چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
آیت‌الله اردبیلی

یکی از منابع غنی حقوقی که به دست امام معصوم‌(ع) نوشته شده، رساله حقوق امام سجاد‌(ع) است. در این رساله از حق خدا گرفته تا جزیی‌ترین حقوق انسان ها بیان شده، اما متاسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی، عصر امروز در دیدار دکتر الهام امین زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور، به تبیین اهمیت تدوین حقوق شهروندی پراختند.

ایشان با اشاره به تقسیم‌بندی حقوق به "حق‌الله" و "حق‌الناس"، خاطرنشان کردند: ممکن است در "حق‌الله" تخفیف داده شود، اما "حق‌الناس" به هیچ عنوان قابل عفو نیست و چیزی جای آن را نمی‌گیرد، لذا باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی تصریح کردند: باید چیزهایی که در واقع حقوق نیستند، اما به اسم حقوق به خورد مردم داده شده است، را از یکدیگر جدا کرد و تنها به آن چیزهایی که حقوق واقعی هستند، اهمیت دهیم.

معظم‌له تاکید کردند: هر چیزی که خلاف شرع مقدس اسلام و مکتب اهل‌بیت‌(ع) ‌باشد نمی‌توان آن را به عنوان حقوق به مردم تحویل داد، چرا که مردم آن را قبول نمی‌کنند و اگر هم بپذیرند، ظاهری است، لذا باید در همه حال مراقب بود که حقوق با شرع مقدس اسلام مخالفتی نداشته باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به پویایی و غنای رساله حقوق امام سجاد‌(ع)، افزودند: یکی از بهترین منابعی که به دست این امام معصوم‌(ع) نوشته شده، رساله حقوق امام سجاد‌(ع) است. در این رساله از حق خدا گرفته تا جزیی‌ترین حقوق انسان ها بیان شده، اما متاسفانه مانند سایر کتاب‌های دینی، توجه زیادی به آن نمی‌شود.

در ابتدای این دیدار، دکتر الهام امین زاده، معاون حقوق رئیس جمهور گزارشی از برنامه و فعالیت های این معاونت ارائه داد و گفت: برای فرهنگ‌سازی در زمینه قانون‌مداری نیازمند حمایت علما و بزرگان و فعالیت گسترده ‏رسانه‌ها به ویژه‌ صدا و سیما هستیم.

وی با اشاره به این که قوانین نیازمند پشتوانه فقهی هستند، افزود: در این صورت است که قوانین می‌توانند ‏حرفی برای گفتن داشته باشند.

معاون حقوق رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: قانون اساسی ثمره خون شهداست و باید در حفظ و حراست آن ‏کوشا باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha