شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی بلگراد

رئيس جامعة المصطفی(ص)، در سفر به بلگراد، پايتخت صربستان، ديدارهای متعددی با مسئولين دانشگاهی و علمی اين کشور داشت، در برخی از مراکز مهم آموزشی و پژوهشی به ايراد سخنران پرداخت و با رسانه ‏ها و نشريات تحليلی سياسی تأثيرگذار صربستان مصاحبه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در صربستان، با پروفسور دکتر «سولداتيچ» معاون امور بين الملل رييس دانشگاه بلگراد و خانم «ياندا مارکويچ» رييس اداره‏ی همکاری‏های بين المللی و بين دانشگاهی دانشگاه بلگراد ديدار و گفتگو کرد.

وی و پروفسور «سولداتيچ» در اين جلسه بر اهميت همکاری‏های درازمدت جامعة المصطفی(ص) و دانشگاه بلگراد و امضای تفاهم‏نامه‏ی همکاری‏های جامع تأکيد نموده و اتفاق نظر داشتند که سفر رئيس و معاونين دانشگاه بلگراد به شهر مقدس قم و بازديد از جامعة المصطفی(ص) می‏تواند روند امضای اين تفاهم‏نامه را تسريع ببخشد.

لازم به توضیح است که دانشگاه بلگراد بزرگ‏ترين و قديمی‏ترين دانشگاه دولتی صربستان است و در آخرين رنکينگ دانشگاه‏های جهان در ليست شانگهای در بين چهارصد دانشگاه برتر دنيا قرار گرفته است. دانشگاه بلگراد در سال 2008 دويستمين سالگرد تأسيس را جشن گرفته است. در اين دانشگاه قريب به شصت هزار دانشجو تحصيل می‏کند و در این دانشگاه 31 دانشکده و 8 انستيتوی علمی فعاليت می‏کنند.

گفتگو با رئيس دانشکده‏ی الهيات ارتدوکس دانشگاه بلگراد

در ادامه این سفر رئیس جامعه المصطفی، از دانشکده‏ الهيات ارتدوکس دانشگاه بلگراد بازديد نموده و با رييس دانشکده، پروفسور دکتر «پوزويچ» ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار همچنين، معاون علمی رييس دانشکده، دکتر «ساندو» و رييس کرسی فلسفه‏ی دانشکده، پروفسور دکتر «شياکويچ» حضور داشتند. قابل ذکر است که پروفسور «شياکويچ» در دولت سابق صربستان وزير اديان بوده است.

در اين ديدار، بر اهميت مشترکات معرفتی و معنوی بين مسيحيت ارتدوکسی و اسلام، به خصوص اسلام شيعی، تأکيد شد و هر دو طرف اذعان داشتند که بنيان پاسخ‏های سنن گوناگون دينی به چالش‏های دنيای مدرن از وحدت معرفتی کلان برخوردار است. در اين جلسه‏ی طولانی همچنين ضرورت همکاری‏های عميق علمی بين نهادهای آموزشی تأثيرگذار اسلام و مسيحيت ارتدوکس مورد توجه ويژه قرار گرفت.

خاطرنشان می شود که دانشکده‏ی الهيات ارتدوکس بلگراد در سال 1905 تأسيس شده است و مهم‏ترين نهاد آموزش عالی مسيحيت ارتدوکس در بالکان به شمار می‏رود. اين دانشکده در سال 1952، تحت تأثير فشارهای سياسی نظام کمونيستی يوگسلاوی، از زمره‏ی دانشکده‏های عضو دانشگاه دولتی بلگراد کنار گذاشته می‏شود، ليکن از سال 2004 مجدداً به عنوان يکی از واحدهای تابعه‏ی دانشگاه بلگراد پذيرفته می‏شود. البته، در اين دوره دانشکده‏ی الهيات ارتدوکسی کماکان از موازين و جهت‏گيری‏های معنوی و دينی کليسای ارتدوکس صربستان تبعيت می‏کند.

بازديد از مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی  و هيأت همراه، از مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد بازديد به عمل آوردند و در جريان برنامه‏های تفصيلی علمی و توسعه‏ای اين مرکز قرار گرفتند. در اين ديدار به ويژه لوازم تحقق چشم‏انداز ارتقای مرکز به انستيتوی علمی، در قالب قوانين جمهوری صربستان مورد بررسی قرار گرفت.

ديدار با وزير علوم جمهوری صربستان

وی در ادامه سفر  به صربستان با وزير آموزش، علوم و توسعه‏ی تکنولوژيک دولت صربستان، آقای «وربيچ» ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار که در وزارت علوم جمهوری صربستان انجام پذيرفت، سفير جمهوری اسلامی ايران در صربستان، جناب آقای فهيم‏پور و رايزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در صربستان، جناب آقای دکتر شالويي هم حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در اين گفتگو وزير علوم صربستان را در جريان اطلاعات تفصيلی و دقيق پيشرفت کيفی علم و آموزش در ايران اسلامی در دوره‏ی بعد از پيروزی انقلاب اسلامی قرار داد. ايشان همچنين توضيحاتی در باب اهميت جامعة المصطفی العالميه و پشتوانه‏ی غنی حوزوی آن ارايه نموده و بر اصالت رويکرد عقلانی و معتدل اين نهاد در عرصه‏های آموزشی و پژوهشی تأکيد کرد.

وزير علوم جمهوری صربستان با ابراز خرسندی زايد الوصف به خاطر ملاقات با  حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، پيشرفت کيفی قابل ملاحظه‏ی ايران را در حوزه‏  علم و تحقيقات و همچنين عزم جدی ايران را برای توسعه‏ی هدفمند پژوهش‏ها و رساله‏های دکتری، نشانه‏ی جديت راهبردی اين کشور بزرگ دانسته و به ويژه ابراز اميدواری کرد که صربستان بتواند از تجارب ايران در زمينه‏ی رصد پيشرفت کيفی آموزش در مقاطع عالی استفاده نمايد.

در پايان اين گفتگو حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، لوازم چشم‏انداز ارتقای مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد و تأسيس انستيتوی علمی فاخر را با وزير علوم صربستان در ميان گذاشت.

ديدار با رييس دانشکده‏ ی زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد

همزمان با ملاقات رئیس جامعة المصطفی و وزير علوم جمهوری صربستان، حجت الاسلام و المسلمين رجايي، معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالميه با پروفسور خانم «ورانش»، رييس دانشکده‏ی زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد ديدار و گفتگو کرد. در اين جلسه، معاونين رييس دانشکده و پروفسور خانم «ميترويچ»، رييس کرسی شرق‏شناسی اين دانشکده حضور داشتند.

طرفين در اين جلسه بر اهميت برقراری و توسعه‏ی همکاری‏های جامعة المصطفی(ص) و دانشکده‏ی زبان‏شناسی بلگراد در زمينه‏های ادبيات عرفانی و حکمی ايران و ساير پروژه‏های مشترک اسلام‏شناختی تأکيد کردند.

سخنرانی در دانشکده ‏ی زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، ، در کرسی شرق‏شناسی دانشکده‏ی زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد در جمع تعداد زیادی از دانشجويان اين دانشکده به ارايه‏ی سخنرانی با موضوع «اسلام، علم و چالش‏های معاصر» پرداخت.

وی در جمع بيش از صد و چهل نفر از دانشجويان اين دانشکده که از نخبه‏ترين دانشجويان صربستان به شمار می‏آيند، و با حضور رييس و مسئولين کرسی شرق‏شناسی، تنگناهای معرفتی علم مدرن را در ضمن تقليل منابع معرفت مدرن در حدّ دانش حسی و تجربی مورد تحليل قرار داد. ايشان بر اهميت بهره‏برداری از همه‏ی ساحت‏های متعالی دانش و منابع طولی معرفت، از جمله معرفت وحيانی، شهودی، عقلی و حسی، در سنت فلسفی اسلام تأکيد کرد.

لازم به ذکر است که کرسی شرق‏شناسی دانشکده‏ی زبان‏شناسی بلگراد قديمی‏ترين کرسی شرق‏شناسی در منطقه‏ی بالکان است و در سال 1926 تأسيس شده است. مؤسس اين کرسی دکتر «فهيم بيرق‏دارويچ» بوده است و نخستين واحدهای درسی‏ای که در اين کرسی تدريس می‏شد ادبيات فارسی و زبان ترکی بود. بدين دليل، پشتوانه‏ی غنی تاريخی مطالعات آکادميک در عرصه‏های ايران‏شناسی و اسلام‏شناسی از مشخصه‏های ويژه و افتخارات دانشکده‏ی زبان‏شناسی و دانشگاه بلگراد به حساب می‏آيد و مسئولين علمی و دانشگاهی صربستان با جديت به دنبال احيا و توسعه‏ی درازمدت ظرفيت‏های آموزشی و پژوهشی فاخر در اين حوزه‏ها هستند.

بازديد از مسجد قديمی بلگراد و ديدار با مفتی صربستان

رئیس المصطفی ، از مسجد «بيرق‏لی» در شهر بلگراد بازديد به عمل آورده و در آن اقامه‏ی نماز کرد. اين مسجد در هسته‏ی مرکزی پايتخت صربستان قرار گرفته و ساخت آن در سال 1575 به پايان رسيده است. اين مسجد تنها مسجد باقی مانده در شهر بلگراد از ميان 273 مسجد و نمازخانه‏ی اين شهر در دوره‏ی سلطنت عثمانی‏ها بر بالکان است. بيشترين تعداد مساجد بلگراد در زمان حکومت اتريش‏مجارستان، در نيمه‏ی سده‏ی هجدهم، منهدم شده و يا به شکل کليسا درآمده اند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، پس از اقامه‏ی نماز، با آقای «محمد يوسف‏سپاهيچ» مفتی صربستان در باب چالش‏های اجتماعی و معرفتی پيش‏روی مسلمانان صربستان و منطقه گفتگو کرد.

مصاحبه‏ ی اختصاصی با مجله‏ ی تحليلی سياسی کثيرالانتشار صربستان

رئیس المصطفی در سفر به بلگراد با هفته‏نامه‏ی بسيار معروف و تأثيرگذار صربستانی «پچات» مصاحبه کرد. اين هفته‏نامه با بالاترين تيراژ در ميان هفته‏نامه‏های تحليلی-سياسی صربستان در همه‏ی مکان‏های فروش روزنامه‏ها در سراسر کشور صربستان و کشورهای منطقه‏ی بالکان به فروش می‏رسد.

روزنامه‏نگار معروف صربستانی با حضور در مرکز علوم دينی «قم» و ضمن ابراز خرسندی زايد الوصف به خاطر امکان مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، ، مصاحبه مشروحی با ایشان به عمل آورد.

سخنرانی در انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی

همچنین رئیس المصطفی در انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی دانشگاه بلگراد در جمع تعدادی از فرهيختگان پژوهشی و دانشگاهی و اسلام‏شناسان معروف صربستانی سخنرانی کردند. عنوان سخنرانی آيت الله اعرافی «اسلام معتدل از فلسفه تا سياست: الگوی ايران» بود.

در ابتدای سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، ، پروفسور دکتر «ميليدراگ» به معرفی دقيق سوابق علمی و اجرايي وی پرداخت. پروفسور «ميليدراگ» از پژوهشگران مشهور انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی است و نوشته‏ها و مقالات متعددی در زمينه‏ی فلسفه‏ی قرون وسطايي و حکمت مشاء اسلامی منتشر کرده است. حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در اين سخنرانی به تفصيل مهم‏ترين مؤلفه‏های معرفتی و تمدنی اسلام معتدل را بررسی نمودند و پس از اتمام سخنرانی به سؤالات تخصصی اساتيد و پژوهشگران حاضر پاسخ دادند.

لازم به توضیح است که به دليل اهميت اجتماعی سخنرانی‏های مهمانان رسمی انستيتو، شبکه‏ی تلويزيونی صربستانی معروف «92B» سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، را مورد پوشش خبری وسيع قرار داد. همچنين، فيلم کامل سخنرانی به همراه ترجمه‏ی صربی در صفحه‏ی اصلی وب‏سايت انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی در دسترس پژوهشگران صربستانی و بالکانی قرار گرفته است.

اساس انستيتوی فلسفه و علوم اجتماعی در سال‏های 1975 و 1981 در يوگسلاوی سابق ريخته شد و در آن سال‏ها اساتيد معروفی که به دليل اختلافات معرفتی و سياسی با سلطه‏ی حاکم يوگسلاوی کمونيستی از تدريس در دانشگاه بلگراد منع می‏شدند، در آن نهاد پژوهشی به فعاليت علمی و اجتماعی گسترده پرداختند. بسياری از پژوهشگران اين انستيتو از سياست‏مداران تأثيرگذار و رهبران احزاب مهم سياسی يوگسلاوی و صربستان در دوره‏ی متأخر بودند.

مصاحبه‏ ی تلويزيونی با شبکه‏ ی معروف «B92»

رئیس جامعة المصطفی، پس از سخنرانی در انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی دانشگاه بلگراد، با مهم‏ترين شبکه‏ی تلويزيونی غير دولتی صربستان، موسوم به «B92» مصاحبه کرد. حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در اين مصاحبه ابراز داشت: «همکاری‏های فيمابين صربستان و ايران امروز رضايت‏بخش است، ليکن اعتقاد دارم که ظرفيت‏های جدی وجود دارد که لازم است در مسير تعميق روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی خودمان مورد استفاده واقع شود. البته، دو کشور ما می‏توانند در صحنه‏های بين المللی هم همکاری گسترده‏تری داشته باشند. در سفرم به صربستان، با تعداد زيادی از مسئولين علمی و دانشگاهی شما گفتگو کردم. آرزوی من بالکانی متحد است که مردمان آن بتوانند در کنار هم زندگی همراه با صلح و آرامش داشته باشند.»

رييس جامعة المصطفی العالميه در پاسخ به سؤال امکان دستيابی به موافقت درازمدت در مذاکرات هسته‏ای توضيح داد: «تلاش همه‏جانبه‏ی ما رسيدن به راه‏حل مشترک است و ايران در اين رابطه فرصت بسيار خوبی در اختيار کشورهای غربی قرار داده است. سابقاً هم تأکيد ما بر اين بود که تکنولوژی هسته‏ای را صرفاً مورد بهره‏برداری صلح‏آميز قرار خواهيم داد. تحريم‏های فعلی ظالمانه است، ليکن معتقد هستم که کشورهای غربی و دنيای امروز خواهند توانست صداقت ما را در استفاده از برنامه‏ی هسته‏ای با هدف توسعه‏ی علمی و تکنولوژيک درک کنند. دنيا متوجه خواهد شد که ايران سرزمين اسلام معتدل و عقلانی است و با اين ظرفيت می‏توانيم به موافقت درازمدت نزديک شويم. در غير اين صورت، اين خطر وجود دارد که در جهان اسلام گروه‏های افراطی پديد بيايند که صلح بين المللی را به مخاطره خواهند انداخت.

در پايان مصاحبه، حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در پاسخ به سؤال در ارتباط با اهميت انتخاب جناب آقای روحانی به عنوان رييس جمهور جديد ايران بيان داشت: «حاکميت سياسی در ايران در ميان جريان‏های سياسی گوناگون دست به دست می‏شود. ما به دنبال آن هستيم که معيارهای ارزشی هويت جامعه‏ی خودمان را حفظ کنيم. در عين حال، اعتقاد راسخ به عقلانيت اسلام داريم و لذا لازم است با همه گفتگو کنيم. مطمئن هستم که چنين جهت‏گيری ارزش واقعی خود را نشان خواهد داد و ما خواهيم توانست متقن‏ترين راه‏حل‏ها را در برابر چالش‏های حيات نوين پيدا کنيم. همچنين مطمئن هستم که دولت فعلی در ايران در اين زمينه الگوی خوبی خواهد بود.»

شبکه‏ ی تلويزيونی « B92» دارای فرکانس ملی صربستان است و يکی از مهم‏ترين شبکه‏های کابلی همه‏ی کشورهای منطقه‏ی بالکان است. اين شبکه مهم‏ترين منبع خبرها و تحليل‏های سياسی-اجتماعی در صربستان و منطقه به حساب می‏آيد.

مصاحبه‏ی حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، روز جمعه به سرعت در وب‏سايت خبری « B92» هم قرار گرفت و متن مصاحبه توسط بسياری از رسانه‏های خبری صربستانی، با استناد به « B92» پخش شد. متن مصاحبه با عنوان «ايران سرزمين اسلام معتدل است»، به همراه فيلم مصاحبه در آدرس زير قابل مشاهده است.

سخنرانی در جمع ايرانيان مقيم بلگراد

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در ادامه سفر به صربستان، در جمع ايرانيان و گروهی از شيعيان بلگراد حاضر شده و پس از مراسم نورانی قرائت دعای شريف کميل، در باب اهميت و عظمت عاشورا و حرکت الاهی حضرت اباعبدالله الحسين(ع) سخنرانی کرد.

بازديد از مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در بلگراد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، و اعضای هيأت همراه، از مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در بلگراد بازديد به عمل آورده و با رايزن فرهنگی ايران اسلامی جناب آقای دکتر شالويي پيرامون فعاليت‏های فرهنگی و علمی اين نهاد در سال‏های گذشته گفتگو کردند.

بازديد معاونين جامعة المصطفی از نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد

حجت الاسلام و المسلمين رجايي، معاون پژوهشی و حجت الاسلام و المسلمين   ميرفاطمی، معاون اداری مالی جامعة المصطفی  در ضمن سفر به صربستان  در نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد حاضر شده و از غرفه‏های ناشران گوناگون صربستانی و بين المللی بازديد کردند. نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد، پس از نمايشگاه فرانکفورت، دومين نمايشگاه بزرگ کتاب اروپاست و امسال پنجاهمين سال برگزاری آن است. مسئولين جامعة المصطفی همچنين از غرفه‏ی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد بازديد به عمل آوردند. مرکز علوم دينی «قم» امسال برای نخستين بار به صورت مستقل در نمايشگاه کتاب بلگراد شرکت کرده است.

گزارش: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زارع IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 1
    خیلی خوب بود