جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آزمون خوزستان

آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان صبح روز جمعه 29 فروردین ماه همزمان با سراسر کشور در اهواز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اهواز، از شور و شوق حاکم در برنامه گرفته و دعای خیر پدران و مادران تا استرس ثبت نام دقیقه آخری داوطلبین، همگی از حاشیه های دلنشین پانزدهمین آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان بود.

یکی از صحنه های جالب این آزمون، ثبت نام در لحظات آخرین آغاز آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان بود؛ تعداد قابل توجهی از داوطلبان که موفق به ثبت نام در سایت معاونت آموزش حوزه علمیه نشده بودند، در محل برگزاری آزمون حاضر شده و در همان مکان ثبت نام کرده و بر اساس کد داوطلبین وارد آزمون ورودی شدند.

بنا بر این گزارش، روند برگزاری این آزمون با تلاوتی چند از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام احمد ساری پور آغاز شد که پس از آن حجت الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان چند دقیقه ای در خصوص جایگاه مدارس علمیه و نقش تأثیر گذار آن در کشور سخنرانی کردند.

*سربازی در رکاب امام زمان(عج)

مدیر حوزه علمیه خوزستان در بخش آغازین سخنان خود خطاب به داوطلبین ورود به حوزه های علمیه اظهار داشت: شما جوانان و نوجوانان امروز با حضور در این مکان مقدس، به ندای آقا امام زمان لبیک گفته و در یکی دیگر از امتحانات الهی موفق عمل کرده اید؛ چرا که شما با حضور خود در آزمون ورودی خواهان قدم گذاشتن در راه خدا و ورود به مدارس علمیه هستید و همین امر موجب شادی قلب نازنین حضرت ولی عصر(عج) شده است.

امام جمعه موقت اهواز، در ادامه با بیان این که شما داوطلبان ورود به حوزه های علمیه تا این مرحله از امتحانات الهی به خوبی گذر کرده اید، خاطرنشان کرد: امید داشته باشید و با توکل بر خدا و امام زمان این راه را ادامه دهید که خیر و صلاح شما در این راه است؛ از این رو با قاطعیت راهی را که آغاز کرده اید، ادامه دهید و یقین داشته باشید که با توکل بر خدا پیروز میدان خواهید بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر «ما مِنْ شابٍّ یَدَعُ لِله الدنیا و لَهْوَها و اَهْرَمَ شَبابَهُ فی طاعَهِ اللهِ اِلّا اَعْطاهُ اللهُ اَجْرَ اثْنَیْن و سَبْعِینَ صِدِّیقاً»، اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) در این حدیث می فرماید هیچ جوانی نیست که برای خدا دنیا و لهوِ آنرا رها کند و جوانیش را در طاعت خدا به پیری رساند، مگر آنکه خداوند به او اجر هفتاد و دو صدّیق دهد.

استاد حوزه علمیه خوزستان، افزود: به راستی که باید قدر جوانی خود را دانست و باید آن را در راه امام زمان(عج) صرف کرد؛ چرا که دشمن برای شما جوانان برنامه ریزی کرده، به طوری که هم اکنون بیش از 2 هزار شبکه ماهواره ای و 140 کانال فارسی زبان در فضای ایران برای منحرف کردن مردم از راه دین و قرآن راه اندازی کرده است که نسبت به این مهم باید هوشیار و آگاه بود.

وی با تأکید بر این که برای مصون ماندن از حربه دشمنان، باید در خط ولایت بود، گفت: اگر شما جوانان بناست در راهی که هم اکنون در آن قدم نهاده اید، استوار باقی بمانید و افتخار سربازی در رکاب امام زمان(عج) را برای خود به ارمغان آورید، باید در خط ولایت فقیه بوده و هیچ گاه از خط و راه آن جدا نشوید.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در پایان سخنان خود، با اشاره به تلاش علمای بزرگ استان اظهار داشت: امروز حوزه علمیه خوزستان، به برکت تلاش های علمای بزرگ استان به ویژه آیت الله موسوی جزایری، رشد و نمو پیدا کرده و امروز قریب به 50 حوزه علمیه در استان وجود دارند.

بنا بر این گزارش، پس از سخنان مدیر حوزه علمیه خوزستان، ناظر اعزامی از مرکز مدیریت حوزه علمیه، به بیان نکات و قوانین آزمون ورودی پرداخت و پس از آن نیز با صلوات بر محمد و آل محمد آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان به طور رسمی آغاز شد.

در حین برگزاری آزمون ورودی، به سراغ چند نفر از والدین داوطلبان که در حیاط مصلی مهدیه امام خمینی بودند، رفتیم.

*فرزندانم با اعتقاد وارد حوزه علمیه شده اند

در ابتدای امر به سراغ آقای موسوی رفتیم، او خود روحانی بود و دارای سه فرزند! که نخستین پسر آن طلبه بود، علت حضور او در این مکان را جویا شدیم و وی در پاسخ گفت: پسر دوم خود را برای شرکت در آزمون ورودی به این مکان آورده ام.

به صورت طنز آمیز به او گفتیم «آیا چون شما روحانی هستید، فرزندتان را اجبار به شرکت در حوزه علمیه کردید؟!»، اما وی با لبخندی ملیح گفت: من حتی یک بار هم به پسرانم در خصوص این که وارد حوزه علمیه بشوند، نگفته ام و آنها صرفا با عقیده و نظر شخصی خود در این راه قدم گذاشته اند.

پس از گفت وگویی مختصر با حجت الاسلام موسوی به سراغ یکی دیگر از والدین داوطلبین رفتیم، اینبار با یکی از عشایر لر همکلام شدیم و پس از پرسیدن علت حضور او در این مکان، پاسخ داد: تنها یک پسر دارم که الان 15 سال سن داره او را به اینجا آوردم تا وارد حوزه علمیه بشه... .

*شرکت 2 هزار نفر در آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان

بعد از گفت و گو با یکی دو نفر از والدین داوطلبین، به مکان برگزاری آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان رفتیم و توضیحات کلی این آزمون را از معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان جویا شدیم.

حجت الاسلام علی آلبکل، معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به سه مرحله ای بودن جذب داوطلبان ورود به حوزه علمیه اظهارداشت: نخستین بخش مرحله جذب آزمون ورودی است که امروز برگزار شد؛ با یاری خداوند متعال پس از اعلام نتایج مرحله مصاحبه حضوری اجرا می شود که در این مرحله تحقیقات میدانی از داوطلبان انجام می شود که در صورت موفقیت در آن وارد مرحله سوم یعنی دوره اختبار و تثبیت می شوند.

حجت الاسلام آلبکل به سومین مرحله از مراحل سه گانه جذب افراد در مدارس علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: دوره اختبار و تثبیت به طور معمول در حدود دو ماه به طول می انجامد که در این دوره دو ماهه هم داوطلبان با فضای حوزه آشنا می شوند و هم مسؤولان و اساتید حوزه با توانایی های جوانان آشنا می شوند که در صورت قبولی در مرحله سوم به عنوان طلبه رسمی در معارف علوم دینی شناخته می شوند.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان با بیان این که در این آزمون نزدیک به 2 هزار نفر شرکت کرده بودند، گفت: این آزمون در سه مقطع سیکل، دیپلم، دانشگاهی با شرکت نزدیک به 2 هزار نفر برگزار شد که این آمار در مقایسه با سال گذشته، رشد قابل توجهی داشت.

وی حضور جوانان در آزمون ورودی حوزه های علمیه و قبولی در این آزمون را سبب ارتقا و اعتلای سطح فرهنگی استان خوزستان دانست و اظهارداشت: خوشبختانه یکی از برنامه هایی که سبب شکوفایی فرهنگ با مدیریت جهادی در این استان خواهد بود، حضور داوطلبانه جوانان در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام آلبکل در پایان با اشاره به زمان اعلام نتایج آزمون ورودی، گفت: نتایج آزمون و نخستین زمان اعلام نتایج آزمون ورودی حوزه های علمیه خوزستان در تاریخ 20 اردیبهشت بر روی خروجی سایت معانت آموزش حوزه علمیه استان خوزستان به نشانی www.howzeh-qom.com قرار خواهد گرفت.

آزمون ورودی رو به پایان بود و داوطلبین آرام آرام برگه های خود را به ناظرین تحویل می دادند؛ ما که گزارش خود را تکمیل کرده بودیم، به سراغ یکی دو نفر از آنها رفتیم و در خصوص آزمون با آنها گپ و گفتی داشتیم.

*دانشگاه های امروز جایی برای پیشرفت ندارند

با شرکت در حوزه علمیه می خواهم به اعتلای فرهنگ استانم کمک کنم

نامش سید علی موسوی بود و در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بود؛ با تعجب علت شرکت او در آزمون را پرسیدیم و وی در پاسخ گفت: متأسفانه دانشگاه های امروز جایی برای پیشرفت از حیث معنوی را ندارد و از طرفی بعد معنوی برای من اهمیت زیادی دارم و به همین دلیل در این آزمون شرکت کردم تا انشاءالله با قبولی در آن بتوانم خدمتی به اعتلای فرهنگ استان خوزستان کنم.

*می خواهم سرباز خوبی برای امام زمان باشم

پس از آن به سوی دیگر داوطلب رفتیم و در خصوص آزمون با او چند کلمه ای صحبت کردیم. او که از یکی از روستاهای حاشیه اهواز آمده بود در خصوص امتحان گفت: خوشبختانه امتحان زیاد سختی نبود اما در بخش سؤالات دین و زندگی مقداری دچار مشکل شده بودم.

علی سواری که 15 سال سن داشت، در پاسخ به سؤال ما که «دلیل شرکت شما در آزمون ورودی چیست؟» پاسخ داد: می خواهم سربازی خوب برای امام زمان باشم، چون شنیده ام طلبه ها سربازان امام زمان هستند و من برای حفاظت و پشتیبانی از امام زمان می خواهم وارد حوزه علمیه شوم.

بر اساس این گزارش، از نکات جالب آزمون ورودی حوزه علمیه خوزستان جذب محور بودن آن بود، به طوری که در سال جاری، مساجد و حوزه های علمیه خود اقدام به جذب افراد کرده بودند به همین دلیل نیز در خروجی مصلی مهدیه امام خمینی(ره) اتوبوس هایی برای حمل و نقل داوطلبین به محل زندگی خودشان که از سوی مساجد آن منطقه تعبیه شده بود، قرار داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha