پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
قبر ام‌البنین

تغییر نام حضرت ام البنین(س)، نمونه دیگری از عظمت شخصیت این بانوی بزرگ است. چون نام ایشان فاطمه بود و هر گاه امیرالمومنین(ع) او را صدا می زدند گویا فرزندان حضرت زهرا(س) ناراحت می شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام میردامادی، در مراسم سوگواری وفات حضرت ام البنینّ(س)، در مرکز تحقیقات کامیپوتری علوم اسلامی قم به تبیین ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار پرداخت و گفت: تربیت ولایی یکی از اصول مهم تربیت اسلامی است که ائمه اطهار(ع) بسیار بر آن تاکید داشته و نکات و فرمول هایی را در این رابطه خطاب به والدین بیان فرموده اند. حضرت ام البنین(س)، فرزندان خود را بر اساس تربیت ولایی تربیت کرد که نمود و تجلی آن به وضوح در کربلا مشخص می شود.

این استاد حوزه در تبیین کلمات امام صادق(ع) خطاب به عموی بزرگوارشان حضرت ابالفضل(ع)، ابراز داشت: امام صادق(ع) در زیارت حضرت ابالفضل(ع) می فرمایند: « اشهد لک بالتسلیم و التصدیق و الوفاء و النصیحه لخلف الرسول ... » یعنی ۴ مولفه را در رابطه با حضرت عباس(ع) ذکر می کنند که عبارتند از «تسلیم»، «تصدیق»، «وفا» و «نصیحت» .

وی با اشاره به این که تسلیم ولیّ خدا شدن نشانه معرفت است، خاطرنشان کرد: انسان تا معرفت نداشته باشد، تسلیم ولی خدا نخواهد بود. اما این معرفت از کجا ناشی می شود؟. در تاریخ ذکر شده که حضرت ام البنین(س) هنگامی که سفره غذا را آماده می کردند، ابتدا برای فرزندان حضرت زهرا(س) غذا آماده می کردند، سپس به فرزندان خود غذا می دادند و این یعنی برتر دانستن فرزندان حضرت فاطمه(س) بر فرزندان خود، چرا که دختر پیامبر اسلام(ص) را ولی خود و فرزندانش می دانست و نمود این رفتار و برتری و فضیلت دادن فرزندان، را در کربلا به وضوح می توان دید.

حجت الاسلام میردامادی ادامه داد: انتخاب کنیه حضرت ام البنین(س)، نمونه دیگری از عظمت شخصیت این بانوی بزرگ است. چون نام ایشان فاطمه بود و هر گاه امیرالمومنین(ع) او را صدا می زدند گویا فرزندان حضرت زهرا(س) ناراحت می شدند. از این رو به حضرت علی(ع) پیشنهاد کردند که مرا فاطمه صدا نزنید، چرا که وقتی نام مرا صدا می زنید، در چهره فرزندان فاطمه(س) دگرگونی می بینم، از آن پس به «ام البنین» معروف شدند.

این استاد حوزه در تشریح میزان معرفت و ادب حضرت ام البنین(س)، افزود: تاریخ نقل می کند که ام البنین(س) به فرزندان خود آموخته بود که حسنین(ع) را با واژه «یا اخاه » خطاب نکنید، بلکه آنها را «سیدی و مولای» خطاب کنید. فرزندان ام البنین(س) در طول حیات خود حتی یک بار حسنین علیهما السلام را برادر خطاب نکردند مگر در ظهرروز عاشورا که عباس(ع) هنگام شهادت امام حسین(ع) را با واژه «یا اخاه» صدا زدند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha