جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فف

دکتر نور محمدی با ابیان اینکه امروز در زمینه پزشکی مسائل روی می دهد که نیاز است، به فقهای اسلام اطلاع‌رسانی شود تا حکم آن استخراج گردد گفت: در جهان پزشکی اتفاقات علمی در حا ل روی دادن است که اگر فقیه از آن مطلع نباشد، نظام خانواده به هم خواهد ریخت.

به گزارش حبرگزاری حوزه، در سلسله نشست های بیست ودومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  که در سالن بخش حوزوی برگزار شد، به اهمیت ونقش موضوع پزشکی در فقه  پویا پرداخت واظهار داشت: شناخت موضوعات پزشکی و بررسی ریشه های آن می‌تواند تاثیری شگرفی را در رسیدن به حکم فقهی مسائل پزشکی داشته باشد.

*امکان تولد نوزاد با چند پدر و مادر

وی با طرح این مطلب که در گذشته اگر زوجی  نمی توانست دارای فرزند شود با گرفتن اسپرم مرد وتخمک زن عمل لقا صورت می گرفت و فقه هم در این زمینه احکام معینی داشت گفت: اما امروز این امکان هست که یک نوزاد دارای دو پدر ودومادر یا سه پدر سه مادر یا اینکه دارای  یک مادر و دو پدر باشد، حال فقه برای این مسائل پیچیده پزشکی چه حکمی دارد، آیا توانسته است در این زمینه موضوع شناسی کند.

دکتر نور محمدی افزود: اگر فقه به این مسائل پاسخ دهد از کنار آن تکلیف مسائل حقوقی آن هم مشخص خواهد شد، امروز 25 روش در دنیای پزشکی برای عمل لقاء در حال انجام است، فقه پویای اسلامی کدام روش را پذیرفته ویا خواهد پذیرفت، این مسائل را نمی توان بدون جواب رها کرد.

*شیرهای اهدایی به نوزادان

وی با اشاره به یکی دیگر از مباحث پزشکی وتاثیر فقه در مشخص نمودن تکلیف آن یاد آورشد: امروز در کشور شیر به افراد هدیه می شود که برای تهیه آن از افرادی غیر از مادر کودک گرفته شده! تکلیف ما چیست چه حکمی  بر آن متر تب است آیا ما قانونی در این زمینه داریم ،متاسفانه ما برای برخی از مسائل پزشکی مستحدثه به دلیل عدم شناخت موضوع پزشکی هنوز حکم معینی نداریم.

*بند ناف و تکلیف نگهداری آن

مدیر گروه پزشکی  مرکز موضوع شناسی احکام فقهی  افزود: متاسفانه از لحاظ فقه پزشکی نسبت به پیشرفت های گسترده در این بخش عقب هستیم، مثلاً در گذشته معتقد بودند بند ناف بدرد نمی خورد آن را دفن می کردند، اما امروز مشخص شده که این بند ناف می تواند تحولی عظیم را در دنیای پزشکی ایفا کند، خوب تکلیف نگهداری آن با کیست پدر،مادریا حکومت اسلامی، یا جنین هم باید از حقوق مرتبط با این بهره مند شود، دنیای اروپا خودش را راحت کرده گفته این حقوقش با مادر است،  دنیای اسلام باید تکلیف خود را با این مباحث با استفاده از احکام الهی مشخص کند، که این امر با شناخت سیر مراحل علمی به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

دکتر نورمحمدی به اهمیت مرکز موضوع شناسی احکام اشاره وگفت: ما در این مرکز به این مسائل وریشه های شکل گرفته آن در پزشکی می پردازیم وآن را در اختیار فقها قرار داده تا بتوانند با بررسی علمی گروه وتطبیق آن با قرآن وروایات اسلامی، حکم الهی را بطور دقیق استباط کنند .

*حکم شبیه‌سازی صد در صد

وی به تحول دیگر در عرصه پیشرفت علم پزشکی با بهرگیری از مسائل تکنولوژی فوق پیشرفته اشاره وگفت: در گذشته، شبیه سازی پنجاه ،پنجاه بود به این معنی که فرد پنجاه درصد در شکل اعم از نوع پوست ،رنگ چشم، قیافه فرزند دخالت داشت و در هنگام لقا پیشنهاد داده می شد که می خواهیم فرزندمان این گونه باشد، اما امروز قضیه صد در صد شده، فرد قیافه مورد نظر را می گوید، و پس از مدتی دقیقاً آن را دریافت می کند، حال حکم فقهی در این مسائل را باید فقیه استباط و استخراج کند، در این پیچیدگی وگستردگی علم فقیه چگونه باید موضوع ومسائل علمی آن را استخراج کند جز با بهره گیری ومشورت از اهل علم ومتخصصین که در این زمینه پِژوهش می کنند.

*امکان پیوند همه اعضاء میت

مدیر گروه پزشکی  مرکز موضوع شناسی احکام فقهی   به پیوند اعضا در جامعه اشاره کرد وافزود:  پیوند اعضا امروز در جامعه به عنوان پیوند اهدایی از آن یاد می شود و شامل برخی از اعضا هیئت رئیسه بدن، مانند قلب ،کلیه، کبد ،شش وغیره است، اما امروز دنیای پزشکی به این نتیجه رسیده حتی از پوست بدن مرده هم می توان برای ترمیم های بدن انسانهای دیگر استفاده کرد، یعنی نه تنها از اعضای داخلی می توان در علم پزشکی واحیای انسانهای دیگر سود برد، بلکه از بیرون بدن هم می توان استفاده کرد، حکم فقهی این مسائل چیست، اصلاً فقه اسلامی پویا در این زمینه اجازه می دهد یا خیر ؟ که این مهم نیاز مند شناخت موضوع است.

 وی در پایان به فعالیت گروه پزشکی مرکز اشاره وتاکید کرد: گروه پزشکی، مرکز موضوع‌شناسی احکام تا کنون 100موضوع از میان سه هزار موضوع پزشکی رایج در کشور را شناسایی و با بررسی علمی وتحقیقاتی  ماحصل نتایج را در اختیار فقها وعلاقمندان دینی قرار داده است تا راهگشای آنان در مسائل واستباط احکام باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha