چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
شب زنده دار مهدی

حوزه/ عضو فقهاء شورای نگهبان گفت: عاشورا تنها مختص مسلمانان و شیعیان نیست، بلکه یک دانشگاه همگانی و بین المللی است که بشریت باید از آن بهره مند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی شب زنده دار، شب گذشته در جمع عزاداران مسجد النبی(ص) قزوین با اشاره به اهمیت قیام عاشورا گفت: حادثه بسیار بزرگ عاشورا که از زمان حضرت آدم (ع) و تا پایان عالم مورد توجه اولیای  الهی بوده یک دانشگاه همگانی و بین المللی است که بشریت باید از آن بهره مند شود.

عضو فقهاء شورای نگهبان افزود: این دانشگاه عظیم مختص مسلمانان و شیعیان نیست و همگان می توانند از آن استفاده کنند،  همچنان که برخی رهبران غیر مسلمان در حرف ها و سخنان خود به درس آموزی خود از کربلا تصریح کرده اند.

*به روز بودن داستان کربلا

وی تصریح کرد: داستان عجیب کربلا از زمان وقوع تا به حال، هر سال بازخوانی و تکرار می شود و نه تنها از ارزش آن چیزی کم نمی شود، بلکه هر سال بر طراوت آن افزوده شده و پیام ها، درس ها و رسالت های نو از آن برداشت و استفاده می شود .

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: ثواب هر قطره اشکی که  برای امام حسین(ع) ریخته می شود باعث تقرب به خداوند می شود و ثواب این کار از عقول بشر خارج است.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار خاطر نشان کرد: عرض ادب کردن، برگزاری مجالس عزا و شرکت کردن در این مجالس مورد عنایت و خواست حضرت بقیه الله (عج) است و به طور مسلم حضرت در بعضی از مجالس جد بزرگوارشان شرکت می فرمایند.

*ضرورت بازخوانی اهداف نهضت حسینی

وی افزود: برپایی و تشکیل خود مراسم و مجلس عزای امام حسین(ع) موضوعیت دارد و باید در این مجالس نهضت امام حسین(ع) بازخوانی مجدد شده تا از این قیام شگفت انگیز و دانشگاه بزرگ درس بیاموزیم.

عضو فقهاء شورای نگهبان تصریح کرد: بازخوانی اهداف قیام امام حسین(ع) از آن جهت برای ما پیروان حضرت  مهم است که  متوجه می شویم چه عواملی باعث این قیام و حرکت جاودانه شد و مسئولیت ما در مقابل این نهضت و اهداف آن چیست.

رئیس موسسه بقیة‌الله (عج) ادامه داد:  بهترین منبع برای شناخت اهداف قیام، فرمایشات خود امام حسین(ع) است که به عنوان وصایا و نامه هایی برای افراد مختلف نوشته و در خطابه هایی که به مناسبت های مختلف بیان داشته اند به اهداف قیام خود اشاره نموده اند.

وی افزود: سخنان امام حسین(ع) در این وصایا و خطابات بر 4 محور "عقد سلبی"، "امور ایجابی و اثباتی"، "راهکارها" و "هشدار به انسان ها" تقسیم می شود. 

عضو  جامعه مدرسین حوزه توضیح داد: "عقد سلبی" یعنی اهداف و سخنانی است که ممکن است که به ذهن بیاید ولی درست نیست و امام حسین (ع) این امور و اهداف را از قیام خود نفی نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار اضافه کرد: "امور اثباتی و ایجابی"، اموری است که حضرت درصدد تحقق بخشیدن به آنها برآمده و هدف و انگیزه حضرت از قیام هم این امور بوده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در محور "راهکارها"، حضرت برای رسیدن به اهداف خود مسیر و راهکارهای ویژه ای را به جامعه بشری و پیروان خود توصیه فرموده و از طرفی "هشدار" داده که اگر این اهداف را دنبال نکنید و از راهکارها استفاده نکنید به کجا خواهید رفت.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) طبق گفته خود حضرت قیامی نبوده که از روی هوا و هوس و به خاطر به دست آوردن حکومت باشد.

*دستورالعمل موفقیت در فعالیت های نظامی و اجتماعی

رئیس موسسه بقیة‌الله (عج) خاطرنشان کرد: مسئله ای دیگری که امام حسین(ع) آن را نفی فرموده "بطارت" است که در قرآن در ضمن آیات سوره انفال از جمله آیه 47 سوره انفال« وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاء النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَاللّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ/ و مانند كساني نباشيد كه از سرزمين خود از روي هوا پرستي و غرور و خودنمائي كردن در برابر مردم (به سوي ميدان بدر) بيرون آمدند و (مردم را) از راه خدا باز مي‏داشتند (و سرانجام كارشان شكست و نابودي شد) و خداوند به آنچه عمل مي‏كنند احاطه (و آگاهي) دارد» به آن اشاره شده و خداوند در این آیات دستورالعمل موفقیت در جنگ ها و فعالیت های اجتماعی را بیان فرموده که باید دانشگاه های جنگ این آیات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha