شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
شیرمحمدی استانداری

حوزه/ دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی اجتماعی پناهندگان افغانستان با حضور رئیس جامعة المصطفی، ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، دکتر دانا پالا رئیس کمیساریا عالی پناهندگان سازمان ملل، حجت الاسلام والمسلمین بنایی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم امروز در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیرمحمدی مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری  در این مراسم اظهار داشت: رویکردی که ما برای برگزاری همایش نویسندگان و طلاب افغانی المصطفی داشتیم به سمت فراخوان مقالات سوق داده شد تا معضلات فرهنگی از سوی طلاب در چهار موضوع آسیب های زنان و خانواده، معضلات فرهنگی و اجتماعی، بررسی شود. 

وی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری شعار سال در خصوص اهتمام به مسائل فرهنگی، رویکرد این همایش به موضوعات فرهنگی اختصاص یافت. 

مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری قم با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 40 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است، ابراز داشت: ارسال مقالات به دلیل استقبال و درخواست طلاب افغانستان تا 20 آذر تمدید شد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در سخنانی با اشاره به اینکه فرقه گرایی در منطقه از سوی اسرائیل تغذیه می شود، افزود: قدرت های استکباری با لشکر کشی به منطقه در فکر تامین منافع خود هستند و به همین دلیل امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند. 

وی با اشاره به اینکه دنیای استکبار فقط به منافع خود فکر می کند، ابراز داشت: برخی از مسلمانان گرفتار فریب های استکبار در طول تاریخ شد‌ه‌اند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بنایی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با بیان اینکه ماموریت اصلی قم، تولید و اشاعه علم در سراسر عالم است، ابراز داشت: طلاب و فضلای افغانی با توجه به اینکه در شهر علم ساکن هستند به نشر معارف دینی به کشورهای منطقه سوق داشته باشند.

سپس دانا پالا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران با تاکید بر جایگاه عظیم عالمان دینی، ابراز داشت: من از عالمان دینی با هر مذهب و نگرشی می خواهم جوانان را نسبت به تقویت وحدت و انجام امور قانونی و پرهیز از افراط و تفرقه گرایی  اهتمام دهند.

وی با اشاره به اینکه هم زیستی مسالمت آمیز در ایران وجود دارد و در مدارس شاهد هستیم که کودکان شانه به شانه یکدیگر تحصیل می کنند، اظهار داشت: این نوع مهمان نوازی در فرهنگ ایران ذاتی است و این مسئله یادآور کلامی از امام خمینی(ره) است که اتباع افغانی را به عنوان برادر و خواهر می دانست. 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین اعرافی رئیس جامعة المصطفی با بیان اینکه تولید فتنه و تندروی زیر سایه غرب شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز انگلیس پشتیبان شیعیان تندرو است و شیعیان اسلام ناب از قم علم خود را می گیرند؛ تکفیرهای افراطی و تکفیری نیز از سوی کشورهایی تغذیه می شوند که زیر سایه غرب می باشند.

وی با اشاره به رفتار دوگانه غربی ها، ابراز داشت: غربی ها کشورهایی که انتخابات و دموکراسی دارند را زیر سوال می برند؛ اما به حمایت از کشورهای دیکتاتور می پردازند. 

سپس احمد نور سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اینکه افغانستان تسلیم جریان تکفیر و افراط نشده است، گفت: ملت افغانستان مسلمانان معتقد و معتدل و به دور از تحجر می باشند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با بیان اینکه فتنه گران تلاش کردند در افغانستان به جنگ های فرقه ای روی بیاورند، ابراز داشت: در این کشور بستر فرهنگی و مذهبی برای ایجاد جنگ های مذهبی وجود ندارد و مردم به افرادی که ابزار استعمار برای تکفیر و افراط شوند، روی نخواهند آورد.      

سخنرانی پایانی این مراسم نصرالهی معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در سخنانی ابراز داشت : در حوزه آموزش و پرورش 350 هزار دانش آموز افغانی در 1500 کلاس درس به تحصیل می پردازند که هزینه های کلانی دارد اما لوح زرینی در زمینه خدمات جمهوری اسلامی است که همواره می درخشد.

نصرالهی با بیان اینکه از روحانیون افغانی انتظار داریم به اطلاع رسانی و آگاهی در اتباع خود اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: روحانیون افغانی در راستای آگاهی بخشی دینی و خدماتی به اتباع نقش  برجسته ای دارند.

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha