یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 294724
۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۹

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین مهم ترین شاخصه های اندیشه سیاسی امام رضا (ع) پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله شریعتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک ولادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) اظهار داشت: محور اول در اندیشه سیاسی امام رضا (ع) مشروط بودن دین به ولایت امر است که این مساله در ماجرای حدیث سلسله الذهب از سوی حضرت بیان شده است.

وی با اشاره به تاکید امام رضا (ع) بر ضرورت حکومت عدل، گفت: کسی که در راس حکومت قرار می گیرد باید در راستای برقراری عدالت ، یار امام معصوم (ع) باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که از منظر آموزه های شیعی، دین بدون ولایت قبول نمی شود، ابراز داشت: محور مهم دیگر در اندیشه سیاسی حضرت، تاکید بر نقش مهم مردم در اداره جامعه است که امام رضا (ع) در دوران زندگانی خویش به ویژه ولایت عهدی ، در عمل این حقیقت را نشان دادند.

وی گفت: امام (ع) در ماجرای اقامه نماز عید فطر که مامون دستور داده بود ایشان آن را اقامه کنند به همراه مردم و در اجتماع بزرگ و تکبیر گویان به سمت محل نماز رفتند که این اجتماع تکبیر گو، مامون را به وحشت انداخت و در واقع امام ثابت کرد که مردم با وحدت جمعی دارای چه قدرتی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی همچنین افزود: حضرت امام خمینی (ره) نیز در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به درستی از قدرت مردم در برابر رژیم طاغوت استفاده کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: محور سوم ناظر به استفاده امام رضا (ع) از عبادات جمعی است؛ به این معنا که امام (ع) حتی به عبادات جمعی همچون نماز عید ، نمازهای جمعه و جماعات، نگاه سیاسی داشتند و این که می توان با بهره گیری از آن قدرت مردم را در برابر حکام جور نشان داد.

عضو پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: محور و مساله مهم دیگر در عرصه رفتارهای سیاسی امام رضا (ع) ، لزوم عدم سواستفاده از وجهه شخصیت رهبر و حاکم اسلامی است و خود حضرت نیز در ماجرای ولایت عهدی اجازه ندادند که حکومت از جایگاه والای امامت ایشان در راستای اهداف خود سواستفاده کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha