سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

روزی که به مناسبت تولد دلیل خلقت و شأن لولاک بانوی سیده زنان دو عالم می توان به ارزش زن و مقام مادر از منظر حقیقت عرفان و هویت اسلامی نگاهی دوباره انداخت و از این منظر فرصتی غنیمت برای بازشناختی نو از این موقف ارجمند و موضع والامرتبه به دست آورد.

روز میلاد بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره-سلام الله علیها- که در تقارنی زیبا و معنادار با سالروز ولادت فرزند برومندش امام خمینی(ره) مصادف شده است و به شایستگی و درستی به عنوان روز زن و تجلیل از مقام مادر نام گرفته است بی تردید یکی از برجسته ترین و مهم ترین و خطیرترین مناسبتهای تقویم سالیانه ما ایرانیان مسلمان است.

اى بلند اختر که ناموس خداى اکبرى

عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى

زینت عرش خدا پرورده دامان توست

یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى

آن که بُد منّت وجودش بر تمام ما سوى

گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى

تاج فرق عالَم و آدم بود ختم رُسُل

بر سر آن سرور کون و مکان تو افسرى

روزی که به مناسبت تولد دلیل خلقت و شأن لولاک بانوی سیده زنان دو عالم می توان به ارزش زن و مقام مادر از منظر حقیقت عرفان و هویت اسلامی نگاهی دوباره انداخت و از این منظر فرصتی غنیمت برای بازشناختی نو از این موقف ارجمند و موضع والامرتبه به دست آورد.

حضرت امام خمینی در بیانی مشهور و ماندنی و جاودانه عبارتی دارد که یادگار همین نامگذاری ارجمند و بجاست که می گوید:

«از دامن زن، مرد به معراج می رود».

شاید بهترین و برترین مصداق و نمونة این جمله و حقیقت آن، وجود نازنین حضرت زهرا(س) باشد که هم ام ابیها نام گرفت و هم شأنیتی در حد حدیث قدسی «لولاک...» یافت که هنوز هم عارفان و متفکران و علمای دوران از فهم کنه حقیقت و مرتبت این حدیث عاجز مانده و تنها به درک و دریافت ذره ای از آفتاب تابان و باران پربرکت و دریای مواج آن بار یافته اند.

شخصیت و منش و سیره بانوی دو عالم از جلوه ها و ابعاد متنوعی برخوردار بود.

ایشان چه در مقام ام ابیها بودن و چه در ساحت همسری ولایت و امامت علی(ع) و چه در حوزه مادر بودن برای برترین نسل فرزندان خلقت، هماره تجلی برترین و والاترین نمونه های انسانیت انسان در این مواقف و مواضع سترگ و شگرف بودند و این همه را از منبع لایزال عبودیت و بندگی خداوند داشتند و چه حقیقت پر رمز و راز و سترگی و شگرفی است اینکه انسان اگر در مجرای انسانیتش جز در پرتو آفتاب عالم تاب خداوندی «حق» بالهای ذهن و دلش را مرتب کند، بی تردید نه دچار تردید و تردد می شود و نه در فراز و فرود زندگی پر رنگ و لعاب دنیا دچار خسران و نسیان و تزلزل ایمان می شود.

و زهرای اطهر نمونه والا و حقیقیِ رسیدن به این مرتبت متعالی و بال و پر زدن در آسمان عبودیت حقیقی خداوند بود و براستی که باید گفت چه زیبا و معصومانه با عمر کوتاه خویش به نقاشی این تابلوی بلند و رفیع خلقت دست یازید و یادگاری بی همتا در این گنبد دوار برجای گذاشت.

چه در آیات قرآن کریم و چه در بیان حضرات معصومین و سیره آن بزرگواران می توان شأن و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها را در مقام و مرتبتی بینظیر به نظاره نشست.

بی تردید حضرت زهرا(س) عمود خیمه اهل بیت(ع) است و همانطور که معصوم(ع) فرمود:« ما معصومین حجت خدا بر مردمیم و مادرم زهرا حجت خداست بر ما».

آیات قرآن کریم هم گواهی روشن و بین بر این فضایل است.

از سوره کوثر که شأن و مرتبه و دلالتی آسمانی و برکتی همیشگی و خیری کثیر را برای آن حضرت بیان می دارد آيه تطهير که «إنّما يُريدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً» و حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را به یادآورد که يگانه بانويي از پنج تن است كه اين آيه در شأن آنها نازل شده است.

نیز در آيه «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ» تنها بانویی که به مرتبت همراهی و هم نفسی با رسول خدا رسید صدیقه کبری فاطمه زهرا بود.

در آيه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» هم وقتي از حضرت رسول صلوات الله عليه و آله مي‌پرسند كه نزديكان شما - كه خداوند در اين آيه امر به مودّت آنها فرموده- چه كساني هستند؟

مي‌فرمايند: علي و فاطمه و حسن و حسين (صلوات الله عليهم اجمعين).

نمونه های ابعاد مختلف شخصیتی و مسئولیت پذیری و حق گذاری در زندگی حضرت زهرا(س) متنوع و متعهد است و نه به قدر وسع این مجال و ظرفیت این مقال به اشاره، نمونه هایی فشرده را یادآور می شویم.تنها می توان مشتی نمونه خروار از آنها یاد کرد چرا که

آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید

آری؛ زهرا در عفاف، زهرا در خانه داری و زهرا در ایثار و از خودگذشتگی برای اسلام و ولایت و...و در جای جای این زندگی کوتاه اما بلند و در همه عرصه های حیات طیبه این بانوی بی نظیر در ابعاد فردی و اجتماعی می توان نشانه های روشنی از آن عبودیت و وارستگی را دید و به جام جان نیوشید.

و تردیدی نیست که از دامن چنین زنی، مرد به معراج می رود و این معراج، عصاره دلیل خلقت و نهایت حقیقت انسانیت می شود.

باری؛ روز میلاد بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره-سلام الله علیها- که در تقارنی زیبا و معنادار با سالروز ولادت فرزند برومندش امام خمینی(ره) مصادف شده است و به شایستگی و درستی به عنوان روز زن و تجلیل از مقام مادر نام گرفته است بی تردید یکی از برجسته ترین و مهم ترین و خطیرترین مناسبتهای تقویم سالیانه ما ایرانیان مسلمان است.

باشد که زنان جامعه اسلامی ما و همه زنان عالم به این بانوی بینظیر و برجسته و مطهره تأسی کنند و خود را در دریای صفا و خلوص و هدایت او شستشو دهند و به مدارج والایی که زن مستحق آن است نائل آیند.

آفتاب برج عصمت گوهر درج شرف

لیلة القدر وجود و سرّ و ناموس خدا

آن که بنشاندش به جاى خود امام الانبیاء

وان که بُد آمینِ او شرط دعاى مصطفى

مبدأ جسمش بُد از اثمار اشجار بهشت

منتهاى روح پاک او حریم کبریا

ز آدم و عیسى نبودش کفو و مانندى به دهر

شد در اوصاف کمال او هم تراز مرتضى

در مدیحش عقل شد حیران و سرگردان چو دید

هست مدّاحش خدا، وصف مقامش هل أتى*

*شعر از حضرت آیت الله العظمی وحید خداسانی(مد ظله)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha