چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
باقری بعثه

جای مسائل فقهي، در بقيع يا روزنامه‌ها نيست و بايد گفت‌وگوي عالمانه درباره‌شان انجام شود. ما واقعا براي اين گفت‌وگو‌ها آمادگي داريم... نظام سلطه نه با شيعه خوب است و نه با سني و ما بايد در برابر استكبار جهاني با هم وحدت داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقاي باقري معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در مصاحبه با پایگاه حج برخي از كاركردهاي عملي ديپلماسي حج و ديگر اقدامات معاونت بين‌الملل بعثه را بیان کرد:

* روابط سياسيِ رسمي ما بر ارتباطات مرتبط با حج موثر است؟

قطعا داراي تاثيرگذاري بالايي است. تلاش ما اين است كه مسائل سياسي بين ايران و كشور‌ها را از موضوع حج جدا كنيم، بدين معنا كه الان سوداني‌ها، محدوديت‌هاي براي كاررايزني فرهنگي ايران به‌وجود آورده‌اند، ولي ما به اين موضوع كاري نداريم و رابطه مان را با بعثه سودان برقرار نگه داشته‌ايم. يا ممكن است در شرايطي روابط ما با يك كشور اسلامي قطع باشد، مانند سنگال. ولي مشاور رئيس‌جمهور سنگال به ديدار سرپرست حجاج ايراني آمد.

* در‌‌ همان دوره قطع روابط؟

بله و خوشحالم كه بگويم بعثه مقام معظم رهبري توانست در برقراري روابط مجدد ايران و سنگال نقش جدي ايفا كند و با نكاتي كه از سوي ما بيان شد، مشاور رئيس‌جمهور سنگال تلاش كرد و روابط مجددا احيا شد. اين به معناي كمك ديپلماسي حج به ديپلماسي رسمي است.

* سوال بنده مشخصا اين است كه وقتي معاون وزير خارجه ايران، يك ماه قبل از موسم تمتع به عربستان مي‌آيد، آيا موضوعات مرتبط با حج هم در دستور مذاكرات او هست يا نه؟

اتفاقا آقاي اميرعبداللهيان در همين سفر اخير برخي مواردي را كه مدنظر ما بود، مطرح كرده است. و البته پيشنهاد مشخص ما به وزارت امور خارجه آن است كه در صورت انجام‌شدن سفر دكتر ظريف به رياض، يك كميته ويژه حج هم تشكيل شود. ارتباط نزديكي ميان بعثه و وزارت امور خارجه ايران وجود دارد.

* اين جمله‌اي كه از طرف ما گفته مي‌شود كه تدابير ما جداكردن مساله حج از روابط سياسي است، آيا مورد قبول طرف مقابل هم هست؟

وقتي اين‌را مي‌گوييم، آن‌ها آن‌را تاييد مي‌كنند، اما ميزان عمل كردن بدان، بحث ديگري است. مثلا آن‌ها هميشه مي‌گويند كه ما خادم زائران هستيم و مليت‌ آن‌ها براي‌ ما تفاوتي نمي‌كند، هرچند در مورد ساعت و نحوه بازديد بانوان ايراني از روضه‌منوره يا نوع رفتارهاي صورت‌گرفته در بقيع، شاهد نوعي از تبعيض هستيم. البته آن‌ها مايل هستند كه حج بدون هرگونه مشكلي تمام شود و ما هم در اين ايده با آن‌ها مشتركيم.

* غير از برقراري رابطه با ديگر بعثه‌ها، معاونت بين‌الملل چه اقداماتي را انجام مي‌دهد؟

يكي از موضوعات مهم، برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي است؛ دو همايش منزلت زن و اهل‌بيت (عليه‌السلام) در مدينه برگزار شد و سه همايش در مكه‌مكرمه كه شامل ايرانيان خارج از كشور، قدس و تقريب مذاهب است. برخي نشست‌هاي جنبي هم برگزار مي‌شود كه نخبگاني از كشورهاي مختلف حاضر شده، در موضوعي مشخص بحث كرده و معمولا بيانيه‌اي هم صادر مي‌كنند.

* ميهمانان اين نشست‌ها از قبل دعوت مي‌شوند يا در حين موسم؟

بيشتر در حين برگزاري موسم دعوت مي‌شوند، چون بسياري از افرادي كه قبل از موسم اعلام آمادگي مي‌كنند، شايد نتوانند در حج حاضر شوند، اين دعوت‌ها معمولا در همين‌جا انجام مي‌شود.

* كاركردهاي همايش ايرانيان چيست؟

بسياري از ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور سال‌ها در ايران نبوده‌اند و الان كه به حج مشرف شده‌اند به‌شدت علاقه‌مند هستند كه روابط معنوي خود را با كشور خودشان گسترش دهند؛ به ‌دليل حضور سفير و سركنسول ايران در عربستان، مي‌توانند پيگيري‌هايي درباره وضعيت كنسولي خود انجام دهند؛ برخي‌هاشان سوالاتي درباره وضعيت كشور دارند يا روابط تجاريشان محدودشده و خلاصه اين همايش مي‌تواند موجب افزايش همبستگي ايراني‌هاي خارج كشور شود. يكي ديگر از اقدامات ما، در زمينه اكتب و جزوات متناسب براي آن‌هاست و روي‌كرد كلي حركت به سمت كتاب‌هاي ديجيتالي است و در اين زمينه نرم‌افزارهاي خوبي در دو ساله اخير توليد شده است.

* در اولين سخنراني حج ۹۳ در مدينه، نماينده ولي‌فقيه به موضوع انجام گفت‌وگوهاي رسمي با علماي كشور عربستان اشاره كرد؛ چه گام عملي‌اي در اين زمينه برداشته شده است؟

اين موضوع متوقف به خواست و رفتار سعودي‌هاست؛ اين موضع هميشگي ما بوده. استدلال اساسي اين است كه مسائل اعتقادي ميان ايران و عربستان سه گونه است: يكي آن مواردي كه اتهامي است، نظير تفاوت قرآن شيعيان با اهل سنت كه از اساس دروغ بوده و قابل اثبات است؛ يك دسته موارد توافقي است نظير خلاف‌بودن برخي رفتارهاي عوامانه مانند برداشتن خاك از بقيع كه اختلافي در اين‌باره وجود ندارد؛ و سومي مسائل فقهي كه جاي بحث آن‌ها در بقيع يا روزنامه‌ها نيست و بايد گفت‌وگوي عالمانه درباره‌شان انجام شود. ما واقعا براي اين گفت‌وگو‌ها آمادگي داريم و قصدمان مناظره كردن نيست، بلكه مي‌خواهيم اين نكته را تبيين كنيم كه نظام سلطه نه با شيعه خوب است و نه با سني و ما بايد در برابر استكبار جهاني با هم وحدت داشته باشيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha