یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 9, 2024

چهارمین و پنجمین شماره فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلامی به صاحب امتیازی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلامی و مدیر مسوولی حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد محسن دعایی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، در این شماره از این نشریه وزین و علم آورانه و خواندنی مطالب متنوع و ارزنده ای در سه بخش حوزه و تمدن، عرفان و حکمت و تهذیب و تربیت منتشر شده است.

از جمله مطالب این شماره از فصلنامه تخصصی علوم و معارف اسلامی می توان به شرحی بر رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب، سبک بالی در سفر، راه توحید، تفسیر آیات عرفانی یا تفسیر عرفانی آیات، تفاهم نه تقابل، حکمای یونان الهی یا مشرک؟! مروری بر رساله الولایه، فلسفه؛ اسلامی یا غیر اسلامی؟ منطق تولید تعاریف، تعریف ماهوی یا تعریف مفهومی، تعریف تحلیلی تمدن، حوزه و تمدن سازی، هویت طبقه بندی علوم، گزارش نشست علمی، گزارش همایش اسلام و نیازهای دنیای معاصر در حوزه اقتصاد، مقام امیرالمومنین علیه السلام، سیری در صلوات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها، انتظار فرج واقعی کدام است؟ نقش انتظار در تولید سیستم های دینی، پنجمین شهید و جاذبه اخلاق اشاره کرد.

به انضمام این شماره، ویژه نامه ای با عنوان سید اهل توحید در شرح حال مرحوم آیت الله حاج سید علی شوشتری نیز به چاپ رسیده است.

در این شماره از نشریه فصلنامه تخصصی علوم و معارف اسلامی آثاری از آقایان و حجج اسلام عبدالمجید رجبعلی، محمدحسین رضایی، روح الله رضایی، مهدی سعیدیان، سید محمد سادات، روح الله کشمیری و... نشر یافته است.

یکی از ویژگی های برجسته نشریه فصلنامه تخصصی علوم و معارف اسلامی علاوه بر علمیت مطالب و جاری بودن روح پژوهش در آن، توجه خوبی است که به مقوله ارائه ساختاری و نوع چیدمان و گرافیک مجله شده و باعث گشته تا مخاطب، مطالب ارزشمند و علم آورانه این نشریه را در قالبی قابل قبول به لحاظ فرم و رنگ و طرای گرافیکی بخواند و این نکته مهم و خطیر و حساسی است که در غالب نشریات دینی و معارفی ما یا مغفول می ماند یا آنطور که باید و شاید به آن توجه نمی گردد.

فصلنامه تخصصی علوم و معارف اسلامی تلاش کرده است تا در این شماره یک مجموعه پر وپیمان و متنوع را در سه حوزه معارف اسلامی با سه مشرب و رویکرد عرفان، تمدن و تهذیب ارائه دهد و همین امر هم باعث می شود که طیف مخاطبان این مجله، گستره متنوع و متکثری را شامل شود و گروههای مختلف خوانندگان را به لحاظ ذوق و علاقه فکری و قلمی در بر بگیرد.

یکی از مطالب خوبی که در کنار سایر نوشتارهای وزین مجله در این شماره به طبع رسیده مقاله ای با عنوان نقش انتظار در تولید سیستم های دینی که بسیار خطیر و خواندنی است و به یکی از موضوعات مبتلابه و جدی در عرصه حیات اجتماعی مسلمانان در جهان کنونی پرداخته.

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی نویسنده این نوشتار است که در آن موضوع بررسی تأثیر حس انتظار در نهضت سیستم سازی بر اساس آموزه های دین  مورد توجه قرارگرفته است.

انگیزه توجه به این موضوع خلأ نظام ها و ساختارهای دینی در محیط رقابت برای مدیریت زندگی جهانی بوده است.

ضرورتی که بر مبنای نیازمندی ظهور تمدن موعود به مطالبه نظام ها و ساختارهای دینی شکل می گیرد.

در این بحث، بررسی هویت تمدن، نقش سیستم ها و فرآیندها در تمدن سازی، بررسی هویت انتظار و مولفه های آن و بالاخره استخراج رابطه انتظار با سیستم های تمدنی مورد توجه و پژوهش واقع شده است.

اشاره اصلی نویسنده در مقاله تنبه به این موضوع است که ظهور تمدن موعود اسلام، نیازمند حرکت به سوی سیستم سازی بر اساس دین است؛ پس منتظر واقعی، نهضت سیستم سازی و نظام سازی دینی را به جد پیگیر خواهد بود.

علاقمندان فصلنامه تخصصی علوم و معارف اسلامی می توانند به سایت WWW.NOORORREZA.IR  مراجعه نموده و یا با شماره تلفن 05112285800 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha