جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعرافی

فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی دینی، گسترش و تعمیق علوم و معارف اسلامی براساس روش اجتهادی و شیوة منطقی و عقلانی و سنت دیرپای حوزه‌ یعنی شوق تحصیل، عشق تحقیق، جهاد علمی و تلاش فکری استوار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، حوزویان را به فتح قله‌های بلند پژوهش، تولید اندیشه و نظریه، بازتولید معارف الهی به زبان‌های گوناگون و حضور در عرصه‌های علمی و معرفتی و گفتمان‌های فکری جهانی فراخواند.

وی که در آستانه آغاز سال تحصیلی 94-93 جامعة المصطفی سخن می گفت، ابراز داشت: به فضل الهي و بار ديگر، آفتاب زرين بهار تحصيل و تهذيب طلوع مي‌كند و انبوه طلاب، فضلا و دانش‌پژوهان، با شور و شوق و جد و جهد و نیز اخلاص و ادب، در محضر اساتید زانوي ادب مي‌زنند و جان خويش را با معارف ناب توحيدي، نبوي و ولوي بارور مي‌سازند و بازار درس و بحث و علم و اخلاق رونق مي‌گيرد.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که مراکز علمی مکانی هستند که نه تنها آیندة افراد، بلکه آیندة ملت‌ها را رقم می‌زنند، افزود: امروزه، اقتدار و به تبع آن استقلال، از آن کشوری است که در تولید و به‌کارگیری علوم قدرتمند باشد و دانشگاه‌های هر کشور، بستر علمی کشور هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری دربارة رویکرد مراکز علمی کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب، بارها تأکید کرده‌اند که دانشگاه‌ها باید به دانش اهمیت دهند و اهمیت دادن، امری صرفاً قلبی نیست، بلکه عمل، کار و کوشش لازم دارد.

*فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی

رئیس جامعه‌المصطفی، فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را در ادوار مختلف، برای ملل دنیا شاخص برجسته‌ای به شمار آورد و تصریح کرد: در دورة اسلامی نیز ایرانیان توانستند دانش، فلسفه و روش‌های زندگی را از اسلام بگیرند و به دنیا ارائه دهند. در دورانی که اروپا در تاریکی علمی به سر می‌برد، دانشمندان ایرانی در همة علوم می‌درخشیدند و تا قرن‌ها پژوهش‌های علمی و تألیفات دانشمندان مسلمان ایرانی، تنها منبع تدریس در دانشگاه‌های غرب به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: اگرچه در دو قرن پیشین، کشور بر اثر سلطة استکبار و سوء‌استفادة زمامداران وابسته از ناآگاهی مردم، از مسیر پیشرفت بازداشته شده بود، ولی انقلاب اسلامی آگاهی، خودباوری و جرئت را به ایران بازگرداند.

 *جوشش علمی ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به آغاز فعالیت حقیقی و جوشش علمی ایران در سه دهة گذشته، خاطرنشان ساخت: در این سال‌ها، فصلی جدید از فعالیت حقیقی و جوشش علمی آغاز شد و موجب گردید ایران اسلامی، به پیشرفت علمی و مادی در پرتو فضیلت و معنویت دست یابد. اکنون، در دهة چهارم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم که باید «پیشرفت و عدالت» را به موازات هم مورد توجه قرار داد.

وی، تداوم این روند پربار و درخشان را برعهدة جوانان این سرزمین، به ویژه طلاب و دانشجویان، دانست و بیان داشت: آنان باید با نیروی توکّل، تکیه بر استعدادها و همّت و تلاش، در به ثمر رساندن آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانة انقلاب، نقش تاریخی خود را ایفا کنند و کشور را به جایگاه والای حقیقی‌اش برسانند.

رئیس جامعة المصطفی ادامه داد: از نقش‌آفرینان عرصة دانش‌اندوزی که به عزت و استقلال کشور متعهد هستند، انتظار می‌رود این مؤلفه‌ها را بدون تفکیک از یکدیگر پی بگیرند؛ زیرا فقط در صورتی که علم با اخلاق و ایمان همراه باشد، می‌تواند به دور از انحراف و گمراهی، تمدن‌ساز گردد.

*طلایه داران فرهنگ تمدن ساز

عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: باید در نظر داشت که اکنون، انقلاب اسلامی، الگوی بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در جهان، برای رهایی از استعمار و رسیدن به استقلال برشمرده می‌شود و طلاب، دانش‌پژوهان و دانشجویان، طلایه‌داران این فرهنگ و تمدن سازنده در جهان به شمار می‌روند.

 *جهاد علمی؛ سنت پایدار حوزه

وی، فلسفة وجودی حوزه‌ها و مراکز علمی دینی را گسترش و تعمیق علوم و معارف اسلامی براساس روش اجتهادی و شیوة منطقی و عقلانی و سنت دیرپای حوزه‌ دانست و افزود: اساس و بنیان حوزه‌ها، بر شوق تحصیل، عشق تحقیق، جهاد علمی و تلاش فکری استوار است و باید بر همین سنت پایدار پای فشارد و همگان در رونق‌بخشی به بازار دانش‌اندوزی و جست‌وجوگری مشارکت نمایند و در هر مدرس و مدرسه و مرکز، گرمای تحصیل و روشنایی تحقیق احساس شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طلاب و دانش‌پژوهان باید در دورة جوانی برای پیشرفت علمی و شکوفایی استعدادهای خویش بکوشند و از محضر اساتید و گروه‌های علمی- تربیتی و از فرصت‌های بی‌بدیل امروز بهره ببرند و برای صاحب‌نظری و اجتهاد با جد و جهد تمام بکوشند و قله‌های بلند علوم و معارف الهی و اسلامی را فتح نمایند.

*تاکید بر مباحثه و مذاکره علمی

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، با بیان این که طلبه و دانش‌پژوه نباید لحظه‌ای از معرفت‌اندوزی و مطالعه و مباحثه و مذاکرة علمی غافل باشد، گفت: بسی آشکار است که در سلک عالم دین در آمدن و حوزوی شدن، بدون خلع تعلقات دنیوی و مهاجرت و سیر الی‌الله میسر نخواهد بود و هر طلبه باید در این سیر باطنی و سفر معنوی، برنامه‌ای جدی و انگیزه‌ای بنیادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: کسی که در باتلاق هواها و هوس‌های شیطانی گرفتار آمده و در چاه تاریک طبیعت و مادیت فروافتاده است، نمی‌تواند از حیات طیبه و احساس قرب ربوبی برخوردار شود و دستگیر خلق خدا و راهنمای پرواز به عالم قدس و ناخدای کشتی نجات برای بشریت گمگشته گردد. پس همگان باید برای تحقق تزکیة نفس، تهذیب اخلاق و اصلاح باطن، براساس رویکرد توحیدی و با برنامة مبتنی بر کتاب الهی و سنت نبوی و ولوی و سیرة سلف صالح کمر همت ببندیم و طلاب و استادان باید پیشگام این راه نورانی باشند.

 بهره‌مندی از هوش و دانش ارتباطی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در ادامه، با تأکید بر لزوم توجه طلاب و فضلاء به بصیرت سیاسی، اخلاق اجتماعی، ذوق فرهنگی، سلیقة ارتباطی و موقعیت‌شناسی، ‌خاطرنشان ساخت: ایفای نقش هدایتی و تربیتی در جامعة بشری، بدون بهره‌مندی از هوش و دانش ارتباطی و بینش و انگیزش اجتماعی و جاذبه‌های اخلاقی، دست‌یافتنی نیست، به ویژه در عصری که جاذبه‌ها و کشش‌های متنوع و رنگارنگ مردم و نسل جوان را به هر سو می‌کشاند.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: برخورداری عالمان دین و هادیان خلق از ویژگی‌های اخلاقی میان‌فردی و جذابیت‌های شخصی و هوشمندی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، ضرورت دوچندان دارد و در شرایط خاص جهان و در بحبوحة بیداری اسلامی و در کشاکش فرصت‌ها و تهدیدهای بی‌شمار امت اسلام، درک و تحلیل سیاسی و صبر و پایداری در راه خدا و آرمان‌های اسلام ناب، همواره، باید مورد عنایت باشد.

*مخاطبان میلیاردی

وی ادامه داد: به همین دلیل و به خاطر گسترش و تنوع رسانه‌ها و تعدد شیوه‌های تبلیغ و انتقال پیام، تولید پیام‌های متنوع و به‌کارگیری رسانه‌ها و شیوه‌های گوناگون، اهمیت ویژه دارد و برای دستیابی به این مقصد و استفاده از همة ظرفیت‌های پیام‌رسانی در عرصه‌های رسانه‌ای و فضاهای مجازی، باید گام‌های بلندتری برداشت و مخاطب خود را هفت‌میلیارد جمعیت امروز و نسل‌های آینده دانست.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، نقش دوره‌های مهارت‌آموزی و کارورزی و کاربردی، به ویژه در حوزة رسانه و فضای مجازی در این زمینه بی‌بدیل ارزیابی کرد و از طلاب، دانش‌آموختگان، مسئولان و انجمن‌ها خواست بدان همت گمارند و تنوع رسانة دینی را محقق سازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تأثیر فضای مجازی و رسانه‌ای بر شئون زندگی و زیست بشر سخن به میان آورد و ابراز داشت: فضای مجازی و رسانه‌ای شئون زندگی بشر را دست‌خوش تحول نموده و بدان هویت و شکل جدیدی بخشیده است. غیبت اندیشة الهی و معارف وحیانی در این میدان و آوردگاه معرفتی، خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دنبال دارد و باید همه بیدار شویم و معارف والا، ذخایر گران‌بها و مواریث فکری اسلام را با شیوه‌های متنوع در این جهان نو و بدیع عرضه و نورافشان نماییم.

* راهکار جبران عقب‌ماندگی‌ها

وی بر لزوم دست یافتن به قله‌های بلند پژوهش، تولید اندیشه و نظریه، بازتولید معارف الهی به زبان‌های گوناگون و حضور در عرصه‌های علمی و معرفتی و گفتمان‌های فکری جهانی تأکید کرد و گفت: سهم طلاب، فضلا، علما و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه در تولید نظریه و اندیشة اسلامی، عرضه آثار مکتوب و مجازی، نشر مقالات بین‌المللی، حضور در همایش‌ها و نشست‌ها، نقش‌آفرینی در مراکز علمی و نهادهای بین‌المللی و انتشار مجلات و کتاب در عرصة بین‌المللی و در کشورهای گوناگون، متناسب با ذخایر علمی و رسالت ایمانی و رقبای فکری ما نیست و برای جبران عقب‌ماندگی و پاسخ به این نیاز، به عزم عمومی، همت‌های والا و تلاش دوچندان نیاز داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه، اهتمام به امور مسلمانان را آموزه‌اي مهم و راهبردي در اسلام و وظيفه‌اي اساسي براي همة مسلمانان عنوان کرد و اظهار داشت: در اين ميان، نقش و تكليف عالمان ديني و فرزانگان امت و نهادهاي علمي و ديني برجسته‌تر است.

*شرایط کنونی جهان اسلام

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام، ابراز کرد: اكنون، جهان اسلام و مسلمانان با مصايب، مشكلات، چالش‌ها و تهديدهاي بزرگي دست و پنجه نرم مي‌كنند و از سوي ديگر، آفاق بلند و روشني روياروي آنان گشوده شده است و در پيچي تاريخي و نقطه عطف حساسي قرارگرفته‌اند و بيداري امت وگفتمان انقلاب اسلامي، فرصتي بي‌بديل براي بازيابي هويت اسلامي و احياي تمدن نوين اسلامي و بازسازي عزت و قدرت مسلمانان فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: حوزه‌هاي علميه و دانشوران حوزه و دانشگاه و رسانه های دینی در اين زمينه مسئوليت و رسالتي سنگين دارند و بايد هوشمندانه و حكيمانه به اين حركت اسلامي و ايماني ياري رسانند و به توليد فكر و هدايت معرفتي و معنوي آن بپردازند و براي انسجام و همبستگي امت و دوري از تفرقه، ترور، تكفير، طرد، تهمت و توهين به مقدسات مسلمانان تلاش كنند و چاره‌اي بينديشند.

*تاکید بر صیانت از اصالت حوزوی

رئیس جامعه‌المصطفی، صيانت از اصالت حوزوي و هويت روحاني، اهتمام به سبك زندگي طلبگي و گسترش نهاد و نمادهاي حوزه و روحانيت اسلام در همة جهان را اصولي دانست كه غفلت از آن زيان‌بار و پرمخاطره است .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه، ارزش‌ها، اخلاق، آداب و سنت‌هاي ديرين و اصيل حوزه را تراث پربهاي سلف صالح عنوان کرد و آن را سرچشمة بركات فراوان و تاريخي دانسته و اظهار داشت: فعاليت‌هاي اخلاقي و تربيتي، فرهنگ خودسازي، تهذيب نفس و پرورش نفوس مستعد در سراسر المصطفي و واحدهاي داخل و خارج بايد درصدر اولويت‌ها و برنامه‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، با بیان این که مديران و معاونت‌هاي تربيتي و استادان، در صف مقدم اين جبهه هستند و شرط نخست توفيق در اين ميدان، الگو و اسوه بودن آنان براي طلاب است، خاطرنشان ساخت: هنوز با جايگاه رفيع علمي، مرتبه والاي معرفتي و مرجعيت فكري المصطفي فاصله داريم و همه براي نيل به اين قله بلند بايد تمام تلاش خود را به كار گيريم.

رئیس جامعه‌المصطفی ادامه داد: المصطفي و دانش‌آموختگان، استادان و اعضاي هيئت علمي آن بايد در جهان به منزلت علمي و ايماني شناخته شوند و جويندگان زلال معارف و تشنگان فضايل در عالم بدان پناه آورند و اعتماد كنند. در اين زمینه، بايد فرهنگ و زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري گفتمان علمي و توليد فكري گسترش يابد.

 * حضور عالمانه در گفتمان علمی جهان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزویان را به حضور عالمانه و هوشمندانه در گفتمان علمي و نقش مؤثر در شبكه‌هاي فكري، رسانه‌اي، فرهنگي و اجتماعي فراخواند و خاطرنشان کرد: طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی بايد اهتمام ویژه ای به این امور داشته باشند. البته مسئولان ‌المصطفی نیز باید مهارت‌ها و دانش‌هاي پايه آن را ارائه نمایند و كارورزي لازم را در اين زمينه گسترش دهند. از سوی دیگر، باید نظام مشاغل دانش‌آموختگان تهيه و تمهيدات لازم براي آن انديشيده شود و طرح جامع نظام‌هاي آموزشي و تربيتي براساس آن بازنگري و طراحي گردد و مهم‌تر آن كه طلاب، فضلا و دانشوران بايد در اين زمينه دغدغه‌مند باشند و براي آيندة خدمتشان طرح و سند راهبردي تدوين نمايند و آن را پی بگیرند.

*رویش جوانه‌هاي بين‌الملل اسلامي

رئیس جامعه‌المصطفی همچنین بر رویش جوانه‌هاي بين‌الملل اسلامي و گفتمان مشترك اسلامي و ادبيات جهان‌شمول اسلامي و فرهنگ فرامليتي اسلامي در ‌المصطفی تأکید کرد و ابراز داشت: تلاش برای بالندگی روزافزون وظیفه‌ای خطیر است.

وی با مهم دانستن تربیت طلاب در چنین فضایی، گفت: باید معارف اسلام، انديشه‌هاي ناب پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع)، گفتمان انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي امام راحل، رهبر معظم انقلاب، مراجع و بزرگان دين، در اين فضا به بشر عرضه گردد و در كنار آن، باید ادبيات حوار بين‌الاديان، گفت‌وگوى انديشه‌ها و جدال احسن، بدون كوتاه آمدن از مباني و اصول تثبيت شود و رواج يابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه تاکید کرد: گسترش معارف الهي و توحيدى و عرضة انديشة نجات‌بخش به جهان معاصر، اقتضائات و شرايطى دارد كه بايد فراهم آورد و شرط اول برای موفقیت در اين راه، اخلاص، ايثار، شكيبايي و پايداري است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد: دانش‌پژوهان به خوبی از فرصت به‌دست‌آمده برای تحصیل، به منظور دانش‌اندوزی خودسازی بهره ببرند و عرصة علمی را به داشتن دانش‌آموختگانی متخصص، متدین و فرهیخته مفتخر سازند.

*اساتید؛ پیش قراول جنگ نرم

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی همچنین اعضای هیئت علمی نیز که پیش‌قراولان عرصة جنگ نرم خواند و تاکید کرد: اساتید باید در ایفای وظیفة سترگ و خطیرشان در راه آموزش علمی و هدایت معنوی دانش‌اندوزان، استوار و موفق باشند و به منظور پیشرفت علم، همّت خود را به کار گیرند و با شجاعت علمی در همة زمینه‌ها، به تولید نظریه‌های علمی، ثبت اختراعات و نشر فرهنگ همت گمارند.

*توصیه به طلاب

براساس اعلام المصطفی، وی  در پایان، طلاب را به انس با خدا، قرآن و پیامبر اعظم(ص) و اهل‌بیت‌(ع)، به ویژه حضرت ولی‌عصر(عج)، توکل بر خداوند، امیدواری به آینده، تقویت وحدت و انسجام اسلامی، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب و بهره‌گیری از فرصت جوانی و آمادگی برای خدمت به اسلام و امت اسلامی و انسان‌ها فراخواند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha