دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ |۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 10, 2024

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبیین اهداف اهانت به پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: امروز مهم ترین رسالت حوزه های علمیه ، ترویج اسلام با تبیین اهل بیت (ع) بدون راه انداختن جنگ شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد حسن رحیم پور ازغدی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست تخصصی بررسی و تبیین دلایل اهانت به پیامبر اکرم (ص) که به همت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به این که اهانت به اسلام و پیامبراکرم (ص) از گذشته وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت: دشمنان تا زمانی که از سوی اسلام به عنوان یک دین تمدن ساز که مخالف نظام های جور است، احساس خطر می کنند، دست از اهانت به ساحت مقدس این دین مبین و نبی اکرم (ص) برنمی دارند.

وی همچنین افزود: آنها به خوبی می دانند که مساله تمدن سازی اسلامی دوباره مطرح شده و اسلام به عنوان مدعی اخلاق، فرهنگ و به ویژه نظام سازی می باشد و لذا در اهانت و فحاشی به آن انگیزه بیشتری پیدا کرده اند.

رحیم پور ازغدی گفت: طبعا بُعد زشت این اهانت ها خب معلوم است، اما خبر خوش آن برای ما این است که دشمن با اسلام زنده و پویا روبروست، نه یک دین مرده؛ چرا که کسی از میت نمی ترسد.

وی افزود: این اهانت ها مساله جدیدی نیست؛ چرا که از زمان قرون وسطی و جنگ های صلیبی و بعد از آن رنسانس تا امروز اهانت های فراوانی به پیامبر اسلام (ص) صورت می گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان داشت: اهانت و تمسخر وحی و نبوت که در فیلم موهن وجود دارد، سابقه اش به قرن 12 میلادی و در کتب برخی مسیحیان بازمی گردد؛ آن ها حتی تا قرن ها اجازه انتشار یک ترجمه قرآن به زبان های لاتین و محلی را نیز نمی دادند.

وی خاطرنشان کرد: اساسا برای آمریکایی ها و غربی ها حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم(س) مهم نیست، بلکه مهم آن است که به منافعشان و صهیونیسم خلل و آسیبی وارد نشود و حال آن که برای ما حضرت مسیح و حضرت مریم نیز همچون پیامبر اکرم (ص) عزیز و محترم هستند.

رحیم پور ازغدی همچنین با اشاره به رسالت مهم و سنگین حوزه های علمیه در تقابل با این اهانت‌ها، اظهار داشت: حوزه بیش از برگزاری نشست و راهپیمایی در قبال این اهانت ها تکلیف برعهده دارد و قبل از هر چیز باید دانست که این طور نیست که فکر کنیم این اهانت ها تمام خواهد شد.

وی با اشاره به این که امروزه جنگ احزابی علیه پیامبر (ص) و جهان اسلام به راه افتاده است، تصریح کرد: نباید کسانی که جلوی صحنه هستند را چندان جدی گرفت ؛ امثال سلمان رشدی و کاریکاتوریست ها اهانت گر و تری جونز کشیش و ... این ها عموما افراد دیوانه و بدبختی هستند که جلوی صحنه قرار دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در واقع هدف اصلی دشمنان و افراد پشت پرده این است که جریان بیداری اسلامی را در پیچ بزرگ تاریخی دچار انحراف کنند و لذا ما باید بیش از هر زمان دیگری هوشیار باشیم.

وی افزود: البته نباید توقع داشت که شرایط بیداری اسلامی در کشورها ، مو به مو همچون شرایط کشور ما باشد، اما مهم آن است که جریان اصلی یک جریان اسلام گرا باشد و دچار وهابی گری و سکولاریسم نشود.

رحیم پور ازغدی همچنین تاکید کرد: طبعا خطراتی پیش روی بیداری اسلامی وجود دارد و چه بسا آینده برخی از آن ها نیز مبهم باشد کما این که آینده انقلاب اسلامی نیز اگر ما هوشیار و بصیر نباشیم و رسالت خود را به درستی انجام ندهیم چه بسا آینده ای مبهم باشد.

وی ادامه داد: نکته ای که در این باره وجود دارد این است که اگر اجتهاد و ولایت فقیه نباشد ، این خطر وجود دارد که جریان اسلام گرایی در دام وهابیت تکفیری یا سکولاریسم بیفتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که پیامبر اکرم (ص) منشا همه تحولات عظیم مربوط به بیداری اسلامی در جهان هستند، ابراز داشت: ما نباید در دام جنگ ادیان و مذاهب بیفتیم، بلکه باید با منطق و اخلاق و ارایه الگوهای درست، اسلام را به جهانیان بشناسانیم.

وی با اشاره به تقسیم بندی حضرت امام (ره) از اسلام به اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی و انگلیسی گفت: متحجرانی که شاه و صدام را تحمل می کردند و در برابر سلطه آمریکایی ها بر کربلا و نجف و مدینه و مکه سکوت می کردند، در جریان انقلاب ، رگ غیرتشان نسبت به مسایل جزیی و غیر مهم برافروخته می شد و ما این ها را از یاد نبرده ایم.

وی تصریح کرد: همچنین از یاد نبرده ایم برخی از روحانیون متحجری که می گفتند کسانی که در جنگ تحمیلی کشته می شوند، شهید نیستند!

رحیم پور ازغدی بیان داشت : چه در بین شیعه و چه اهل سنت، همواره اسلام آمریکایی، منحرف، متحجر و اسلام مرفهین بی درد منهای جهاد و شهادت وجود داشته است.

وی با اشاره به این که دشمن در جریان بیداری اسلامی به دنبال راه انداختن جنگ های مذهبی بین شیعه وسنی برای انحراف کشاندن بیداری اسلامی است، گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمایشی دارند نقل به این مضمون که اسلام در برابر کفر و حملات مستقیم شکست نمی خورد، بلکه خطر از آن جا ناشی می شود که پوسته وارونه ای از اسلام که زشت و زننده است به عنوان دین اسلام مطرح و تبلیغ شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به قدرت بالای پاسخگویی اسلام راستین به همه مشکلات و نیازهای بشری، اظهار داشت: ما نباید از این گونه اهانت ها بترسیم بلکه همان طور که امام راحل نیز در یکی از سخنرانی های خویش به ما هشدار دادند ما باید از خودمان بترسیم که مبادا به اسلام ضربه ای وارد کنیم.

وی افزود: همیشه در برابر اسلام و روحانیت اصیل ، اسلام و روحانیت تقلبی وجود داشته که آن را تهدید می کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید به این نکته هم توجه داشت که اساسا هر جا باطل حاکم بوده است، به خاطر این بوده که حق اقامه نشده وگرنه ذات باطل رفتنی است.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: از این رو باید دانست که حوزه علمیه و روحانیت از کفر و دشمن شکست نمی خورد بلکه این احتمال هست که بر اثر غفلت از خودش شکست بخورد و آسیب ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اهانت به پیامبر (ص) نشانه پیروزی اسلام و جهانی شدن نبی اکرم (ص) است، ابراز داشت: هیچ کس در جامعه اسلامی از ما طلبه ها نسبت به مسایل اسلامی و مقدسات ، مسئول تر نیست و اساسا دفاع حوزه از پیامبر‌(ص) با دفاع مردم عادی کوچه و بازار که بعضا به ابراز برائت و راهپیمایی بسنده می شود، متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر لزوم شناختن پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) ایشان و به ویژه سیره زندگانی این بزرگواران بیان داشت: دقیقا به همان دلایلی که ابولهب  و ابوجهل در صدر اسلام به پیامبر (ص) توهین می کردند، امروز غرب با همان دلایل با اسلام و نبی اکرم (ص) مخالفت کرده و دست به فحاشی می زند.

وی با بیان این که حضرت محمد (ص) نه تنها در بین غیرمسلمانان جهان و حتی در بین مسلمین و شیعیان تا حدود زیادی ناشناخته است، گفت: متاسفانه برخی از طلبه ها با خواندن کفایه ومکاسب توهم اسلام شناسی بهشان دست می دهد و حال آن که بخش اعظمی از دین مورد توجه ما نبوده است و ما باید همه ابعاد دین را با نگاه اجتهادی بنگریم و بررسی کنیم.

این صاحب نظر مسایل فرهنگی همچنین هشدار داد: باید مراقب شکل گیری یک جریان نواخباری جدید باشیم که مخالف عقل و قرآن است و به سراغ برخی از روایات رفته و به سندیت آن ها هم توجهی نمی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعابیری از مستشرقان و اندیشمندان غربی درباره پیامبراکرم(ص) گفت: بنده به بسیاری از کشورها رفته و جلسات مختلفی داشته ام، والله عقیده ام این است که اسلام به سرعت قابلیت جهانی شدن دارد به شرطی که ما به درستی بتوانیم این دین را به جهانیان بشناسانیم.

رحیم پور ازغدی گفت: متاسفانه اکثر بشریت ، مستضعف هستند و اگر به درستی با اسلام و حقایق آن آشنا شوند، مسلمان خواهند شد.

وی تصریح کرد: ترویج اسلام با تبیین اهل بیت (ع) و با توجه به عقل ، بدون راه انداختن جنگ شیعه و سنی، امروز مهم ترین رسالت روحانیت و حوزه های علمیه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان داشت: اکثر خود ما طلبه ها، مستضعف فکری هستیم و به جهت مطالعات باید خود را تقویت کنیم به ویژه در شرایطی که امروز دنیا پس از بحران های اقتصادی و فرهنگی، به شدت تشنه معارف اسلام و تشیع است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha