شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام رضا

درپنجمین شماره فصلنامه «فرهنگ رضوی» که به تازگی منتشرشده نحوه مواجهه امام رضا (علیه السلام) با فرقه های انحرافی بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، درشماره جدید این  فصلنامه که ازسوی بنیاد بین المللی امام رضا (علیه السلام )منتشرشده، مقالاتی در موضوعات ومباحث کلامی ،تربیتی ،اخلاقی ، سیاسی وتاریخی مربوط به حضرت رضا (علیه السلام ) به چاپ رسیده است .

درمقاله اول این شماره که توسط دکترامام جمعه زاده رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان نگاشته شده، دیدگاه امام رضا(علیه السلام) در مورد مسائل مهم جامعه و حکومت در دوره بحراني  (183-203 ق)مورد بررسي قرارگرفت .

  موضع امام رضا(علیه السلام)درقبال فرقه های انحرافی همچون فطحیه،اسماعیلیه،واقفیه وغلات تبیین شده ورویکردآن حضرت دربرابر چالش های سیاسی عصرخویش مانند اختلاف عباسیان با یکدیگر ،موضوع ولیعهدی وقیام های علویان توضیح داده شده است. دراین مقاله بیان شده است که امام رضا (علیه السلام) هوشمندانه جریان امامت را ازمیان این امواج وطوفان های سیاسی  به سلامت عبور دادند.

مقاله «زیرساخت‌های درونی ارتباط مؤثر در احادیث امام رضا(ع)» به تبیین شیوه انتقال پیام با استنادبه احادیث وسیره امام رضا(علیه السلام) پرداخته است. این بررسی با توجه به این که دوران امامت آن حضرت به  سه دوره مختلف تقسیم می شود و به‌تبع آن مخاطبان این سه دوره هم مختلف هستند، می‌تواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد.

مباحث تربیتی واخلاقی،ش دیگرموضوعی است که دراین شماره به آن پرداخته شده ودومقاله تحت عنوان «عنصرمحبت درفرهنگ رضوی»و« سازوکارهای حمایتی از تربیت کودک در آموزه­های دینی با تاکید بر سیره رضوی» دراین باره به چاپ رسیده است.

مباحث اعتقادی وفرهنگی تمدنی موضوع دومقاله دیگراین شماره است که تحت عنوان « خداشناسی درروایات امام رضا(علیه السلام)» و« امامت امام رضا(علیه السلام)، امتدادی بارز برای امامت حضرت ابراهیم(علیه السلام)»به چاپ رسیده است.

لازم به ذکراست  فصلنامه فرهنگ رضوی به صاحب امتیازی بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام ) که از سال گذشته انتشارخود را آغازکرد ،  تاکنون پنج شماره آن منتشرشده است. سید جواد جعفری مدیرمسئول ودکترسیدجلال درخشه سردبیری آن رابرعهده دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha