جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مقتدایی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه شکل گیری نهضت علمی دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را مرهون قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: قیام امام حسین(ع) موجب شکل گیری نهضت علمی و انتشار احادیث و روایات و انتقال آن ها به حوزه های علمیه برای اعتلای دین شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی شامگاه شنبه درمراسم عزاداری حسینیه شهدای قم، پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آفرینی حوزه‌های علمیه را از برکت خون و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) دانست و اظهار داشت: امام حسین(ع) با احساس خطر کردن از نابودی دین، قیام کردند؛ امام خمینی(ره) نیز برای حفظ دین احساس خطر کرد و با گام نهادن در مسیر امام حسین(ع) از مردم برای تشکیل نهضت انقلاب اسلامی دعوت کرد.

وی تمام طرح ها و توطئه های شوم دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را شکست خورده عنوان کرد و ابراز داشت: امروز به برکت عاشورا و پیروزی انقلاب، ایران اسلامی همانند خورشید تابانی است که در جهان درخشش دارد.

نائب رئیس جامعه مدرسین بر بقای نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: امروز با وجود جنایت های گروه های تکفیری و داعش هیچ سستی در اراده و انگیزه امت اسلام برای دفاع از دین مشاهده نمی شود به همین دلیل قطعا تمام جنایت کاران محکوم به فنا خواهند بود.

*شکل گیری نهضت علمی مرهون عاشورا است

آیت الله مقتدایی شکل گیری نهضت علمی دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را مرهون قیام امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: به برکت قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، اسلام زنده و دوران رشد خود را آغاز کرد که در ادامه مسیر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با تربیت شاگردان به ترویج معارف اهلبیت(ع) پرداختند.          

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر محافظت علما از دین نبود، مردم از دین خارج می شدند، گفت: قیام امام حسین(ع) موجب شکل گیری نهضت علمی و انتشار احادیث و روایات و انتقال آن ها به حوزه های علمیه شد.

*عالمان دین به مراقبت از دین پرداختند

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: عالمان دین با بهره گیری از روایات و احادیث به حفاظت از دین پرداختند.

آیت الله مقتدایی در ادامه با تاکید بر حضور در مجالس حسینی به خصوص از سوی جوانان، اظهار داشت: البته جوانان باید به نکاتی توجه داشته و باید نسبت به مراقبت از نماز اهتمام داشته باشند.

وی با بیان این که افرادی که عاشق امام حسین(ع) هستند، نباید نسبت به حجاب و نماز خود بی اهمیت باشند، تصریح کرد: برای بهره گیری از پاداش حضور در مجالس حسینی نباید نسبت به ارزش های دینی بی تفاوت باشیم.

*کسانی که ادعای عاشورایی بودن دارند، پایبند به دین باشند

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر حفظ حقوق دیگران و عمل به سیره اهل بیت(ع)، گفت: کسانی که ادعای عاشورایی بودن و شفاعت خواستن و تبعیت از امام حسین(ع) را دارند نباید نسبت به مبانی دینی بی تفاوت باشند یا برخلاف آن عمل کنند.

آيت‌الله مقتدایی در ادامه با اشاره به عاقبت حکومت بنی امیه، اظهار داشت: بنی امیه پس از واقعه کربلا هرگز روز خوشی نداشتند؛ توابین و مختار نیز قیام هایی را به پاس خون خواهی امام حسین(ع) علیه بنی امیه شکل دادند.

*اثری از قاتلات امام حسین(ع) وجود ندارد

وی با اشاره به ذلت حکومت بنی امیه و لعن و نفرین قرار گرفتن آن ها توسط عوام، اظهار داشت: امروز اثری از قاتلان امام حسین(ع) و یاران باوفایش وجود ندارد، چرا که آن ها پس از ماجرای کربلا نابود شدند.

نائب رئیس جامعه مدرسین، مرقد امام حسین(ع) را زیارتگاه میلیون ها عاشق و دلداده خاندان اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: متوکل عباسی با آب بستن به قبر مطهر امام حسین(ع) و کشتن زائران ایشان قصد از بین بردن فرهنگ زیارت حضرت را داشت و امروز نیز شاهد هستیم گروه های تکفیری با بمب بستن به خود و اقدامات تروریستی قصد ضربه زدن به شکوه زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را دارند.

آیت الله مقتدایی افزود: قطعا امسال نیز شاهد حضور میلیون ها عاشق و دلداده حسین بن علی(ع) از اقصی نقاط جهان در کربلا در روزهای تاسوعا و عاشورا خواهیم بود.

*اقامه نماز به برکت قیام امام حسین(ع) است

وی در ادامه با اشاره به این که برخی امام حسین(ع) را شکست خورده جنگ با یزید می دانند، گفت: فردی از امام سجاد(ع) پرسش کرد آیا بهتر نبود با وجود پیروز نبودن امام حسین(ع)، ایشان با یزید بیعت می کرد که حضرت پاسخ دادند با شنیدن اذان به اقامه نماز می پردازید که تمام آن ها  از اثرات پیروزی قیام پدرم است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که همچنین امام سجاد(ع) تاکید می کنند یزید می خواست نام جدم از ماذنه ها پخش نشود و اسلام را نابود کند، ابراز داشت: همین که نماز و اسلام زنده است نشان از پیروزی قیام امام حسین(ع) است.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم برگزاری مجالس حسینی، اظهار داشت: مجالس حسینی بر اساس روایات بهترین جلسات روی کره زمین هستند و حضور مردم در این مجالس موجب بخشیده شدن گناهان آن ها می شود.

*یزید قصد نابودی اسلام را داشت

وی با تاکید بر این که هدف امام حسین(ع) از قیام کردن احیا و ابقای دین بود، تصریح کرد: با به قدرت رسیدن یزید تلاش نبی مکرم اسلام و علی(ع) برای حفاظت از اسلام در حال از بین رفتن بود که با قیام امام حسین(ع) این مسئله رخ نداد.    

*اهتمام به دین درسی از عاشورا است

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به درس ها و عبرت هایی که می توان از عاشورا آموخت اظهار داشت: ارزش و عظمت و اهمیت به دین یکی از مهم ترین درس هایی است که همگان باید به آن توجه داشته باشند؛ حضرت سیدالشهدا(ع) جان خود و یاران را برای حفظ اسلام فدا کرد که نشان دهنده ارزش دین است.

آیت الله مقتدایی با تبیین تعریف از دین، گفت: مجموعه از احکام، اخلاق و اعتقادات دین را تشکیل می دهند که امام حسین(ع) برای احیا و بقای آن جان خود را فدا کرد.

*مردم دوران امام حسین(ع) نسبت به دین بی تفاوت بودند

وی در ادامه با اشاره به دلایل قیام امام حسین(ع)، اظهار داشت: تبعیت از شیطان و بی توجهی به مبانی اسلام از دلایل قیام بود؛ متاسفانه مردم دوران امام حسین(ع) نسبت به حق و عدالت بی تفاوت بودند و با فردی، مشروب خوار، لهو و لعب گر و سگ باز بیعت کرده بودند.

نائب رئیس جامعه مدرسین با بیان این که عزت اسلام از میان مسلمانان رفته بود و فساد و خیانت و دوری از خدا امت اسلام را فرا گرفته بود، گفت: امام حسین(ع) با هدف از بین بردن فساد و اصلاح و ابقای دین خدا قیام کردند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که امام حسین(ع) برای تشکیل سپاه نیازمند حضور یارانی بود که از تیزی شمشیر نهراسند و عاشق شهادت باشند، اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) با نیمه کار گذاشتن حج خود و حرکت به سوی کربلا به حجاج این پیام مهم را منتقل کردند که به دنبال بیعت با یزید نیستند و مسیر شهادت را انتخاب کرده اند و از این طریق همه افراد را پیگیر واقعه عاشورا کردند.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha