یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

استاد حوزه گفت: امامان بسیاری در دعاها، زیارات و احادیث خود از حضرت مهدی (عج) یاد کرده اند، اما امام عسکری (ع) طولانی ترین قنوت را برای سلامت بقیةالله (عج) دارد.

 حجت الاسلام  احمد اکبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: طی 28 سال حیات پر برکت حضرت امام حسن عسکری (ع) ، محل زندگی این امام بزرگوار در یک شهر مسکونی نبوده بلکه به زور خلفای عباسی در پادگان زندگی می کردند و از این جهت ایشان را عسکری نامیده اند.

 این کارشناس مسائل دینی با بیان این که امام حسن عسکری (ع) اقدامات بسیار مهمی در جهت آشنایی شیعیان با عصر غیبت انجام داده است، تصریح کرد: شیعه تجربه به امامت رسیدن چند امام خردسال را داشته، اما با شروع عصر غیبت گرفتاری های جدید برای شیعه پیش می آید و این امام بزرگوار، فعالیت های متنوعی برای سرپرستی شیعه انجام داده است.

وی به گوشه ای از اقدامات امام عسکری (ع) پرداخت و گفت: امام با راه اندازی سازمان وکالت که از زمان امام صادق (ع) برپا شد و اوج فعالیتش در زمان امام عسکری (ع) بود، هدایت شیعیان را انجام می داد

حجت الاسلام اکبری تربیت نواب اربعه را یکی دیگر از فعالیت های امام حسن عسکری (ع) دانست و خاطرنشان کرد: در ادعیه، زیارات و احادیث که فرهنگ شیعه را حفظ کرده در رابطه با امام زمان (عج) ذکر شده است و اکثر ائمه (ع) در دعاهای خود خصوصاً در قنوت نمازهایشان برای امام زمان (عج) دعا می کردند؛ امام حسن عسکری (ع) نسبت به این امر رویکرد جدی و فعال تری داشت. ایشان در قنوت نماز خود در حدود یازده صفحه برای فرزندش که آخرین حجت خدا روی زمین است، دعا می کرد که این امر برای شیعیان جای سئوال بود.

 مدیر پایگاه حوزه نت اظهار تولد و از طرفی دیگر کتمان تولد حضرت بقیةالله (عج) را یکی از سخت ترین کارهای این امام دانست و تأکید کرد: ایشان سعی داشتند قبل از شهادتش، زمینه آماده سازی شیعیان خود را برای ورود به عصر غیبت آماده سازد.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: امام حسن عسکری (ع) برای تبلیغ تولد فرزندش اقدامات زیادی انجام دادند از جمله آنکه حکیمه عمه اش را سراغ قابله های اهل سنت می فرستاد تا شاهد تولد فرزندش باشند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) تنها کسی است که در دنیا بیشترین عقیقه را انجام داده است؛ امام پس از تولد حضرت مهدی (عج) با فرستادن مبالغی به نقاط مختلف سرزمین های اسلامی درخواست می کردند که برای فرزندش عقیقه انجام شود. در حقیقت این کار امام جنبه تبلیغی برای به دنیا آمدن فرزندش به شمار می رفت.

 این استاد حوزه ،به رفتارهای اجتماعی امام حسن عسکری (ع) در دوران امامتش اشاره و بیان داشت: اصولا امام در هر اجتماعی که زندگی می کند به عنوان محور قرار دارد تا جامعه را از ضلالت و فتنه نجات دهد، در این بین یک نفر در زمان این امام در بغداد کتابی در خصوص تناقضات قرآن نوشت و از آنجایی که خیال می کرد  هیچ گونه سئوال پاسخ نداده ای در کتابش نیست. امام حسن عسکری (ع) با اعزام نماینده ای جواب آن را دادندو این نویسنده به خاطر همین، کتابش را سوزاند.

وی در ادامهخاطرنشان کرد: امام حسن عسکری (ع) با وجود این که تحت نظر شدید نیروهای امنیتی قرار داشت، دست از هدایت شیعه ها بر نداشت و این کار را به نحو احسن انجام داد.

حجت الاسلام اکبری مبارزه را یکی دیگر از فعالیت های سیاسی امام حسن عسکری (ع) دانست و گفت: مهم ترین عنصر در زندگی اهل بیت (ع) مبارزه است و فقط شکل مبارزه فرق می کرد؛ امام عسکری (ع) با تربیت شاگردانی برجسته و فعالیت های سری شرایط را طوری فراهم کرد ندکه سلاطین هرگز موفق نشدند از ایشان بهانه ای بگیرند.

 انتهای پیام   313/17

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha