شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

مسجد جمکران یکی از نواحی است که در زمان فتنه‌ها باید به آن مراجعه کرد و هنگامی که امام عصر‌(عج) اشاره کردند تا مسجد مقدس جمکران ساخته شود، مقصودشان فقط اقامه دو رکعت نماز نبود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمد یزدی، پیش از ظهر امروز در دیدار تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به این‌که شهر مقدس قم در اصطلاح روایات و کلمات بزرگان با عنوان عش آل‌محمد‌(ص) شناخته می‌شود، اظهار داشت: قم از همان صدر اسلام در حقیقت پایگاه اصلی شیعه بوده است و در تاریخ تکاملی خود، مشقت‌های بسیاری را گذرانده تا به نقطه نسبتا مورد توجه جهانی رسیده است.

قداست قم

وی با بیان این‌که تاریخ زندگی شخصیت‌های برجسته نشان از قداست شهر مقدس قم دارد، تصریح کرد: اصولا در مورد شهر قم منابع روایی زیادی وجود دارد که قداست این شهر را نشان می‌دهد.

رییس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که افراد در زمان فتنه‌ها و چالش‌ها به نواحی قم رجوع کنند، اظهار داشت: منظور از نواحی در این روایت، روستاهای قم و اماکن خوش آب و هوا نیست، بلکه افراد به جایی رجوع کنند که از فتنه‌ها رهایی یابند و نقطه ارشادی در زندگی آنها باشد.

نایب رییس خبرگان رهبری با اشاره به این که به برکت پیروزی انقلاب، امکانات فرهنگی رشد کرده است، خاطرنشان کرد در گذشته فقط مرحوم آیات عظام زاهدی، اشراقی بزرگ درس تفسیر برگزار می‌کردند، اما با ورود علامه طباطبایی، درس تفسیر به سبک و روش جدیدی شکل گرفت.

آیت الله یزدی تصریح کرد: درس تفسیر علامه طباطبایی نقطه روشنی در حوزه به وجود آورد و امروز نیز منزل ایشان به عنوان دارالقرآن معرفی شده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه با بیان این که به برکت نظام جمهوری اسلامی، مقدار زیادی از مسیر هدایت روشن شده است، افزود: امروز رهبری بیدار و آگاه داریم و کشوری که این چنین رهبری دارد، نباید مضطرب باشد، چرا که پایان همه مسایل و اختلافات با بیانات ایشان حل و رفع می‌شود.

مقصود امام زمان(عج) از ساخت مسجد جمکران

آیت‌الله یزدی با تاکید بر این که مسجد مقدس جمکران یکی از نواحی است که در زمان فتنه‌ها باید به آن مراجعه کرد، ابراز داشت : هنگامی که امام عصر‌(عج) اشاره کردند تا این مسجد ساخته شود، مقصودشان فقط اقامه دو رکعت نماز نبود، بلکه می‌خواستند پایگاهی برای ارشاد و راهنمایی مردم به وجود آید.

وی ادامه داد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، رشد حوزه‌های علمیه و افزایش کتاب‌ها و تالیفات دینی و علمی، مسجد مقدس جمکران به تناسب رشد پیدا کرد و امروز به مکان مقدسی تبدیل شده و امکانات مورد توجهی دارد.

رییس جامعه مدرسین حوزه با بیان این‌که اقامه دو رکعت نماز در مسجد جمکران توسط مومنین به نوعی ارشاد معرفی می‌شود، ابراز داشت: نباید به دو رکعت نماز در مسجد جمکران اکتفا کرد، بلکه باید مردم در این مسجد مورد هدایت و ارشاد قرار گیرند تا از فتنه‌ها نجات یابند.

جذابیت‌های معنوی مسجد مقدس جمکران

آیت‌الله یزدی با اشاره به جذابیت‌های معنوی مسجد مقدس جمکران، گفت: افراد بسیاری هستند که از مرفه‌ترین نقاط تهران بوده و با داشتن بهترین ماشین‌ها، شب های چهارشنبه به مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه‌(س) می‌آیند، این مسئله موجب دلبستگی آنها به خاندان عصمت و طهار‌ت‌(ع) می‌شود.

وی با تاکید بر این که باید در کنار فراهم کردن وسایل رفاهی، به مسایل فرهنگی نیز توجه ویژه داشت، افزود: اعتقادات و ایمان مردم، با حضور در مسجد مقدس جمکران باید تکمیل شود و با افزایش توجه نسبت به خداوند از فتنه‌ها رهایی یابند.

نایب رییس خبرگان رهبری با بیان این که توجه به مسایل فرهنگی و اعتقادی موجب رشد مسجد مقدس جمکران می‌شود، یادآور شد: رشد فقط به توسعه خلاصه نمی‌شود؛ مسجد النبی(ص) و مسجد الحرام را نیز توسعه داده‌اند، اما امروز چندین برابر تعداد حاجی‌های ایرانی، کتاب‌هایی با مضامین وهابیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

ضرورت توجه به معماری اسلامی در اماکن مذهبی

آیت‌الله یزدی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کم توجهی به معماری اسلامی در اماکن و ساختمان‌ها، ابراز داشت: در ساخت و سازها، باید معماری‌های اسلامی ایرانی رعایت شود و در مراکزی که از اماکن مقدس محسوب می‌شوند و تعلق به خاندان اهل‌بیت‌(ع) دارند، باید این مسئله را رعایت شود.

وی با تاکید بر این‌که باید بهره‌برداری معنوی منتظران امام عصر(عج) در طول حضور در مسجد مقدس جمکران افزایش یابد، افزود: باید با مشورت کارشناسان و هنرمندان، پیوست‌های فرهنگی در طول مسیرحرکت به سمت جمکران و در داخل مسجد تهیه شود.

رییس جامعه مدرسین با اشاره به مسئولیت جدید تولیت مسجد مقدس جمکران برای خدمت‌رسانی به منتظران حضرت ولی عصر(عج)، اظهار داشت: مجموعه مدیریت جدید این مسجد باید ابتکارات و خلاقیت‌های جدیدی را به کار گیرد.

احترام حرم کریمه اهل‌بیت‌(س) فراموش نشود

آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به قداست حرم مطهر کریمه اهل بیت(س)، اظهار داشت: مردم فقط نباید برای اقامه دو رکعت نماز به مسجد مقدس جمکران بروند، بلکه باید به حرم حضرت معصومه‌(س) نیز رجوع کنند و احترام حرم کریمه اهل‌بیت‌(ع) نباید فراموش شود.

وی با تاکید بر این که حرم کریمه اهل‌بیت‌(ع)، مرکز قم است و حوزه‌های علمیه نیز در جوار این حرم ملکوتی رشد کرده‌اند، تصریح کرد: امروز چندین هزار طلبه و روحانی در مراکز تحقیقی  به فعالیت می‌پردازند و در راه ترویج دین به فعالیت می‌پردازند و این مسئله از برکات بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) است که باید شکرگزار آن باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha