یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ضمن اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر به عنوان منشور دولت‌مردان گفت: مدارک لازم اوایل سال آینده به یونسکو ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا ارجمندی، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم گزارشی از روند برنامه‌های اجرایی این اداره کل ارائه نمود.

ارجمندی در ابتدا با اشاره به برنامه‌های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در ثبت برخی آثار گفت: از جمله این آثار، تعزیه در قم بود که در ماه گذشته ثبت گردید.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر در یونسکو، اظهار داشت:‌ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است فرمان حضرت امیر المؤمنین علی(علیه‌السلام) با مالک اشتر به عنوان منشور دولت‌مردان ثبت جهانی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر به یونسکو در اوایل سال آینده، افزود: در این راستا اقداماتی صورت گرفته و تشکیل پرونده آن در مراحل پایانی است تا با ثبت جهانی این عهد‌نامه، دنیا بتواند از غنای آن بهره‌مند شود.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی صورت گرفته درباره ثبت جهانی شخصیت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) به عنوان برترین بانوی جهان اشاره کرد و گفت: ثبت شخصیت حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) که بر اساس شجره نامه ایشان، در حال حاضر سادات زیادی در سراسر جهان هستند که فرزندان این بانو می‌باشند، به عنوان بانوی برتر جهان، در مرحله مطالعات است.

ارجمندی افزود: متأسفانه با توجه به جایگاه و نقشی که این بانو در اسلام داشتند، نام این بانو در مجامع مختلف مطرح نیست که با ثبت جهانی آن، می‌توان شاهد بود که شخصیت این بانو به عنوان موضوع و فرصت مطالعاتی اندیشمندان مطرح شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سوریه و خطراتی که ممکن است حرمین حضرت زینب کبری و حضرت رقیه(علیهماالسلام) را تهدید کند، ادامه داد: با توجه به این که آثاری که ثبت جهانی می‌شوند، از مصونیت‌ها و حمایت‌های جهانی برخوردار می‌شوند، سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت این دوحرم شریف را ثبت جهانی نماید.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بر اساس قوانین موجود، آثار به دو دلیل ثبت می شوند؛ نخست این که قدمت آن بالای 100 سال باشد و دیگر اینکه امکان رویداد باشد که در این راستا واقعه 15 خرداد نیز در دستور کار برای ثبت جهانی قرار دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha