جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پول

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بدون کنترل حجم نقدینگی نمی توان موج تورم در کشور را به خوبی مهار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی عربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: با توجه به این که یکی از ریشه های اصلی تورم ناظر به بحث رشد نقدینگی است، لذا بدون کنترل آن نمی توان به مهار تورم امید چندانی داشت.

وی در عین حال افزود: البته نمی توان تنها یک علت واحد را برای تورم ارایه داد، چرا که در مقاطع مختلف زمانی، علل و عوامل گوناگونی در این باره  دخیل هستند که از آن جمله افزایش حجم نقدینگی است.

این اقتصاددان حوزوی همچنین با اشاره به این که گرانی و تورم در کشور ما ریشه نسبتا طولانی دارد و به زمان قبل از انقلاب اسلامی بازمی گردد، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که معمولاً رشد نقدینگی در کشور ما متناسب با افزایش تولید اقتصادی نیست، لذا این مساله باعث تورم می گردد.

وی، کسری بودجه آن هم در شرایط فعلی رکود تورمی را از دیگر دلایل وجود و تشدید تورم برشمرد و ابراز داشت: دولت گاهی به خاطر کسری بودجه مجبور می شود از بانک مرکزی استقراض کند که این حجم از استقراض نیز باعث بروز و تشدید تورم در اقتصاد می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: برای مقابله اساسی با تورم جدای از بحث تقویت تولید ملی،‌ می بایست حجم نقدینگی در کشور کنترل شده و همچنین دولت در مسایل مالی انضباط کاملی را برقرار کند تا شاهد کسری بودجه و به تبع آن استقراض بیش از حد از بانک مرکزی نباشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha