شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سس

رئیس دانشکده‏ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، با اشاره به اقدامات وحشیانه داعش در سوریه و عراق و تعرض به مسلمانان بهنام اسلام، گفت: گروه داعش، خوارج عصر معاصر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری، در گفتوگو با خبرنگار حوزه در شیراز، با بیان اینکه اسلام و مسلمانان یک دین و امت وسط و میانی هستند و برای مسلمان بودن همین بس که به وحدانیت خداوند متعال و رسالت پیامبر اکرم (ص) گواهی دهند و عاملی در امنیت خون، مال و آبروی آنها باشد، اظهار کرد: از آیات، روایات، سنت و سیره به روشنی استنباط می شود که افراطی گری در اسلام جایگاهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر  فرد یا گروهی، چه در تشیع و چه در اهل تسنن، دیگری را تکفیر کند در اسلام جایگاهی نداشته و ندارد.

این پژوهشگر دینی، با اشاره به پیشینه تاریخی افراطی گری در اسلام، خاطرنشان کرد: جریان خوارج نمونه معروف افراطیگری در عصر امیرالمومنین (ع) بودند که علیه امام عادل خروج کردند و حتی در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز کسانی بودند که در مقابل امر پیامبر (ص) تسلیم نبودند و خود را در جایگاهی دیگر قرار میدادند.

این استاد درس خارج، با انتقاد از افراطیگری در هر دو دسته تشیع و اهل تسنن، گفت: این افراطیون که خود را بر خدا و پیامبر (ص) مقدم میداشتند، همشیه و در طول تاریخ وجود داشته و دارند، حال آنکه افراطی‌گریی‌ها، نشان از نادانی و بیاطلاعی از تعالیم الهی است.

وی، با بیان اینکه اگر افراطیون با کمی تفکر، تأمل به بررسی علمی و مطالعه در آموزههای دینی می‌پرداختند متوجه میشدند که حرکات افراطی با هیچیک از موازین الهی همخوانی ندارد، تصریح کرد: گروه داعش مصادیق خوارج در عصر جدید و دوران معاصر هستند.

این استاد حوزه، با تأکید بر وظیفه علمای اسلام در آگاهیبخشی به جامعه نسبت به اقدامات افراطیگرایانه، گفت: تبیین اسلام در درجه اول از وظایف علمای اسلام است تا مردم جامعه را نسبت به حرکات خلاف دین این افراد آگاه کنند.

وی، با بیان اینکه حرکات گروه داعش ریشه در افکار وهابیت و گروههای سلفی درعربستان دارد، افزود: در افراد اهل تشیع نیز افراطیگری وجود داردکه گاها حتی علما و مراجع را تکفیرمیکنند حال آنکه  سیره ائمه اطهار (ع) و رفتار مشفقانه آنان با دیگر مسلمانان گواه تأکید ایشان بر وحدت اسلامی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز شیراز با اشاره به تهدیداتی که علیه اماکن مذهبی در عراق وجود دارد، اظهار کرد: جای تأسف است اماکنی که باید در جهان اسلام مورد توجه و احترام باشد در معرض تهدید قرار دارد و تلاش افراطیون بر اینست تا این اماکن که  اسناد، آثار و مدارک اسلامی هستند را تخریب کنند در حالی که تخریب این آثار بسیار نامعقول و در همه فرهنگهای امروز جهان مذموم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha