شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

نشست دوم «تحلیل اوضاع محیطی ونزوئلا» با حضور حجت‏الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی‌نژاد، نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این جلسه که با حضور کارشناسان گروه اروپا و آمریکای پژوهشکده مطالعات منطقه ای، جمعی از محققان پژوهشگاه و کارشناسان امور بین الملل جامعة المصطفی(ص) برگزار شد، نماینده جامعة المصطفی(ص) در ونزوئلا، به ادامه مباحث خویش درباره ونزوئلا و آمریکای لاتین پرداخت.

ونزوئلا کشوری جوان با میانگین سنی‌ 26 سال

کارشناس آمریکای لاتین گفت: سازمان ملی آمار ونزوئلا در سال 2011 جمعیت این کشور را حدود 27150000 نفر برآورد کرده و برخی منابع دیگر، جمعیت تخمینی را حدود 000/9000/27 نفر ذکر کرده است. ونزوئلا یک کشور جوان است با 66% جوان، میانگین سنی‌اش 26 سال است. در سال 2001، 39% متأهل، 6/19% مجرد ولی در سال 2011، 9/27% مجرد و 6/25 متأهل هستند. ازدواج در ونزوئلا به 3 نحو است: اول، ثبت در کلیسا. شرایط خاصی دارد. طلاق در آنجا خیلی سخت است. مورد دوم، ماهاتاتی (نامزدی)، ثبت نمی‌شود. و مورد سوم ازدواج مدنی.

روحیه باز و متواضع ونزوئلایی ها

حجت الاسلام حسینی نژاد گفت: به خاطر اختلاط نسلی که در ونزوئلا صورت گرفته، نژادپرستی خیلی کم است. افرادی مهربان، مهمان‌پذیر، باز و متواضع هستند. اما در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، مخاطبان ما خیلی متکبر و مغرور است. ایرانی و ایران در بین طرفداران چاوز، محبوب است.

این کارشناس آمریکای لاتین افزود: حقوق شهروندی در ونزوئلا خوب رعایت می‌شود. از حیث سطح سواد و آموزش عمومی از 5 سالگی، 2 سال پیش‌دبستانی، 6 سال ابتدایی و 6 سال دبیرستان. دانشگاه در تمام کشور وجود دارد و در دوران چاوز به خاطر برنامه های چاوز، تعداد دانشجویان بسیار زیاد شد. در سال 2000،‌ تعداد دانشجویان کارشناسی 835 هزار، اما در سال 2011 تعداد دانشجویان 000/227/2 نفر شد.

تلاش چاوز برای افزایش سواد عمومی و توسعه مراکز دانشگاهی

نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا از افتتاح شعبات مختلف دانشگاه بولیواری در سراسر کشور توسط چاوز خبر داد که رشد پذیرش دانشجویان را در این کشور داشتیم. در حالی که تا پیش از چاوز، دانشگاه‌ها نیمه پولی بوده است. چاوز حتی دانشگاه‌های نظامی را عمومی می‌کند و دانشگاه مرکزی را که خصوصی بوده، را نیمه خصوصی و دولتی کرد. در سال 2000، 8/58% در دانشگاه دولتی و در سال 2011، 5/73% در دولتی درس می‌خواندند.

حاکمیت فرهنگ و ارزشهای غربی در ونزوئلا

حجت الاسلام حسینی نژاد اظهار داشت: کتاب‌خوانی در جامعه ونزوئلا پایین است. در حد سرسام‌آوری به موسیقی عمدتاً جاز و رپ گوش می‌دهند. مصرف آبجو در ونزوئلا، از آب بیشتر است. قیمتش از آب ارزان‌تر است. قیمت یک بطری آب، برابر با 4 تا بطری آبجو است. مسئولیت بچه‌ها با زنان است. مردها در ونزوئلا خیلی بی‌مسئولیت هستند. روابط جنسی بسیاری دارند. فرهنگ و ارزشهای غیر انسانی و غیراخلاقی غربی در ونزوئلا غلبه دارد. در این کشور هم مانند آمریکا و دیگر کشورهای غربی، خشونت علیه زنان زیاد است. مادران مجرد که درصد قابل توجهی از جمعیت زنان را تشکیل می دهند که می‌تواند موضوع خوبی برای پژوهش‌های ما باشد و راهکارهایی که اسلام و تشیع برای حل این معضلات اجتماعی و اخلاقی دارد.

با حضور چاوز، جوانان به آینده کشورشان حساس شدند

پژوهشگر مسائل آمریکای لاتین در ادامه گفت: یک ویژگی خاص ونزوئلایی ها و آمریکای لاتینی ها این است که روزانه زندگی می‌کنند. آینده‌نگری ندارند. چون قبلاً مستعمره و توسری خور بودند، آن عزت نفس و اعتماد به نفس ندارند. اما با حضور چاوز و فعالیت ها و برنامه هایش، اوضاع‌شان بهتر شده و جوانان به آینده کشورشان حساس شدند.

نهضت سوادآموزی و گسترش خدمات درمانی و رفاهی برای توده ها

حجت الاسلام حسینی نژاد درباره حاشیه‌نشین‌ها (بری‌یوها) در کاراکاس گفت: تراکم جمیعتی آنها هم زیاد است. عمدتاً در کاراکاس و در بالای تپه‌ها زندگی می‌کنند. گاهی اوقات رفت و آمد فقط با پله‌هاست. حدود 1000 تا 4000 تا پله دارند. بری‌یوها در همه جای شهر زندگی می‌کنند. هر جا باشند، امنیت اجتماعی آنجا کم است. آنها از طبقات پایین جامعه هستند که در دولتهای قبلی ـ یعنی دولتهایی که همسو و وابسته به آمریکا بودند ـ اصلاً توجهی به آنها نمی شد، ولی چاوز به آنها توجه کرد و برای حل مشکلات آموزشی و رفاهی و درمانی آنها اقدامات فراوانی کرد. آنها تا قبل از چاوز، کارت ملی و هویت اجتماعی و خدمات اجتماعی نداشتند. نهضت سوادآموزی را در بین آنها ایجاد کرده است. خدمات درمانی و رفاهی را برای همگان بیشتر کرد و خود فعالیت ها و سیاست های اجتماعی و مردمی چاوز می تواند یک موضوع تحقیق باشد.

حضور پررنگ لبنانی در اقتصاد ونزوئلا

این کارشناس آمریکای لاتین از حضور قومیت های مختلف در ونزوئلا خبر داد و افزود: لبنانی‌ها در ونزوئلا، حضور فعالی دارند. اگرچه بزرگترین مجموعه لبنانی در برزیل است، اما بین 350 – 500 هزار نفر لبنانی و سوری در ونزوئلا هستند. آنها بین مردم جا افتاده اند. عمدتاً در زمینه تجارت فعالند مثلاً در واردات لباس و کفش فعالیت دارند. در حد معاون وزیر، عربهای لبنانی و سوری مسئولیت دارند. بیشتر آنها مسیحی کاتولیک و یا مارونی هستند. حدود یک سوم آنها، هم مسلمان هستند و شاید حدود 30- 50 هزار نفر شیعه هستند که اکثرشان علوی هستند.

مشکلات محدود مهاجران ایرانی

وی گفت: تمام ملیت‌های حاضر در فرهنگ ونزوئلا هضم شدند حتی مسلمانان و شیعیان و ... شاید از لحاظ ملیت، مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی، خودشان را از لحاظ خانوادگی بیشتر حفظ کردند و تنها نژادی که خودشان را حفظ کردند، یهودی‌ها هستند. ایرانیان مهاجر محدودی در ونزوئلا زندگی می‌کنند که عمدتاً به کارهای غیررسمی می‌پردازند مانند دست‌فروشی، مترجمی، باربری و... حتی گزارشهایی از فعالیت جوانان مهاجر ایرانی در زمینه مواد مخدر هم شنیده شده است. قاچاق مواد مخدر، یکی از کارهای ضد فرهنگی مهاجران جوان است که سفارت ما باید در این زمینه مواظب مهاجران ایرانی باشد ولی با کم توجهی به اوضاع مهاجرین ایرانی یا طرد آنها، کاری از پیش نمی رود.

عملکردهای نامناسب و بدقولی های ایرانی ها

وی در خصوص حضور و فعالیت ایرانی‌ها در ونزوئلا گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، ایرانی ها ـ چه دولتی ها و چه شرکت های خصوصی و چه مهاجرین ـ با نحوه برخورد و عملکردهای نامناسب و بدقولی های خویش، جایگاه ایران را در بین مردم و مسئولان بد کردند. برخی از نگاه بالا برخورد کردند. گاهی بی‌احترامی کردند. کلاه‌برداری و دزدی و بدقولی ها باعث شد که ما جایگاه را در بین دولتی‌ها از دست دادیم. روس‌ها، بلاروس‌ها، آرژانتینی‌ها و چینی ها جای ما را گرفتند.

فرصت سوزی نهادهای سیاسی، فرهنگی و علمی ما در آمریکای لاتین

این پژوهشگر از بی توجهی دستگاهها و مراکز سیاسی، فرهنگی و علمی به ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین را یک فرصت سوزی قلمداد کرد و گفت: ما داریم فرصت های فراوان خودمان را در امریکای لاتین به راحتی از دست می دهیم و قدر فرصت هایی که چاوز برای ما در منطقه ایجاد کرد را ندانستیم. حدود 3 سالی است که ما با ونزوئلا کار اقتصادی جدی نکردیم جز حضور شرکت مسکن سازی. هم اکنون هیچ تفاهم‌نامه فرهنگی ـ علمی معتبری هم بین ایران و ونزوئلا وجود ندارد و تفاهم‌نامه‌ قبلی هم عمدتا تاریخ‌شان گذشته است. اما در عوض کشورهایی مثل روسیه، چین، بلاروس و دیگر کشورها جایگزین ما شدند.

فعالیت پررنگ بهایی ها در آمریکای لاتین

حجت الاسلام حسینی نژاد اظهار داشت: بهایی ها در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین حضور فعالی دارند. بزرگترین جامعه بهایی در آمریکای لاتین در بولیوی است. اگرچه آمار ضدونقیضی درباره تعداد بهائیان است و آنها همواره آمار خود را بالاتر از رقم حقیقی بیان می کنند اما در برخی منابع آمده است که تعداد آنها در بولیوی حدود 200 هزار نفرند که عمدتاً بومی هستند و دو تا از دانشگاه‌های مهم بولیوی در دست آنهاست. در اکوادور، برخی از مهاجران ایرانی‌، جذب بهایی‌ها شدند و یا در جلسات آنها شرکت می‌کنند.

تبلیغ هر دینی در ونزوئلا آزاد است

وی افزود: تبلیغ هر دینی در ونزوئلا آزاد است البته با رعایت قوانین آن کشور. لذا از هر گروه و فرقه ای بخواهید در این کشور دارند فعالیت می کنند، اما طبق قوانین، دولت از هیچ دین یا گروه‌های دینی حمایت نمی‌کند.

رقیب چاوز یک یهودی‏الاصل هوادار آمریکا و اسرائیل است

حجت الاسلام حسینی نژاد درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ونزوئلا گفت: مخالفان چاوز می گویند شانس پیروزی وی بالای 60 درصد است. اما چاوز اگر رأی بیاورد، نمی‌تواند مخالفین را نادیده بگیرد. جالب است بدانیم که کاپریلس رادونسکی، رقیب چاوز یک مسیحی یهودی‏الاصل سرمایه دار و به شدت هوادار آمریکا و اسرائیل است و یکی از شروط جدی او و دیگر مخالفین، کاهش روابط با ایران است هم سیاسی و هم اقتصادی و هم فرهنگی.

نقشه های غرب برای ترور چاوز و آشوبهای خیابانی در ونزوئلا

نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا درباره گزینه های جلوی پیش روی انتخابات این کشور گفت: برخی معتقدند که چاوز به انتخابات نمی رسد حالا با کودتا یا ترور یا هر نقشه دیگری، چرا که اگر زنده بماند، حتماً رأی می‌آورد. اگرچه آمریکایی ها و مزدورانش تاکنون چندین کودتا علیه چاوز داشتند از جمله دو کودتای معروف نظامی و اقتصادی در زمینه نفت. برخی هم ادعای تقلب از سوی مخالفان چاوز و سپس آشوبها و درگیری های خیابانی را مطرح می کنند و در نهایت اجرای مدلهای سوریه یا لیبی در این کشور نفتی و ثروتمند آمریکای لاتین.

مهمترین چالشهای ما در ونزوئلا

وی مخالفان چاوز و هواداران و وابستگان آمریکا و صهیونیسم در این کشور، ناهماهنگی ها و موازی‌کاری ها و عملکرد نامناسب سازمان‌های ایرانی، وهابیت و تحصیل کردگان دانشگاه المدینه و حمایت مادی عربستان و برخی کشورهای عربی از آنها را از مهمترین چالشهای مراکز فرهنگی و سیاسی ما در این کشور برشمرد. حضور پرقدرت چینی ها، روس ها و دیگر کشورهای توسعه یافته اروپایی و آسیایی در عرصه اقتصادی و نظامی را هم نباید فراموش کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha