دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

مسؤولان قضایی عربستان، سید الاوجامی روحانی شیعه را به جای شیخ محمد الجیرانی به ریاست دادگاه جعفری قطیف منصوب کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه خبری شیعیان عربستان، برخی منابع قطیف گفته اند که ریاست سید الاوجامی بر این دادگاه فقط در مسایل مربوط به ارث و احوال شخصیه می­باشد.

لازم به ذکر است که از زمان بازنشستگی قاضی سابق شیخ سعید المدلوح در سال 2010 این پست خالی مانده بود و پس او نیز شیخ الجیرانی به عنوان قاضی مامور به خدمت در این دادگاه مشغول قضاوت بود.

سید الاوجامی اهل شهر اوجام استان قطیف است که تحصیلات حوزوی خود را در نجف اشرف گذرانده است.

مدت زیادی است که اوجامی به عنوان نامزد برتر ریاست دادگاه شیعه مطرح شده و از یک سال پیش خبرهایی درباره تعیین او به جانشینی المدلوح به گوش می­رسد.

اوجامی که از امروز یکشنبه کار خود را آغاز میکند، پنجمین رییس این دادگاه در هفت سال گذشته به شمار می­رود.

این دادگاه در سال های گذشته شاهد تنش های زیادی بوده که برخی علت این تنش ها را دخالت مسؤولان قضایی رسمی در کار این دادگاه و کاهش اختیارات آن می­دانند. این دخالت ها در حدی بوده که این دادگاه وابسته به دادگاه عالی سنی قطیف به نظر می­رسید.

آشکار ترین دخالت مسؤولان در امور این دادگاه زمانی بود که وزیر سابق دادگستری عربستان، دو نفر از قضات شیعه به نام شیخ غالب حماد و شیخ محمد العبیدان را در 2006 و 2008 برکنار کرد.

برخی منابع، علت این برکناری را اعتراض به کاهش اختیارات دادگاه شیعی می­دانند.

دادگاه شیعه، همواره یکی از پرونده های پیچیده ای بوده که علما و بزرگان منطقه سعی کرده اند راه حلی برای آن بیابند که آبروی دو دادگاه شیعی در استان های احساء و قطیف حفظ شود.

این در حالی است که اختیارات دادگاه شیعی در عربستان از مسایل مربوط به اوقاف و امور شخصی فراتر نمی­رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha