جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 298127
۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۰

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) از اجتماع بزرگ هیئات مذهبی قم در هشم ماه محرم در صحن موسی بن جعفر(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، دوشنبه شب 22 آبان، در گردهمایی هیئات مذهبی استان قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، از اجتماع هیأت مذهبی در هشتم ماه محرم خبر داد و ابراز داشت: هیئات عزاداری روز هشتم ماه محرم با تجمع در میدان آستانه که به نام صحن موسی بن جعفر(ع) نامگذاری خواهد شد، به طور مشترک به عزاداری می پردازند.

وی با اشاره به این که طبق سنت دیرینه هیئات عزاداری از میدان آستانه وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) می شدند، تصریح کرد: امسال برای هیأت هایی که می خواهند زودتر به حرم برسند، مسیر دیگری پیش بینی شده است که از میدان مطهری و صحن جوادالائمه(ع) به مسجد اعظم برسند.

حجت الاسلام حسینی از برگزاری مراسم احیای شب عاشورا خبر داد و ابراز داشت: امام حسین(ع) و یاران آن حضرت با تلاوت قرآن و اقامه نماز، شب عاشورا را احیا گرفتند؛ محبان اهل بیت(ع) چند سالی است که همزان در آستان قدس رضوی، عتبات عالیات و حرم حضرت معصومه(س) این شب را احیا می کنند.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان گفت: برنامه های ایام محرم در حرم مطهر هر روز صبح با قرائت زیارت عاشورا و ناحیه مقدسه آغاز می شود و ترتیل خوانی قرآن کریم نیز هر شب بعد از مراسم عزاداری در حرم مطهر برگزار می شود.

 

تاکید امام جمعه قم بر حفظ شیوه سنتی عزاداری سیدالشهدا(ع) 

امام جمعه قم نیز با تاکید بر لزوم حفظ شیوه سنتی عزاداری سیدالشهدا(ع)، گفت: باید تبلیغ اهل بیت(ع) و حفظ ولایت فقیه محور هیئات مذهبی باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س), با اشاره به این که خداوند دین و فرهنگ اهل بیت(ع) را از طریق وسایل و وسایطی حفظ می کند، اظهار داشت: باید جلسات عزاداری و هیئات مذهبی کنترل شود؛ چرا که وقتی اسلام از طریق این جلسات ترویج می شود، شیاطین انس و جن در برابر آن موضع می گیرند.

وی با تاکید بر این که وجود هیئات مذهبی در فرهنگ شیعی ریشه دارد، گفت: ما باید سنت هایی را که سبب ترویج معارف الهی و ارتقای معرفت عمومی و التزام مردم به دین می شود، حفظ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که هیئات مذهبی در زمان ما مورد توجه مراجع عظام و عنایت خاص ولی فقیه هستند، ادامه داد: امام خمینی(ره) پیام خود را از طریق هیئات مذهبی به مردم می رساندند.

امام جمعه قم افزود: رژیم منحوس پهلوی به ویژه رضاخان قلدر که می خواست اهداف غرب را پیاده کند، وقتی مجالس و هیئات مذهبی را مزاحم کارش دید، عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را ممنوع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی با بیان این که دشمنان می خواهند پویایی و پیام رسانی را از هیئات مذهبی بگیرند، خاطرنشان کرد: هر نمادی که سبب شود هیئات مذهبی از محتوای سنتی خالی شوند، باطل است؛ اگر مداحی و سینه زنی در هیأت انجام می شود، باید طبق محتوای سنتی باشد.

امام جمعه قم تاکید کرد: باید افراد و جوانانی از این هیئات مذهبی بیرون بیایند که التزام آنان نسبت به اهل بیت(ع) افزایش پیدا کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان افزود: تبلیغ آموزه های اهل بیت(ع) و حفظ ولایت فقیه باید محور فعالیت هیئات مذهبی باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha