دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه تفکرات تندرو، وحدت مسلمین را که آیات و روایات فراوانی بر آن تاکید دارند، منافی مفهوم ولایت و برائت می دانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر رحیم پور ازغدی   در جمع طلاب و پژوهگران موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی  که در حسینیه قدس مجتمع امین قم برگزار شد، ضمن اشاره به برخی از موانع وحدت درجهان اسلام تصریح کرد: برداشت غلط از مفهوم ولایت و برائت در میان برخی از مسلمانان از مهمترین موانع وحدت در جوامع اسلامی به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  به ارائه درک درست از مفهوم ولایت و برائت اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در میان برخی از مسلمانان فهم درستی از روش های اعمالی ولایت و برائت و نیز دقت در نتیجه ای که از ابراز ولایت و برائت ناصیحح حاصل می شود وجود ندارد و ضرورت وحدت شیعه و سنی را درک نمی کنند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: وجود پیش فرض های نادرست، همچون؛ دشمن دانستن پیروان غیر مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و در نتیجه جمع ناپذیری ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و دوستی با غیر، از دیگر عوامل و موانع وحدت در میان جوامع انسانی به شمار می رود.

دعوت به وحدت عین دعوت به ولایت  است

وی با تاکید بر این که متاسفانه برخی از افراد در میان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بر این باورند که وحدت شیعه و سنی به معنای ترک برائت از دشمنان ائمه اطهار(علیهم السلام) است، ابراز داشت: دعوت به وحدت اسلامی، عین دعوت به ولایت و برائت اسلامی است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که نباید ولایت را صرفا در برگزاری مراسم و عزا و شادی اهل بیت(علیهم السلام) خلاصه نمود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سیره اخلاق فردی برخی از مدعیان پیروی از معارف اهل بیت(ع) که اعتقادی به وحدت اسلامی ندارند؛ ولایت اهل بیت(علیهم السلام) خود را تنها در زیارت و عزا نشان می دهد.و برائت از دشمنان اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را در برگزاری برخی مراسم های انحرافی خلاصه می کنند.

وی ولایت و برائت را عین تشیع دانست و با اشاره به این که  نمی توان کسی را شیعه نامید که دوست دوستان اهل بیت(علیهم السلام و دشمن دشمنان این بزرگواران نباشد افزود: متاسفانه تفکرات تندرو، وحدت مسلمین را که آیات و روایات فراوانی بر آن تاکید دارند، منافی مفهوم ولایت و برائت می دانند.

برائت با شیوه هایی انحرافی نتیجه ای جز ریختن خون مسلمانان ندارد

این استاد دانشگاه،  اخلاق مداری، صداقت و متشرع بودن را از مهمترین مولفه ها در اعمال برائت عنوان کرد و یادآور شد: باید در همه حال به نتیجه اعمال برائت توجه داشته باشیم که اعمال ما به نفع اهل بیت(علیهم السلام) و یا به ضرر مکتب ایشان است. متاسفانه اعمال برائت با شیوه هایی انحرافی نتیجه ای جز ریختن خون مسلمانان ندارد و دشمنان اسلام از این موضوع حداکثر بهره برداری را می کنند.

روش امام خمینی به شیه عزت داد

 وی با بیان این که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نگاه به وحدت به عنوان مسئله ای مهمتر، اقتدا به برادران اهل سنت در مناسک حج و نماز خواندن بدون مهر در ضرورت را تجویز نموده اند، خاطرنشان کرد: روش امام خمینی(ره) به شیعه و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) عزت داد؛ در حالی که روش افرادی که کورکورانه بدون درک از مفهوم ولایت و برائت اقداماتی انجام می دهند علیه دین اسلام  تمام می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، اظهار داشت: خداوند متعال سریحاً جسارت و ناسزاگویی به بت ها و مقدسات مشرکان را که تمام انبیای الهی برای مبارزه با این بدعت بزرگ مبعوث شده اند را نهی می کند.

رحیم پور ازغدی ظهور گروه های انحرافی همچون؛ وهابیت تکفیری و داعش در جهان اسلام را با هدف ارائه الگویی تقلیدی برای جایگزینی با فرهنگ جهادی و شهادت طلبانه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دانست و یادآور شد: فرهنگ جهاد، شهادت طلبی و مبارزه با ظلم در مکتب اهل بیت(ع) عاملی بزرگ در استقبال روز افزون آزادی خواهان جهان به اسلام بود.

وی ضمن تأکید بر حفظ عظمت و حرمت اهل بیت(علیهم السلام) در روش های اعمالی ولایت و برائت، تصریح کرد: فعالیت ها و اقدامات وهابیت تکفیری و گروه های انحرافی که کج فهمی در ولایت و برائت دارند، نتیجه ای مشترک دارد و آن ضربه زدن به ماهیت اسلام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید ضمن مدیریت اختلافات، تفاوت های را به اصلی و فرعی، عقلانی و اخلاقی تقسیم نمود، خاطرنشان کرد: نباید در اقدامات خویش تماشاچی و یا بازیچه باشیم، بلکه باید بازیگر و کارگردان عرصه تلاش در وحدت اسلامی باشیم.

رحیم پور ازغدی در پایان افزود: باید همواره با الگوگیری از ائمه اطهار(علیهم السلام)، همچون این بزرگواران با مخالفان برخورد نمود، اهل بیت(علیهم السلام) تفاوت های زیادی میان منتقدان، مخالفان و معاندان ولایت قائل بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha