چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
سردار جوانی

مشاور ارشد نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به رسالت و تاثیرگذاری حوزه در جامعه، گفت: اساس فعالیت حوزه‌های علمیه شیعی، کار فرهنگی است.

سردار یدالله جوانی در گفتگو با خبرنگار حوزه در تهران، با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، ابراز داشت: سپاه و حوزه دو نیروی قدرت‌مندی هستند که در یک مسیر مشخص و با اهداف مشترک انجام وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر تعریفی درست از پاسداران و طلاب ارائه نماییم می‌توانیم پاسدار را فردی بنامیم که برای جهاد همه جانبه در راه خدا و نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن در چارچوب تکلیف شرعی خود به عضویت سپاه در آمده است طلبه هم فردی است که برای تبلیغ و ترویج دین و احکام الهی و دفاع از ارزش‌های اسلام، لباس مقدس روحانیت را بر تن کرده است.

سردار جوانی با اشاره به اشتراکات فراوان در زی‌ و منش پاسداری و طلبگی گفت: پاسداری و طلبگی شغل به حساب نمی‌آیند، لذا روحانیون و پاسداران به عنوان وظیفه، تکلیف و رسالت شرعی خود در این لباس‌ها وارد می‌شوند تا با جهاد برای خدا، از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنند و در تحقق حاکمیت الهی نقش‌آفرینی کنند و این اصل مشترک در رسالت هر دو قشر فرهیخته جامعه ماست.

استاد دانشگاه امام حسین‌(ع) یادآور شد: اصول و مبانی و اهداف راهبردی که موجب می‌شود افرادی در لباس پاسداری و روحانیت در آیند، کاملا مشترک است و همین اشتراکات حقیقت طلبگی و پاسداری را به هم نزدیک تعریف می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل فردی مانند امام خمینی‌(ره) که یک شخصیت برجسته دینی، مذهبی و حوزوی و در جایگاه مرجعیت بودند و می‌فرمودند «ای کاش من هم یک پاسدار بودم» و این یعنی هر دو در یک مسیر در حال حرکت هستند، منتهی وظیفه اصلی و مشخص و معین سپاه دفاع از دستاوردهای انقلاب است و حوزه نیز وظیفه نشر و ترویج اندیشه‌های دینی و آرمان‌های انقلاب را بر عهده دارد.

سردار جوانی ادامه داد: در شرایط امروز می‌توان گفت کسانی که در حاکمیت ولایت‌فقیه قرار دارند باید به عنوان بازوان ولایت عمل کنند، و لذا دو مجموعه سپاه و حوزه‌های علمیه بازوهای ولی‌فقیه هستند و کسانی که بازوی ولایت هستند باید برای پیشبرد اهداف عالیه اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدام کنند.

مشاور نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: نگاه خدامحورانه هر دو نهاد سپاه و حوزه در همه امور، تبعیت از ولایت‌فقیه، انقلابی و مردمی بودن، تلاش برای تقویت ایمان و بنیه معنوی و دینی مردم، کوشش برای رعایت تقوی و احیای امر به معروف و نهی از منکر، اخلاص در کارها، بصیرت، دشمن‌شناسی، پرهیز از دنیا طلبی و اشرافی‌گری، تلاش برای حفظ نظام دینی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت‌(عج) از ویژگی‌های مشترک طلاب و روحانیون و پاسداران است.

سردار جوانی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» توسط مقام معظم رهبری، گفت: اساس فعالیت حوزه‌های علمیه شیعی، کار فرهنگی است و از طرفی سپاه هم نهادی انقلابی است که در عرصه‌های مختلف بر اساس رسالت خود ورود پیدا می‌کند و یکی از این عرصه‌ها فرهنگ است.

وی افزود: سپاه یک نیروی صرفا نظامی نیست، بلکه نهادی است که بر اساس قانون و به اقتضای شرایط برای حفظ و دفاع از انقلاب هر آن چه در توان دارد را به کار می‌بندد، سپاه با تهدیدات سه‌گانه سخت، نیمه سخت و نرم مقابله می‌کند که تهدید نرم ماهیت فرهنگی دارد.

این کارشناس نظامی خاطرنشان کرد: به تعبیر حضرت امام‌(ره) منشا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک ملت فرهنگ است و با همین رویکرد و نگاه است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «فرهنگ اساس همه امور است و همانند هواست»! امروز بسیاری مشکلات ما ریشه‌های فرهنگی دارد و طبیعی است که در سال اقتصاد و فرهنگ باید منویات رهبری در امور فرهنگی را مورد اهتمام جدی قرار دهیم.

استاد دانشگاه امام حسین‌(ع) با اشاره به نقشه راهی که رهبرمعظم انقلاب با شعار امسال پیش روی همگان گشودند گفت: اگر بخواهیم مشکلات‌مان حل شود باید بر اساس نقشه راهی حرکت کنیم که مقام معظم رهبری مقوله فرهنگی را در آن بسیار مهم و تاثیرگذار معرفی نموده‌اند.

وی یادآور شد: در این نقشه راه، «فرهنگ» جایگاه خاصی دارد ، لذا اگر بخواهیم عزم ملی با تغییر و تحول در حوزه فرهنگی شکل گرفته و پدید بیاید، باید بدانیم که مدیریت جهادی، الزامات فرهنگی می‌طلبد و تحول در حوزه اقتصاد و رسیدن به اقتصاد مقاومتی هم بسیاری از الزاماتش ماهیت فرهنگی دارد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha