شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کشیشی ایتالیایی

بسیاری از اخباری که غالبا از خاورمیانه به ما گفته می شود آکنده از داستانهایی درباره خشونت علیه مسیحیان و تعقیب و آزار پیروان ادیان دیگر است اما...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، برناردو چروئه لرا کشیش ایتالیایی و مدیرعامل خبرگزاری کاتولیک آسیا نیوز چندی قبل به جمهوری اسلامی ایران و شهر مقدس قم سفر کرد.

وی در سفر به قم با برخی شخصیت ها و مراکز شیعی دیدار و از مراکز مقدسه بازدید به عمل آورد.

این کشیش ایتالیایی طی یادداشتی که آن را در رسانه متبوع خود منتشر کرده، برداشت هایش از سفر به قم را بیان داشته که خبرگزاری حوزه، بدون دخل و تصرف، تقدیم خوانندگان ارجمند می کند:

گزارشی درباره ایران

تشیع ایرانی، آماده گفتگو با مدرنیسم و ادیان دیگر

در شهر مقدس قم حرمی متعلق به خواهر امام هشتم شیعیان وجود دارد که بوسیله حداقل 50 حوزه علمیه احاطه شده است. این حوزه ها دارای دهها هزار طلبه ی پرتکاپو است که برخی از آنها غیر ایرانی هستند. تمام این حوزه ها دارای کتابخانه هایی هستند که به خوبی تجهیز شده اند. در این مراکز درباره علم، تاریخ، فلسفه، روانشناسی و ادیان مطالعه و برخی از کتب مورد ترجمه قرار می گیرند که برای مثال یکی از این مراکز، دانشگاه ادیان و مذاهب است.

یافتن مذهبی از اسلام که با دقت، ادیان دیگر را مورد مطالعه قرار می دهد و برای برقراری ارتباط با سایر دانشگاههای جهان منفتح است و آمادگی مباحثه درباره تاریخ ، فلسفه و علوم مدرن را دارد،کشف غیر منتظره و فوق العاده ای برای من بود که آن را در خلال دیدارم از ایران انجام دادم به ویژه در شهر مقدس قم که مرکز بهترین مدارس دینی و الهیاتی تشیع در جهان است.

با توجه به این واقعیت که بسیاری از اخباری که غالبا از خاورمیانه به ما گفته می شود آکنده از داستانهایی درباره خشونت علیه مسیحیان و تعقیب و آزار پیروان ادیان دیگر است در نتیجه به راحتی گمان می کنیم که اسلام دینی کاملا مغلق است و گفتگو را نمی پذیرد و اهل بحث با جهان متمدن و مدرن نیست. به همین دلیل عمق تعجب مرا تصور کنید هنگامی که مدارس و حوزه های علمیه ایرانی را دیدم جایی که مردم حقیقتا متون بقیه ادیان و تاریخ آنها را به صورت علمی مطالعه می کردند و درباره فلسفه و الهیات مدرن و علوم ریاضی و علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی و روانشناسی مباحثه می کردند.

با نگاهی از دور، قم مانند مکه به نظر می رسد اما کمی کوچکتر. همه چیز متمرکز است حول حرم و مسجدی با گنبد طلایی که پیکر فاطمه معصومه خواهر امام رضا امام هشتم شیعیان را در خود جای داده است.

مردم از پیر و جوان و مرد و زن از چهار ورودی اصلی وارد حرم شده، کفش های خود را در می آروند و به سمت فضایی بزرگ در اطراف ضریح حرکت می کنند. کاشی کاریهای آبی و زرد، قالی های رنگارنگ و لوسترهای مجلل درخششی رنگارنگ به صحن بخشیده اند.

اینجا و آنجا گروههای مردم مشغول دعا و نماز یا مشغول تلاوت و تعمق در قرآن هستند و بقیه مردم روبروی قبرها ایستاده اند.

یک مرد جوان به دیوار تکیه داده و با دلی حزین در کنار یک آرامگاه مشغول گریستن است و سایر مردم ساکت و آرام مشغول عبادت هستند. در یک بخش قرآنهای خط بریل برای استفاده نابینایان قرار داده شده است.

در مقدس ترین مکان حرم یعنی آرامگاه معصومه، یک جایگاه (ضریح) با پوشش نقره و سقف طلایی وجود دارد که مردان و زنان به صورت مجزا به سوی آن حرکت می کنند و همانطور که جمعیت حرکت می کند متوقف می شوند تا به داخل ضریح از طریق شکاف نگاه کنند. بسیاری از مردم آن را لمس می کنند و می بوسند و پیشانی و سر خود را خم می کنند و برخی زمزمه و دعا می کنند.

در یک ساعتی که من در حرم سپری کردم حدود 3000 نفر را دیدم که به اندرون آمدند که این مسأله خود بیانگر تفاوت بین دینداری اسلام شیعیان و اسلام اهل سنت است.

در اسلام سنی، انسان تقریبا محو می شود. من به یاد دارم چند سال پیش هنگامی که ملک فهد از دنیا رفت روزنامه های عرب نوشتند که قبر او بی هیچ نشانه ای خواهد بود نه نام نه تصویر اما اینجا در کنار سایر مدفن ها مزار معصومه به راحتی قابل تشخیص و مورد احترام است که این نشان دهنده تکریم و توجه زندگان برای درگذشتگان است.

احتمالا تحت تاثیر اسلام عرفانی، تشیع و سنت هایی که در ارتباط با علی و فرزندانش حسن و حسین که توسط خلفای نخستین کشته شدند همیشه یک واسطه میان خدا و انسان نیاز بوده است.

برخلاف تشیع که همواره اساتیدی که مفسر و توضیح دهنده قرآن به شیوه های نوین را می ستاید، اسلام سنی در تفسیر ظاهری قرآن، به گونه ای متحجر مانده است. یکی از دانشمندان بزرگ نیز که مطالعات عمیق اسلامی دارد، دیدگاههای مرا تایید کرد. او به من گفت: "تجربه من با شیعه عمیق تر و منفتح تر از اهل سنت است. شیعیان فهم بازتری از قرآن دارند در حالی که سنی ها همیشه ظاهر گرا هستند. وی می گفت در آخرین شب اقامتم در کوفه یک دانشجوی شیعه عراقی نزد من آمد و با هم حدود دو ساعت درباره مسائل معنوی گفتگو کردیم که این یک مبادله علمی غنی و عمیق بود او درباره مسیحیت با معلومات و پر مطالعه بود.شیعیان هم در مسائل اعتقادی و هم در مسائل معنوی بسیار منفتح هستند به همین خاطر دوست دارند با ما بیشتر آشنا شوند. "

جمعیت قم بیشتر از یک میلیون نفر است که حداقل 50000 نفر از آنها طلبه هستند . تمام حوزه ها دارای امکانات مناسب آموزشی و کتابخانه هایی هستند که با کتابهایی به زبانهای مختلف درباره علوم و ادیان به خوبی تجهیز شده اند. در میان این مراکز لازم است دانشگاه ادیان و مذاهب را ذکر کنم که در خارج از قم واقع شده است. من همراه با سردبیر مجله دانشگاه از آنجا بازدید کردم. وی 34 ساله، متأهل و دارای یک دختر چهار ساله است او به من گفت که این دانشگاه 15 سال پیش به عنوان یک مرکز تحقیقاتی به ریاست آقای نواب آغاز به کار کرد . این دانشگاه حدود 2000 دانشجو دارد که اکثر آنها ایرانی هستند و دانشجویان برای شرکت در دوره ها ملزم به یادگیری زبان انگلیسی هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha