دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

پیام جدید 14 فوریه برای این سال، این است که ملت بحرین، ملتی بزرگ است که اهل گفتار صادقانه است و در حرکت خود ثابت قدم است. این روز همانند مهری مردمی و فولادی بر استمرار این جنبش می‌باشد و نشانی است بر اینکه اراده اصلاحات و تغییر بازگشت و عقب نشینی نمی‌شناسد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم به مناسبت ایام سالگرد انقلاب 14فوریه(26بهمن) بحرین در جمع پرشور و پرتعداد مومنان در مسجد امام صادق(ع) منطقه الدراز گفت: پیام 14 فوریه 2011 این بود که مردم در آغاز جنبش خود، خواهان اصلاحات سیاسی هستند و پس از آن نیز اصلاحات دیگری را خواستار شدند که اوضاع کشور جز با آنها سامان نمی‌گیرد و جنبش ما همچنان بر این اصلاحات تاکید دارد. پیام 14 فوریه این بود که این مردم برای رسیدن به خواسته های خود صبور هستند و جنبش آنها یک جنبش مردمی مسالمت آمیز است که هیچ بازگشتی در آن نیست. و صاحبان این جنبش از طایفه‌گری بیزارند و خواستار برخورد منصفانه جهان هستند.

وی ادامه داد: این جنبش وامدار بیگانگان نیست و هیچکدام از ارزشها و مبانی دین و احکام شریعت و میهن را فراموش نمی‌کند. تمام اینها اموری است که گذشت دو سال از عمر این جنبش آنها را ثابت کرده و البته راه رسیدن به این نقطه نیز سخت و دشوار و همراه با چالش های فراوان و انواع تجربه‌ها و امتحانات سخت بوده است. اکنون صبر ملت رو به ازدیاد و ایستادگی آنها روز به روز بیشتر میشود و میزان مشارکت مردم در اعتراض‌ها نیز رو به افزایش است و نیت و اراده آنها از بین نرفته و همبستگی آنها به خواست خدا رو به افزایش است و صدای آنها بلند تر و بلند تر میشود به گونه‌ای که این جنبش توانسته خود را در پایتخت های مهم جهان مطرح کند و مورد توجه جدی مجامع بین المللی قرار گیرد.

 

* با آتش و آهن نمیتوان اراده مردم را از هم گسیخت

رهبر شیعیان بحرین خاطر نشان کرد: پیام جدید 14 فوریه برای این سال، این است که ملت بحرین، ملتی بزرگ است که اهل گفتار صادقانه است و در حرکت خود ثابت قدم است. این روز همانند مهری مردمی و فولادی بر استمرار این جنبش می‌باشد و نشانی است بر اینکه اراده اصلاحات و تغییر بازگشت و عقب نشینی نمی‌شناسد و قوی تر از آن است که با آتش و آهن بتوان آن را از هم گسیخت. این روز تاکیدی است بر اینکه این مردم خسته نمیشوند و اگر خسته شوند، خستگی، آنها را از طلب آزادی و کرامت و حقوق خود باز نمیدارد.

 

* به بازگشت نمی اندیشیم

وی افزود: این روز تاکیدی است بر این مطلب که با اینکه دو سال پر از فداکاری و سختی و رنج از این جنبش گذشته اما مردم آماده اند که ده سال دیگر یا بیشتر نیز توام با فداکاری و تحمل سختی‌ها بر عمر این جنبش بیفزایند بدون اینکه به بازگشت بیندیشند. پیام این روز این است که مردم به حقانیت راه خود و عادلانه بودن خواسته های خود و درستی جنبش و مهربانی و رحمت و یاری پروردگار کاملا ایمان دارند و امید آنها به پیروزی هیچگاه از بین نمیرود.

 

* گردن های ما هیچگاه خم نمیشود

رهبر شیعیان بحرین در ادامه تبیین پیام های انقلاب مردم کشورش گفت: پیام این روز این است که همگان باید به ویژگی های جنبش ما آگاه باشند و بدانند که سرهای ما هیچگاه خم نمیشود و ارده این ملت هیچگاه شکسته نمیشود و جز در برابر خدا کرنش نمیکنند و جز بر آستان او پیشانی نمی سایند. پیام این روز این است که دشمنان ما این گمان را از سر خود بیرون کنند که این ملت ممکن است روزی تسلیم شود و از عزت و کرامت و خواسته های خود و ارزش های انسانی خود بازگردد. این روز به آنها این پیام را داد که باید این گمان‌ها را از سر بیرون کنند. وی صریح نمود: پیام این روز این است که ایستادگی و صلابت مردم در این دو سال، سستی و ضعف نمیشناسد و روز به روز در حال استحکام و قوت است.مردم هم در عین ایستادگی ، کاملا هوشیار و با ایمان هستند و هویت خود را حفظ کرده اند و کاملا از تعصب و ترور و خصومت به دور هستند. ملت ما می‌داند که هدف ما گفتگو نیست. و راه پیمایی‌ها و اعتراض‌ها نیز هدف ما نیستند بلکه همه اینها در تحقق هدف سهیم هستند.

 

* اعتراضها تا روز رهایی از ظلم ادامه دارد

آیت‌الله عیسی قاسم با بیان اینکه هدف ما تغییر رویکرد جدی است که بتواند کشور ما را از ظلم و تحقیر شهروندان و فساد و دیکتاتوری نجات دهد اظهار داشت: هدف ما تحکیم معیارهای برابری و هم وطنی و بازگشت به تصمیمات میثاق است که مردم در راس قدرت باشند. و تا زمانی که از اصلاحات خبری نباشد و یا اینکه برخورد آنها با این امر جدی نباشد، راه پیمایی‌ها و اعتراض‌ها نیز همچنان ادامه خواهد داشت تا روزی که از این ظلم و فشار زیاد خارج شویم و کرامت خود را بازیابیم و حق میهن خود را ادا کنیم.

وی ادامه داد: بدون تردید حکومت هم پس از این و سال از عمر این جنبش به خوبی دریافته که این جنبش با تمام سختی هایی که مردم در آن متحمل شده اند، هیچ راه خروجی از این بحران وجود ندارد مگر با اصلاحات. آنها فهمیده اند که دیگر سرکوب و خشونت و برخی توافق های ظاهری برای فریب مردم سودی برای آنها ندارد و این روش‌ها نمیتواند مردم را از پیگیری حقوق خود بازدارد. اصلاحات ظاهری و کلیشه‌ای دیگر فایده‌ای ندارد و نمیتواند ملت ما را فریب دهد.

 

* هیچ بهانه‌ای علیه ملت ندارند

رهبر شیعیان بحرین گفت: آنها همچنین بهانه‌ای برای متهم کردن ملت ما به خشونت ندارند زیرا مانع محکمی در برابر این اتهام آنها وجود دارد که عبارت است از پختگی این جنبش و نصیحت پذیری مردم از رهبران خود. اما حال که حکومت همه اینها را میداند، پس چرا در انجام وظایف خود تعلل میکند؟ این تاخیر حکومت هیچ دلیلی ندارد مگر علت روانی و تکبر و خودپسندی بیش از حد. این صفات مانع میشود که انسان به حق عمل کند حتی اگر این حق به سود خودش نیز باشد. اما میهن ما همچنان در بحران خواهد بود و جراحت های آن عمیق تر خواهد شد و رنج‌ها و آلام آن فزونی خواهد یافت و خسارت های مادی و معنوی زیاد خواهد شد تا اینکه حکومت بر این صفات نکوهیده خود غالب شود و خود برتر بینی و عناد و تکبر را که از وسوسه های شیطان هستند کنار بگذارد.

 

* وظیفه حکومت در شرایط کنونی

وی تصریح کرد: حکومت امروز نیاز دارد که کشور را از بحرانی خارج کند که در ابتدا باید به اهمیت این کار واقف باشد تا بتواند بر نفسانیت خود غلبه کند. اما مردم راهی ندارند مگر پیگیری جنبش مسالمت آمیز خود برای دفع ظلم و رهایی از ذلت و ستم. این راهی است که بنا بر تمام معیارها درست و صحیح است و تمام ملت‌ها با آن موافق هستند.

رهبر شیعیان بحرین با اشاره به اینکه گفتمان میان دو اراده و تقابل میان دو اراده وجود دارد ابراز داشت: این دو اراده هر دو وجود بحران را باور دارند، بحرانی که اگر ادامه یابد ممکن است از کنترل خارج شود و همه را در باتلاقی غرق کند که خروج از آن غیر ممکن باشد. اما تنها مانع جدیت در گفتگو و گفتمان نیز همان مانع نفسانی سران حکومت است که در مورد آن سخن گفته شد. مانعی که بر اساس عقل و حکمت و عدالت و شرع و مصلحت کشور نیست. با این حال، تصمیم به گفتگوی ناعادلانه است و موفقیت آمیز نخواهد بود و مانعی برای رسیدن به اصلاحات و خارج کردن روند اصلاحات از ضمانت اجرایی و به امروز و فردا انداختن آن خواهد بود و بعد هم به اینجا میرسد که راه حل آنها فقط در حد اصلاح بندهایی از قانون بدون ضمانت اجرایی خواهد بود.

 

* ابزار مردم، حنجره های بی شمار است

وی گفت: ابزار مردم در این تقابل نیز عبارت است از حنجره های بی شمار و فریاد در مقابل ابزار حکومت که گاز اشک آور و گلوله است. شهادت جوان بحرینی، حسین بن علی بن احمد الجزیری در سالگرد 14 فوریه شاهد گویایی بر به کارگیری زبان خشونت توسط حکومت در مقابل زبان گفتگوی مردم است. و با این حال مردم همچنان بر خواسته های خود ایستاده و پافشاری میکنند.

 

* گفتگوی فریب، هیچ ثمری ندارد

آیت‌الله عیسی قاسم خاطر نشان کرد: اگر گفتگو برای فریب و تمسخر باشد... اگر معلوم شود که گفتگو نیرنگ و مزاح است... همان طور که بیشتر مردم چنین باوری دارند، پس چنین گفتگویی ثمری جز تعمیق اختلافات و ملتهب ساختن فضا نخواهد داشت. چنین گفتگویی هرگونه امیدی را برای حل بحران از بین خواهد برد و هیچ راهی را به جز دشمنی و درگیری باقی نمیگذارد که این راه نیز موجب هلاکت کشور است.

وی ادامه داد: اگر معلوم شود که گفتگو برای نیرنگ و فریب است، هزاران بار از عدم گفتگو بدتر خواهد بود... پس باید کاملا هوشیار باشیم که اگر چنین اتفاقی دوباره تکرار شود ممکن است راه گفتگو را برای همیشه مسدود سازد و این مساله را به مساله‌ای غیر ممکن مبدل سازد و این یک فاجعه است.چنین گفتگویی هیچ صدایی را برای تفاهم و نزدیکی باقی نمیگذارد و تنها صدایی که باقی می‌گذارد صدای تفرقه و درگیری های نامعقول و خشونت آمیز است و کشور را به نابودی می‌کشاند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha