شده است.

مرحوم  جواد آقا ملکی تبریزی، در کتاب المراقبات در خصوص لیلة الرغائب آورده است :از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است كه فرمودند: از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشويد. زيرا شبى است كه فرشتگان آنرا «ليلة الرغائب » مى نامند.

اين نامگذارى به اين جهت است هنگامى كه يك سوم از شب گذشت هيچ فرشته اى در آسمانها و زمين نمى ماند مگر اين كه در كعبه و اطراف آن جمع مى شوند. آنگاه خداوند بطور غيرمنتظره اى بر آنان وارد شده و مى فرمايد: اى فرشتگانم ! هر چه مى خواهيد از من درخواست كنيد. فرشتگان عرض مى كنند: حاجات ما اين است كه از روزه داران رجب درگذرى . خداوند مى فرمايد: اين كار را انجام دادم . بهتر است كسى كه اين حديث را مى شنود، در اين شب ، زياد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تكليفى را كه آيه تحيت به عهده ما گذاشته به اندازه توانايى انجام داده باشد .

اعمال  لیله الرغائب

سپس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند: كسى كه روز پنجشنبه اول رجب را روزه گرفته و سپس بين نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز در هر دو ركعت به يك سلام به جا آمد و در هر ركعتى سوره فاتحه يك بار، انا انزلناه فى ليلة القدر سه بار و قل هو الله احد را دوازده بار خوانده ، و هنگامى كه نماز تمام شد، هفتاد بار بر من (با اين الفاظ) صلوات بفرستد: اللهم صل على محمد النبى الاءمى و على آله ، سپس سجده كرده و در سجده هفتاد بار بگويد: سبوح قدوس رب الملائكة و الروح ؛ سپس سر خود را بلند كرده و بگويد: رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلى الاءعظم آنگاه بار ديگر به سجده رفته و در سجده همان چيزى را بگويد كه در سجده اول گفت ، سپس حاجت خود را از خدا بخواهد، ان شاءالله تعالى برآورده مى شود.

 سپس رسول خدا فرمودند: قسم به كسى كه جانم در دست اوست ؛ هيچ بنده يا كنيزى - از بندگان و كنيزان خدا - اين نماز را به جا نمى آورد، مگر اين كه خداوند گناهان او را مى بخشد گرچه گناهان او مثل كف دريا و بعدد شن و بوزن كوهها و بعدد برگهاى درختان باشد  و روز قيامت هفتصد نفر از خويشاوندان خود را كه همگى سزاوار آتش ‍ باشند شفاعت مى كند.

رویی بهتر از تو ندیدم

در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترين صورت ، با روى گشاده و خندان و زبان فصيح براى او مى فرستد كه مى گويد: اى محبوب من ! مژده بده ؛ از هر سختى نجات پيدا كردى . مى پرسد: تو كيستى ؟ رويى بهتر از روى تو نديده و بويى به خوشبويى تو مشامم نرسيده . جواب مى دهد: اى محبوب من ! من ثواب آن نمازى هستم كه در فلان شب ، فلان منطقه ، فلان ماه و فلان سال بجا آوردى ؛ امشب آمده ام تا حقت را ادا كرده ، مونس تنهايى تو بوده و وحشتت را از بين ببرم ؛ و زمانى كه در شيپور دميده شود، در عرصه قيامت بر سرت سايه افكنم . و تو هرگز هيچ خيرى را از جانب مولايت از دست نخواهى داد.

یک نکته

لیة الرغائب امسال با شهادت امام هادی (ع) گره خورده، مظلومیت دهمین حجت خدا را واسطه قرار دهیم و از خدا بخواهیم فرج فرزندش مهدی فاطمه را تسریع بخشد و تا گره از کار شیعیان باز گردد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha