شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با بیان این که تولید فتنه و تندروی زیر سایه غرب شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز انگلیس پشتیبان تندروها است و شیعیان اسلام ناب از قم علم خود را می گیرند؛ تکفیرهای افراطی نیز از سوی کشورهایی تغذیه می شوند که زیر سایه غرب می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی  امروز در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان افغانستان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تلاش داشته است تا برخورد خود را با مسائل جهان اسلام در چارچوب کلان امت اسلامی تعریف کند، اظهار داشت: به نظر می رسد وقتی که مسئله افغانستان را می خواهیم ارزیابی کنیم هنگامی موفق خواهیم بود که به جدول کلی امت اسلام و جهان اسلام توجه کنیم. 

وی با بیان این که بدون نگاه کلان به مسائل امت اسلام، مسائل خرد به درستی قابل اجرا نیست، گفت: اگر موضع نخبگان اسلام در مسائل کلان مشخص باشد، مسائل خرد را نیز می توان بر آن اساس تعیین تکلیف کرد.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که امروز امت اسلامی با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: عقب ماندگی های علمی، اقتصادی، اختلافات و تندروی، اشغال، جنگ، تجزیه و وجود غده اسرائیل از مهم ترین مسائل امت اسلام می باشد.

60درصد منابع در  اختیارکشورهای اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان این که بیش از 60 درصد منابع انرژی و معادن  و بازار اقتصادی در کشورهای اسلامی می باشد، گفت: وجود تمدن تاریخی اسلام، یک و نیم میلیارد جمعیت، وجود 50 کشور اسلامی و ذخایر بی پایان انرژی و ضریب هوشی و استعداد بالا در منطقه از ظرفیت های اسلام می باشد.     

وی تصریح کرد: وجود سرمایه های اسلام با خروجی که امروز در جهان اسلام شاهد هستیم سازگاری ندارد؛ با این همه سرمایه انسانی و طبیعی و تاریخی و توان مندی ها، به وضع اسف باری افتاده اند.  

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به اینکه امروز همه تصمیمات مهم با حق وتوی قدرت های محدود لغو می شود، گفت: جایگاه های سیاسی و بین المللی متناسب با ظرفیت جهان اسلام نیست و دولت های اسلامی باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان این که جایگاه علمی و فناوری مناسب متناسب با دنیا نداریم، ابراز داشت: امروز شاهد هستیم کشور ایران که با خیز علمی به دنبال ارتقا می باشد، هزار مانع برای آن ایجاد می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصل وجود اسرائیل هیچ  توجیهی ندارد، گفت: هرروز یک جنگ فرقه گرایی و تندروی در جهان اسلام شکل می گیرد و موجب عقب افتادگی می شود.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به دیدار خود با سفیر فرانسه، ابراز داشت: بنده به وی در خصوص تندروی ها تاکید کردم یکی از مهم ترین عوامل این مسئله انواع جنگ و تحقیر و تعدی و تجاوز غربی ها به منطقه می باشد که آن ها تحمیل کردند.

انگلیس پشتیبان تندرو ها است

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان این که تولید فتنه و تندروی زیر سایه غرب شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز انگلیس پشتیبان تندروها است و شیعیان اسلام ناب از قم علم خود را می گیرند؛ تکفیرهای افراطی و تکفیری نیز از سوی کشورهایی تغذیه می شوند که زیر سایه غرب می باشند.

وی با اشاره به اینکه رفتار دوگانه غربی ها، ابراز داشت: غربی ها کشورهایی که انتخابات و دموکراسی دارند را زیر سوال می برند اما به حمایت از کشورهای دیکتاتور می پردازند. 

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که اگر شرایط امروز اسلام مناسب بود با پدیده پناهندگی نباید مواجه می شدیم، گفت: اسلام باید از نظر مذهبی به اصول و مشترکی دست یابد و اتحادیه های قوی بین کشورهای اسلامی شکل بگیرد و ضرورت دارد اتحاد علمی، فناوری، صنعتی، اقتصادی و توریسم صورت گیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به این که ظرفیت های همکاری ایران و افغانستان عظیم است، تصریح کرد: کسانی که اشغال و جنگ را در منطقه تحمیل کرده اند در کوتاه مدت منافع خود را می برند، اما در بلند مدت ضرر می کنند. 

وی با بیان اینکه المصطفی در راستای ارتقای روابط ایران و افغانستان تلاش کرده است، گفت: این کشور از جایگاه تاریخی، شخصیت های دینی و فرهنگی و تولیدات فکری و تنوع قومی و مذهبی و ضریب هوشی برخوردار است. 

روح مقاومت و مجاهدت در افغانستان وجود دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علی رغم برخوردهای ناروای مذهبی بهترین رفتارهای مذهبی و الگوی همبستگی در این کشور وجود دارد، ابراز داشت: روح مقاومت و مجاهدت در افغانستان وجود دارد و اگر این روحیه نبود حملات کشورهای غربی، این کشور را تهی می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان این که مسائل تهاجم فرهنگی و اشغال، افراط گرایی و عقب ماندگی های علمی از مشکلات امروز افغانستان است، تصریح کرد: نخبگان افغانستان باید به فکر حل مشکلات و پایه ریزی نگرش های جدید باشند.

وی با اشاره به اینکه جامعة المصطفی در خدمت شیعه و سنی بوده است، ابراز داشت: این مرکز علمی از افغانی ها و اتباع دیگر کشورها پذیرایی علمی کرده است و فارغ التحصیلان این مرکز می توانند مشکلات افغانستان را با نگاه علمی و اتحادی برطرف کنند.

رئیس جامعة المصطفی تاکید کرد: علمای اهل سنت و شیعه با تاکید بر اتحاد، مردم را از افراطی گرایی در منطقه پرهیز دهند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به اینکه در مجموع جمهوری اسلامی در خدمت مردم و مهاجران افغانستان بوده است، ابراز داشت: امروز ما در افغانستان غریب نیستیم و احساس غربت نمی کنیم. 

وی تصریح کرد: باید نگاه مهاجر و انصار را داشته باشیم و با رویکردی انسانی از یکدیگر استقبال کرده و به توسعه فکر کنیم.  

نگاه حوزه فرا مذهبی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما نگاه فرامذهبی و انسانی نسبت به کشورهای مطنقه را داریم، ابراز داشت: انقلاب اسلامی گفتمان عقلانی و انسانی است و ما همان گونه که رهبری فرمود از حزب الله و حماس حمایت کرده ایم بدون این که نگاه مذهبی داشته باشیم.  

آیت الله اعرافی با بیان اینکه روحانیون اهل تسنن و تشیع برای ارتقای مسائل فرهنگی و علمی گام بردارند، تصریح کرد: جامعة المصطفی در زمینه ارتقای تربیتی، مذهبی، علمی و فرهنگی آمادگی دارد تا در این عرصه ها برای اتباع افغانستان نقش آفرین باشد.

وی افزود: اتباع افغانی باید به فکر بازگشت به کشور خود در راستای ایفای نقش برای افزایش توسعه باشند.

انتهای پیام/313 /33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha