دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت:غربی ها و صهیونیست ها تلاش می کنند تا عرصه فقهی و کلامی شیعه را بازسازی و با زبان خودشان انتشار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث، اظهار داشت: فقه و کلام دو ارکان علوم اسلامی هستند که فقه به عنوان دانشی پویا گسترش یافته است.

وی با اشاره به بی توجهی هایی که در خصوص علم کلام صورت گرفته است، تصریح کرد: در قرن های اخیر موضوع کلام با بی مهری و غفلت جهان اسلام مواجه شد.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: امروز در برابر تهاجم فکری غربی ها سلاحی برای مبارزه نداریم و قدرت دفاعی اندیشه های ما در برابر دشمن کم است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تاکید بر اینکه علم کلام از قرآن و حدیث فاصله گرفته است، ابراز داشت: گروه های کلامی تلاش دارند تا آسیب هایی که در این زمینه وجود دارد، را برطرف کنند.

وی با بیان این که منابع مرجع ضروری ترین نیاز برای دستیابی به کلام اسلامی و شیعی هستند، تصریح کرد: همچنین با روش شناسی و منابع معرفتی علم کلام می توان بسترهای جدیدی را ایجاد کرد.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: در این پژوهشکده روش های نوین پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین سبحانی به تشریح مفهوم مطالعات موضوعی و تطبیقی پرداخت و افزود:کار فقیهانه بر روی علم کلام به مطالعات موضوعی و پاسخ به پدیده ها و تفکرات نوپدید در بحث مطالعات تطبیقی گروه بندی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه غربی ها و صهیونیست ها در حال تلاش بسیاری هستند تا عرصه فقهی و کلامی شیعه را بازسازی کنند و با زبان خودشان انتشار دهند، تصریح کرد: امروز دو دانشگاه مهم در اسرائیل مختص مطالعات در خصوص کلام شیعه ایجاد شده و از کشورهای مختلف نظیر ایران نیز دانشجو می پذیرد.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه پژوهشگاه ها معمولا از نیروهای تخصصی استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: با مشورت آیت الله محمدی ری شهری از محققان جوان و  دانش آموخته دعوت به همکاری کردیم تا نسلی را در این زمینه تربیت کرده باشیم.

حجت ‌الاسلام والمسلمین سبحانی با تاکید بر اینکه 32 محقق جوان و کارآموخته در این مجموعه فعالیت دارند، ابراز داشت: تاکنون 60 مقاله توسط این پژوهشکده انتشار یافته است و سعی داریم در آینده با استانداردسازی مقالات، آن ها در مجله آی اس آی نیز انتشار داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha