جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

مفتی اعظم عمان با اشاره به این که مسلمانان نباید اجازه دهند که مشکلات‌شان به دست دیگران حل شود، بر ضرورت گفتگو با گروههای مختلف اسلامی برای دستیابی به وحدت اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی مجمع التقریب نشست خبری مشترک آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دکتر شیخ احمدبن حمدالخلیلی مفتی اعظم کشور عمان امروز در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله اراکی در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهارداشت: طی دعوتی که از جناب علامه الخلیلی مفتی اعظم عمان صورت گرفت، ایشان به همراه جمعی از علمای بزرگ این کشور به ایران سفر کردند و در اقامت چند روزه‌ای که در ایران داشتند، از حوزه علمیه قم بازدید کرده و با چند تن از مراجع نیز دیدار داشتند.

در ادامه این نشست، دکتر شیخ احمدبن حمدالخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان با اظهار خرسندی از حضور در ایران، با تأکید بر ضرورت دستیابی به وحدت جهان اسلام گفت: امروز امت اسلامی در مقطع حساسی قرار گرفته که در این شرایط، نیازمند بازگشت به اتحاد و همبستگی دارد. به گفته وی ،در حالی امت اسلامی در معرض اختلاف و از هم گسیختگی قرار گرفته است که باید این امت در صدر دیگر امت‌ها قرار گیرد و در طرحهای خیرخواهانه و صلح و مودت پیشگام باشد، چراکه رسالت امت اسلامی همین است، ولی فتنه هایی که میان امت اسلامی به وجود آمده موجب شده است که این امت، از رسالت اصلی خویش دور شود.

وی با تأکید بر لزوم تداوم گفتگو میان جوامع و گروههای مختلف اسلامی، افزود: حتی لازم است که ما با مخالفان خود و آتش افروزانی که امروز جهان اسلام از اعمال آنها رنج می برد نیز گفتگو کنیم و طی این گفتگوها آنها را مجاب کنیم که این رفتارهای تند به نفع خود آنها نیز نخواهد بود و باید اختلافات خود را با آنها روشن کنیم و به آنها بگوییم که خواسته های آنها باید عاقلانه و منطقی باشد تا به نتیجه برسد.

شیخ الخلیلی تصریح کرد: ما معتقدیم که مسلمانان نباید اجازه دهند که مشکلات و مسائلشان، به دست دیگران حل شود ؛ ما امت اسلامی با هر مذهبی که هستیم، وظیفه داریم در کنار هم بنشینیم و مشکلات خود را حل کنیم. این اختلافات یا فقهی و علمی و یا سیاسی است؛ درباره اختلافات عقیدتی و فقهی باید به مراجع اصلی رجوع کرد و در مورد اختلافات سیاسی که احیانا یا میان دولت‌های اسلامی و یا میان دولت‌ها و ملتها اتفاق می‌افتد، نیز باید آیات قرآن را سرلوحه خود قرار دهیم که فرمود"و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند، ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر باز يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد، با آن طايفه‏اى كه تعدى می‌‏كند، بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد ."

وی  در پایان یادآور شد: ما همواره بر رسیدگی حقوق ملت‌ها از سوی دولت‌ها و نیز بر روابط محبت آمیز بین آنها تأکید داشتیم و آنها را از رفتارهای خشونت‌آمیز برحذر داشتیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha