شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
افتتاح مدرسه ضدامپریالیسم در بولیوی برای مقابله با نفوذ آمریکا

حوزه/ به گفته مورالس، رئیس جمهور بولیوی : هدف از تاسیس دانشگاه نظامی ضدامپریالیسم، مقابله با نفوذ ایالاتم متحده آمریکا در کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از بی ‌بی‌ سی،  اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی دانشگاه دفاع نظامی ضدامپریالیستی را برای مبارزه با نفوذ ایالات متحده آمریکا در کشورهای در حال توسعه را افتتاح کرد.

آکادمی جدید در شهرستان سانتا کروز در شرق بولیوی ساخته شده و به طور اولیه 100 نفر را آموزش می‌دهد.

مورالس در این مراسم افتتاحه گفت: هدف از راه اندازی این دانشگاه نظامی، مطالعه امپریالیسم و عواقب آن است. این مدرسه در مقابله با دانشکده امریکاس ساخته می‌شود. آمریکا دانشکده نظامی آمریکایی‌ها بود که در طول جنگ سرد در گرجستان ساخته شد و به آموزش نظامی متحدان آمریکا اقدام کرد. دانشکده‌ای که بعضی از فارغ التحصیلان آن مرتکب نقض‌های فاحش حقوق بشر در منطقه شدند.

ریمی فریرا وزیر دفاع بولیوی در این مراسم افتتاحیه گفت: هدف دانشکده ضدامپریالیستی محافظت از جان انسان‌هاست، برخلاف مدرسه آمریکایی‌ها که افسران نظامی را شستشوی مغزی داده بودند تا مردم را دشمن تلقی کنند، این مرکز آموزشی قصد دارد تا به سربازان در شناسایی تهدیدات کلیدی علیه حاکمیت ملی کمک کند.

رئیس جمهور مورالس از زمان تحلیف خود در سال 2005 تاکنون رابطه بسیار پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته است و در سال 2008 نیز سفیر آمریکا و مامور مبارزه با مواد مخدر این کشور را اخراج کرد. مورالس اخیرا دولت واشنگتن را به دست داشتن در کودتای کنگره مانند استیضاح دیلما روسف رئیس جمهور معلق برزیل متهم کرده است.

او همچنین ایالات متحده را متهم به ترویج تروریسم جهانی از طریق مداخلات نظامی کرده و برای مثال آمریکا را مقصر ظهور گروهک تکفیری داعش دانسته است. بعضی از افسران آموزش یافته در مدرسه آمریکایی آمریکاس، بدترین جنایات حقوق بشر را در منطقه مرتکب شدند. از جمله آن‌ها 2 افسر نظامی آرژانتینی بودند که حکومت نظامی اواخر سال 1970 را هدایت کرده و به گفته سازمان‌های حقوق بشر نزدیک به 30 هزار تن از مخالفانشان را به قتل رساندند.

به گفته دو کمیسیون حقیقت‌یاب، ژنرال افرین ریوس مونت رئیس جمهور سابق گوآتمالا نیز از آموزش دیدگان در مدرسه آمریکایی بوده که رژیم او متهم به نقض گسترده حقوق بشر از جمله تجاوز، شکنجه، اعدام و نسل‌کشی علیه مردم، از جمله بومیان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha