دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

آثار مثبت کم خوری که خود با روزه داری به دست می آید منحصر در سلامت جسم نیست بلکه روزه و کم خوری موجب صفاي روح و حيات دل است و از این جهت بر نوع اخلاق و کیفیت و کمیت عبادات انسان اثر گذار است.

مدیر حوزه  علمیه گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اینکه یکی از فلسفه های روزه گرفتن عادت کردن به کم خوری است، گفت: امروزه بسياري از پزشكان خيلي از مريضي ها را ناشی از پرخوری می دانند.

حجت‌الاسلام حسین انصاری ادامه داد: اهمیت اجتناب از پرخوری در زمان کنونی دو چندان است چرا که به علت ماشيني شدن زندگي، فعالیت های جسماني و ورزش در جامعه كم شده لذا در چنين شرايطی پرخوري عامل بسیاری از بیماری های قلبی و ریوی می باشد.

مدیر حوزه علمیه برادران و خواهران گیلان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص)، خاطرنشان کرد: معده و پر خوري سرمنشاء هر مريضي است و خودداري از خوردن دواي هر مريضي است.

حجت الاسلام انصاری سپس به آثار مثبت کم خوری و اجتناب از پرخوری در احادیث اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: از جمله فواید کم خوری حفظ سلامت بدن انسان است لذا امام علی (ع) می فرماید: "هر کسي طعامش کم باشد دردهايش هم کم است."

وی با بیان اینکه اثرات مثبت کم خوری که خود با روزه داری به دست می آید منحصر در سلامت جسم نیست، اظهار داشت: روزه و کم خوری موجب صفاي روح و حيات دل است و از این جهت بر نوع اخلاق و کیفیت و کمیت عبادات انسان اثر گذار است.

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه گیلان با اشاره به روایتی از پیامبر در شب معراج گفت: میراث گرسنگی، حکمت، نگه داشتن دل، نزدیک شدن به خدا، کم زحمت بودن میان مردم، گفتن حق و ابا نداشتن از سختی های زندگی است.

   وی از دیگر آثار کم خوری و روزه داری را در اختیار گرفتن نفس دانست و افزود: امام علی (ع) می فرماید: بهترين کمک براي اسارت گرفتن نفس و شکستن عادات بد تحمل گرسنگي است .

حجت الاسلام انصاری کم خوری را مايه توحيد در انجام عبادت عنوان و اضافه کرد: پيامبر اکرم(ص) در ميزان الحکمه مي فرمايد: از زيادخوري بپرهيزيد چرا که دل را سياه و اعضاي بدن را در اطاعت تنبل و سست و گوش را از شنيدن موعظه کر مي کند.

وی با اشاره به رابطه کم خوری با یاد قیامت و گرسنگی در نهج البلاغه، خاطرنشان کرد : بيشترين افرادي که دراين دنيا سيرند در آخرت گرسنه هستند چون کسی که سير است از گرسنه خبر ندارد و دنبال عبادت نمي رود و موعظه در وی اثر نمي کند.

 امام جمعه شهرستان تالش دیگر آثار مهم و مفید کم خوری را کمی حساب در قیامت عنوان کرد و گفت: امام علی (ع) فرمودند: کسي که خوراکش کم باشد حسابش نيز کم خواهد بود و پیامبر (ص) نیز در روایتی تأمل برانگیز می فرمایند: داخل عوالم معنوي نمي شود کسي که شکمش پر باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha