یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام حسن عسکری

حوزه/ در شب شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری(ع) مجلس عزایی با حضور اساتید، طلاب و عموم شهروندان در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» یکی از اساتید حوزه علمیه قم در سخنانی ضمن برشمردن مناقب و ویژگی های امام عسکری(ع) اظهارداشت: مبارزه با انحرافات موجود در جامعه ویژگی برجسته امام یازدهم بود.

حجت الاسلام مدرسی افزود: مبارزه با انحرافات و تببین صحیح معارف دینی برای شیعیان مهمترین ویژگی امام حسن عسکری علیه السلام به شمار می‌رود، خلفای جور نتوانستند این مبارزه و هدایت گری را تحمل کنند بطوری که حضرت را مدتها در زندان محبوس کردند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) همواره به مبارزه با انحرافات زمان با تبیین صحیح معارف دینی برای شیعیان می‌پرداختند و هرگاه احساس می‌کردند که مشکل و انحرافی در جامعه به وجود آمده است سریعا برای رفع این انحراف اقدام می‌کردند در قالب نوشتن نامه، سخنرانی و صحبت با شاگردان به صورت آشکار و پنهان به این مسئله می‌پرداختند.

 حجت الاسلام مدرسی با اشاره به اندیشه انحرافی یکی از فیلسوفان عراق، تصریح کرد: در زمان امام حسن عسکری (ع) فردی به نام اسحاق کندی از فیلسوفان جهان اسلام و عراق، کتابی تالیف کرده بود و می‌خواست با آن کتاب شبهاتی را درباره قرآن مطرح کند، که خبر این مسئله به امام رسید و ایشان به بهترین شکل ممکن از طریق شاگرد اسحاق کندی به روشنگری درباره آن شبهه پرداختند.

وی خاطر نشان کرد: امام حسن عسکری(ع) با پیگیری درباره انحراف اسحاق کندی او را از انحراف نجات داد تا جایی که وی آن کتاب را که سال‌ها برای تالیفش زحمت کشیده بود از بین برد امام(ع) در عین سبک زندگی آسان به مبارزه با شبهات زمان پرداختند.

وی با اشاره به نحوه شهادت امام حسن عسکری(ع) عنوان کرد: در چنین روزی امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در سن 5 سالگی در کنار پدر جوان 28 ساله‌ خود، بشارت «بقیة‌الله» را از زبان مبارک امام شنیدند.

 این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه تصریح کرد: دوران امام (ع) دوران جهالت منکران اهل بیت علیهم السلام ، دوران معتمدها و معتضدها بود که غرق شهوت‌رانی و لذایذ دنیوی بودند. در دوران معتمد، علویون یا در زندان بوده یا آن‌ها را مثله می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد:امام یازدهم(ع) در زمان امامت به سبب وعده‌های تولد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و وعده موعود آخرالزمان تحت نظر قرار گرفتند و ارتباط امام با شیعیان به شدت کنترل می‌شد و زندگی امام سخت شده بود.

امام حسن  عسکری(ع) به مسائل مادی و معنوی توجه داشتند

وی با بیان ابعاد سبک زندگی امام یازدهم، تصریح کرد: سبک زندگی امام حسن عسکری علیه السلام به گونه‌ای بود که ایشان هم به مسائل مادی و دنیوی و هم به امور معنوی و اخروی توجه داشتند و سبک زندگی ساده ایشان اسلامی بود.

حجت الاسلام مدرسی گفت: سبک زندگی امام حسن عسکری علیه السلام به گونه‌ای بود که ایشان به امور توجه زیادی داشتند و از مهم‌ترین مسائلی که در اسلام مورد تاکید بود و در سیره ایشان به وضوح دیده می‌شد اهمیت به نماز اول وقت بود.

 وی با تاکید به اهمیت امام به نماز اول وقت، عنوان کرد: یکی از یاران امام به نام ابوهاشم جعفری در محضر امام مشاهده کرده بود، امام در حال نوشتن مطلبی بود که به محض رسیدن وقت نماز نوشتن را کنار گذاشتند و به نماز پرداختند؛ این نشان دهنده اهتمام امام به نماز اول وقت و فرمان خدا است.

انتهای پیام   17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha