سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مساجد

مسؤولان فرهنگی مساجد اهواز با اشاره به هجمه گسترده غرب و لزوم استفاده از شیوه های نوین برای مقابله با آن، گفت: اگر مسؤولان فرهنگی استان، خواستار اصلاح وضع موجود هستند، باید از همه سرمایه ها و ظرفیت های فرهنگی استان که همان طلاب و روحانیون هستند، استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، مساجد یکی از مکان های مقدسی است که از قرن های گذشته مأمن و مأوایی برای مسلمانان و پایگاه اشاعه فرهنگ ناب اسلامی است و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، مساجد را بهترین سنگر برای مردم عنوان کرده و بر حضور مداوم در آن تأکیده کرده اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد به بزرگترین کانون های الهام بخش مسلمانان قرار تبدیل شد و هم اکنون نیز محل پیشبرد اهداف نظام مقدس ایران بوده و به یقین یکی از اهداف این نظام متعالی، تربیت جوانانی مؤمن و ولایی در پرتو آرمان ها و فرامین ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین مبین اسلامی است.

این مهم نیز هم اکنون با عزمی راسخ و برنامه هایی جامع و کامل در مساجد سراسر خوزستان به ویژه شهر کلانشهر اهواز در حال اجراست که در همین راستا برای آشنایی با برخی از فعالیت های فرهنگی مساجد، به سراغ ائمه جماعات و مسؤولان فرهنگی این سنگرها رفتیم و چند دقیقه ای را آنها همراه شده و از برنامه های آنها مطلع شدیم.

تحقق محله اسلامی با محوریت مسجد

حجت الاسلام محمود مددی، رییس مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ خوزستان و امام جماعت مسجد امام حسن عسکری، فاز یک منطقه کوروش اهواز، با بیان این که در این چند سال اخیر، تحولی بزرگ در مساجد خوزستان نسبت به گسترش فعالیت های فرهنگی صورت گرفته، اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو هزار نفر در مراسم های مسجد امام حسن عسکری(ع) شرکت می کنند.

وی با اشاره به اجرای برنامه های تربیتی در قالب حلقه های طرح صالحین، بیان داشت: در حال حاضر چهار حلقه تربیتی از مقاطع سنی راهنمایی تا بزرگسالان در مسجد فعال بوده و بیش از پنج طلبه به عنوان سرحلقه های تربیتی مشغول کار هستند.

این فعال عرصه فرهنگی، با اشاره به فعالیت های اجتماعی صورت گرفته در سطح منطقه، پیرامون مسجد، اذعان داشت: یکی از برنامه های اصلی کادر فرهنگی مسجد امام حسن عسکری(ع)، تحقق محله اسلامی با محوریت مسجد است؛ به گونه‌ای که در این برنامه رویکردهایی را برای جذب اهالی منطقه به مسجد و شرکت در برنامه های آن اتخاذ کرده ایم.

حجت الاسلام مددی، با بیان این که، هم اکنون استقبال مردم برای شرکت در نماز جماعت دو چندان شده، خاطرنشان ساخت: با برنامه هایی که مد نظر داریم تا چند سال آینده، شاهد تحقق محله اسلامی با همان معیارها و موازین شرعی خواهیم بود.

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع)، با اشاره به تهیه چشم انداز پنج ساله برای واحد فرهنگی مسجد، گفت: در این چشم انداز پنج ساله مشخص شد که کادر فرهنگی، تربیتی مسجد باید به بیش از 50 نفر برسد که هم اکنون نیز با کمک طلاب و روحانیانی که در حال فعالیت هستند، این مهم نیز به منصه ظهور می‌رسد.

وی در ادامه با تأکید بر این که باید پاسخ گوی نیازها و سؤال های روز جوانان باشیم، تصریح کرد: برای پاسخ گویی به نیازهای جوانان ضمن استفاده از ابزارهای رسانه ای نوین، از پتانسیل های سنتی نیز بهره خواهیم برد.

مساجد سنگر حفاظت از افکار و اندیشه های جوانان

این فعال عرصه فرهنگی، با اشاره به هجمه گسترده غرب و لزوم استفاده از شیوه های نوین برای مقابله با آن، گفت: یکی از راه های مؤثر برای کاهش تلفات فرهنگی، حضور گروهی جوانان و نوجوانان در برنامه های فرهنگی، مذهبی مساجد است؛ به گونه ای که این جمع ها رشد و تأثیر بسزایی در افکار و روحیات آنها دارد.

حجت الاسلام مددی، در پایان، مساجد را یکی از بهترین مکان ها برای مصون نگه داشتن فرزندانشان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر والدین خواهان بیمه کردن فرزندانشان در برابر کوران حوادث و حملات دشمن هستند، مساجد بهترین مکان و مستحکم ترین سنگر برای حفاظت از افکار و اندیشه های آنها است که باید هرچه سریعتر فرزندان خود را راهی آن کنند.

نقش والدین در اصلاح وضع موجود

حجت الاسلام علی مؤذنی، از فعالان فرهنگی مساجد اهواز، با اشاره به معضلات و آسیب های اجتماعی کلانشهر اهواز، اظهار داشت: هم اکنون یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، پوشش نامناسب برای دختران و زنان اهوازی است، که باید با فرهنگ‌سازی آنان را به رعایت موازین شرعی آشنا نمود.

وی وجود ضدفرهنگ‌ها را نتیجه عدم توجه کافی والدین به فرزندان عنوان کرد و گفت: اگر پدری با پوشش نامناسب پسر یا دختر خود برخورد کند و مانع این نوع پوشش شود، به یقین شاهد کاهش چشم گیری معضلات اجتماعی خواهیم بود؛ اما متأسفانه والدین نسبت به این مسئله بی‌تفاوت هستند.

این فعال عرصه فرهنگی، با انتقاد از وضع موجود، گفت: استان خوزستان تنها استانی است که داعیه دار راه اندازی شجره طیبه صالحین در کشور است؛ حال آنکه به روشنی شاهد آن هستیم وضع بدحجابی به مراتب بدتر از سایر استان های کشور بوده و این مسأله با فعالیت های فرهنگی استان منافات دارد.

استفاده حداکثری از پتانسیل های فرهنگی

حجت الاسلام مؤذنی، در ادامه تصریح کرد: استان خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران بوده و هیچ گاه این نوع وضع فرهنگی، در شأن استان شهید پرور خوزستان نیست.

وی خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت های استان برای مبارزه با بدحجابی شد و ادامه داد: اگر مسؤولان فرهنگی استان، خواستار اصلاح وضع موجود هستند، باید از همه سرمایه ها و ظرفیت های فرهنگی مخصوصاً طلاب و روحانیون استفاده کنند.

این فعال عرصه فرهنگی با بیان این که مساجد اهواز، به عنوان فعال ترین مساجد در سراسر کشور شناخته می شوند، بیان داشت: آن زمان می توان گفت که مساجد اهواز فعال هستند که وضعیت فرهنگی استان به سطح مطلوبی برسد، اما متأسفانه در برنامه‌های مساجد اهواز تنها مقابله با تهاجم فرهنگی اکتفا کرده و برای ارایه برنامه و سبک زندگی اسلامی تلاش قابل توجهی انجام نداده اند.

حجت الاسلام مؤذنی، تصریح کرد: مردم خوزستان همواره به روز بوده و مدام در حال تغییر مد هستند و اگر مسؤولان فرهنگی استان نتوانند با ارایه سبک های نوین اسلامی، این بخش از نیازهای مردم را تأمین کنند، به یقین جوانان به سوی سبک های غربی و هالیوودی رفته و رشته کار از دست خواهد رفت.

وی بیان آسیب ها و معضلات اجتماعی به بچه مسجدی ها را یکی از راه های کنترل نابسامانی فرهنگی استان عنوان کرد و اظهار داشت: مربیان و سرحلقه های تربیتی باید در برنامه های خود، نحوه مقابله با جنگ نرم را به جوانان آموزش دهند؛ چرا که این جوان در کانون خانواده ای قرار دارد که هم اکنون سیبل تهاجم فرهنگی دشمن قرار گرفته و خود می تواند عاملی برای واکسینه کردن اعضای خانواده اش شود.

این فعال عرصه فرهنگی در پایان، ورود اساتید فرهنگی به عرصه های مجازی را یکی از ملزومات جبهه فرهنگی اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: آنهایی که مدعی حضور در سنگر حفاظت از دستاورهای اسلامی هستند، باید با ابزارهای رسانه جمعی و آثار مثبت و منفی آن آشنا بوده و به خوبی بتوانند نحوه استفاده صحیح از آنها را به جوانان و نوجوانان آموزش دهد.

فعالیت بیش از 30 طلبه و روحانی به عنوان سرحلقه تربیتی

حجت الاسلام میرعلایی، فرمانده پایگاه مسجد چهارده معصوم پادادشهر، با اشاره به سابقه انجام فعالیت های فرهنگی در این مسجد، اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی مسجد چهارده معصوم (ع) از سال 1380 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین فعالیت های مسجد، حلقه های طرح صالحین است، بیان داشت: در برنامه های فرهنگی مسجد، از مقاطع پنجم ابتدایی تا بزرگسالان وجود دارد و متناسب با هر رده سنی، برنامه های خاص آن مقطع اجرا می شود.

این فعال عرصه فرهنگی، با اشاره به برنامه های عمومی مسجد، گفت: کادر فرهنگی مسجد، در راستای گسترش فعالیت های دینی در سطح منطقه، همه مناسبت های مذهبی اعیاد و شهادت معصومین(ع) را به صورت ویژه پوشش می دهد به طوری که در مراسم جشن عید غدیر سال گذشته که در خیابان اصلی منطقه برگزار شد، بیش از دو هزار نفر از ساکنین محله حضور داشتند.

حجت الاسلام میرعلایی، با اشاره به برنامه های فرهنگی مسجد چهارده معصوم(ع)، ادامه داد: اجرای دوره های فصلی همچون بهاره و تابستانه، برگزاری اردوهای درون و برون استانی با هدف ارتقاء نشاط معنوی که فی الواقع تأثیر شگرفی بر روحیات جوانان می گذارد، بخشی از برنامه های فرهنگی این مسجد است.

فرمانده پایگاه مسجد چهارده معصوم، با اشاره به نوع کلاس های اجرایی در دوره تابستانه، بیان داشت: آموزش های قرآنی، احکام، اخلاق و برنامه های تفریحی، ورزشی ویژه مقاطع راهنمایی و دبیرستان بوده و جریان شناسی، عقاید، احکام و اخلاق نیز ویژه مقاطع دبیرستان به بالاست.

وی با اشاره به نحوه جذب جوانان به مساجد گفت: مراجعه حضوری جوانان به مسجد برای شرکت در برنامه های فرهنگی، نوع اول جذب و شناسایی نوجوانان مستعد به فعالیت های مذهبی از سوی کارشناسان فرهنگی در مدارس، شیوه دوم جذب افراد است.

این فعال عرصه فرهنگی در ادامه افزود: در جذب انتخابی، کارشناسان فرهنگی از ابتدای سال تحصیلی به مدارس هدف، اعزام شده و با برگزاری چند کلاس توجیهی و پرورشی، دانش آموزان مستعد را انتخاب و از آنها برای حضور در مسجد دعوت می کنند که این مراحل سه ماه به طول می انجامد و پس از جذب، اردویی یک روزه افراد برگزار می‌گردد و در پایان نیز از افراد منتخب برای حضور دایم در حلقه های صالحین دعوت به عمل می آید.

حجت الاسلام میرعلایی، در پایان با بیان این که هم اکنون بیش از 30 طلبه در حال انجام فعالیت های تربیتی هستند، گفت: از این تعداد بیش از 10 نفر از آنها ملبس بوده و باقی نیز در سطوح مختلف علمی مشغول تحصیل در حوزه علمیه بوده و امید داریم با توجه به چشم انداز چند ساله مسجد، این تعداد طلبه، افزایش دوچندانی داشته باشد.

حضور در مسجد جوانان را واکسینه می‌‌کند

حجت الاسلام فاضل پشم فروش، مسؤول واحد فرهنگی مسجد امام حسن چهار راه زند نیز با بیان این که مساجد بهترین مکان برای تربیت جوانان و نوجوانان است، اظهار داشت: با توجه به این که ورود جوانان به مسجد تأثیر مستقیمی بر روح و فکر جوانان دارد، مساجد را می توان به عنوان بهترین مکان برای تربیت فرزندان پس از کانون خانواده عنوان کرد.

حجت الاسلام پشم فروش، حضور جوانان در مساجد را سبب واکسینه شدن آنها در برابر آسیب های اجتماعی دانست و ادامه داد: متأسفانه در جامعه معضلات فرهنگی فراوانی وجود دارد که اگر فرزندان ایران زمین بدون آگاهی از این مشکلات و راه های فرار از آن، وارد اجتماع شوند، آسیب های جبران ناپذیری می بینند؛ از این رو بر هر خانواده دغدغه مندی لازم است که فرزندان خود را از کودکی با فضای مسجد و برنامه های فرهنگی آن آشنا کند.

این فعال عرصه فرهنگی، با اشاره به هجمه شدید دشمن در این برهه از زمان، گفت: در هر دوره زمانی، لازم است برای انجام فعالیت های فرهنگی، مقتضیات آن زمان را در نظر گرفت، به طوری که هم اکنون نمی توان به بیان درس های اخلاق معمولی اکتفا کرد و باید با ورود نخبگان فرهنگی به عرصه های سایبری و مجازی، هم به مقابله با دشمن پرداخت و هم جوانان را به صورت عملی با خطرات و آفت های این ابزارهای اجتماعی آشنا کرد.

مسؤول واحد فرهنگی مسجد امام حسن چهار راه زند، برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مدون آموزشی را بهترین راه برای مبارزه با تهاجم فرهنگی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: برای مقابله با جنگ نرم دشمن، باید برنامه ای قوی و جامع داشت که لزوم اجرا کردن آن نیز وجود نیروهای نخبه و ولایی با در اختیار داشتن تفکر ناب شیعی است.

راه اندازی طرح جامع آموزشی بلند مدت

حجت الاسلام پشم فروش، با اشاره به برنامه های فرهنگی مسجد امام حسن عسکری، گفت: هم اکنون در حال برگزاری دوره تابستانه هستیم که در این دوره، کلاس هایی همچون احکام، عقاید، مسایل اخلاقی و برنامه های تفریحی نیز وجود دارند.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به حضور 6 طلبه در رأس کار فرهنگی مسجد، به بیان جزئیات طرح جامع آموزشی مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح آموزشی که مقاطع راهنمایی، دبیرستان و سطح عالی و حوزوی را در بر می‌گیرد، نوع آموزش هر مقطع سنی به خوبی در آن ذکر شده است.

وی در ادامه افزود: این طرح آموزشی شامل، سه فصل مباحث کلاسی، مطالعاتی و موضوعات تحقیقی است؛ به طوری که یک فرد بسیجی می بایست از ابتدای ورود به مسجد تا موقعی که وارد دانشگاه یا حوزه شود، این سه فصل را به صورت مستمر دنبال کند.

مسؤول واحد فرهنگی مسجد امام حسن عسکری چهار راه زند، در پایان آشنا بودن سرلحقه های تربیتی با ابزارهای رسانه جمعی را یکی از ملزومات اساسی تشکل های فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: هم اکنون اصلی ترین تهاجم به واسطه همین ابزارهای مجازی صورت می‌گیرد و یک مربی که وظیفه مقابله با آنها را دارد، در ابتدا باید با آنها آشنا و سپس به فکر مقابله با آنها بپردازد.

ضرورت ورود کارشناسان فرهنگی رسانه

حجت الاسلام علی نیسی، مسؤول فرهنگی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) منطقه کوی انقلاب اهواز، با اشاره به اهمیت انجام فعالیت های فرهنگی، اظهار داشت: به یقین قرآن و سیره اهل بیت(ع) بهترین منبع برای هدایت انسان ها بوده و خود بزرگترین سرمایه برای انجام فعالیت فرهنگی است.

وی با اشاره به اهداف اصلی فعالیت های فرهنگی، گفت: تأثیرگذاری بر روح و فکر انسان، از مهمترین اهداف فعالیت های فرهنگی بوده و هم اکنون برنامه های مسجد با این هدف در حال اجراست.

این فعال فرهنگی، با اشاره به نحوه جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، بیان داشت: جذب نوجوانان به صورت گزینشی است به طوری که سرلحقه های تربیتی به مدارس ابتدایی و راهنمایی رفته و افرادی که دارای شرایط مطلوب و معدل بالایی هستند را به مساجد جذب می کنند.

حجت الاسلام نیسی، به بیان دوره های تربیتی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداخت و افزود: هم اکنون که در حال برگزاری دوره تابستانه هستیم؛ اما دوره های سالانه مسجد بر اساس فصول سال برگزار می شود.

مسؤول فرهنگی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) با اشاره به این که هم اکنون، فعالیت های فرهنگی، تربیتی مسجد در چهار سطح برگزار می شود، به بیان معرفی کلاس های تربیتی پرداخت و گفت: آداب معاشرت و نحوه برخورد اسلامی با اجتماع پیرامون، آشنایی با بزرگان و توحید مفضل، ویژه سطح سه بوده و تهاجم فرهنگی، تجوید و داستان و راستان، ویژه نوجونان سطح دو، سبک زندگی در سیره امام زضا، آشنایی با هجمه های فرهنگی و داستان و راستان، ویژه مخاطبین سطح یک و کلاس خدا در زندگی انسان و اثبات ولایت فقیه ویژه بزرگسالان می باشد.

وی در پایان با بیان این که هم اکنون 9 روحانی در انجام فعالیت های تربیتی در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) اهواز مشغول به فعالیت هستند، به ضرورت ورود کارشناسان مسایل فرهنگی در عرصه ابزارهای رسانه جمعی برای کنترل آنها پرداخت و اظهار داشت: اگر ما نگران آینده فرزندانمان هستیم، باید از اکنون به فکر آنها بوده و برای کنترل میزان و نحوه ورود آنها به ابزارهای نوین رسانه ای دست به کار شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha