پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
رسول نجفیان

حوزه / تا کنون در مورد نقش امام چهارم و حضرت زینب در وقایع پس از عا شورا کار در خور شان هنری انجام نشده است

رسول نجفیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه عاشورا وسعتی بی انتها دارد، اظهار کرد: معنا و عظمت عاشورا تنها آن چیزی نیست که در 10 روز اول محرم روی داده است، بلکه کل تاریخ بشریت تا ابد خود را وام دار عاشورا می‌داند. برای همین هم این حرکت انسان ساز می‌تواند، الگویی برای تمامی آزادگان جهان باشد تا از آن به عنوان الگوی شاخص بهره برند.

وی افزود: متاسفانه در کارهای نمایشی معمولا آنچه ما از عاشورا می‌بینیم تنها    پرداختن به مسایلی است که در  10 روز اول محرم روی داده است، البته نشان دادن عاشورا و آنچه به امام حسین و اهل بیت‌اش رفته کار بسیار پسندیده است، اما این نوع نگاه باید به بعد از عاشورا نیز تعمیم پیدا کند. حرکت کاروان اسرا پس از عاشورا جریانی تاریخی بود که باید به آن توجه جدی شود.

هنر هفتم کاری برای پیام آوران عاشورا نکرده است

این بازیگر ادامه داد: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در طول مسیر رسیدن به شام خطبه‌ها و سخنرانی‌های فراوانی داشتند که هر کدام آنها همچون پتکی بر سر خاندان بنی امیه فرود آمد که  عامه مردم کمتر از آن مطلع هستند و این رسالت سینما و تلویزیون است این موضوعات را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه تا کنون در مورد نقش امام چهارم و حضرت زینب در وقایع پس از عا شورا کار در خور شان هنری انجام نشده است گفت ؛ یکی از این موضوعات به سخنرانی‌های حماسه آفرین امام چهارم در کاخ یزید مربوط می‌شود و ارکان حکومت یزیدرا چنان لرزاند که امام را تا مرز شهادت برد و اگر حضرت زینب خود را حائل امام سجاد علیه السلام نمی کرد او را به شهادت می رساند

نجفیان ادامه داد: در تعزیه تا حدودی به آنچه بعد از عاشورا رخ داده پرداخته شده است، اما این توجه بیشتر مربوط به سال‌های گذشته است و اکنون حتی  تعزیه هم  کمتر شده است

 وی گفت ؛البته این کم کاری  فقط به هنرمندان  یا تعزیه خوانان برنمی گردد، بلکه معتقدم حمایت‌های لازم از آنها انجام نمی‌شود، چون اگر حمایت‌های لازم انجام شود عاشقان حسین (ع) در عرصه هنر کم نیستند و حاضرند کارهای فاخری  را در این حوزه تولید کنند.

نیازمند تولید مختار نامه ها هستیم

رسول نجفیان  اضافه کرد: چند سال پیش سیما بر سریالی چون «مختارنامه» سرمایه گذاری کرد. آیا از آن سرمایه گذاری ضرر کرد؟ آیا این سریال طی چند سال گذشته بارها از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی پخش نشده است؟ بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه را نباید به هیچ وجه به این معنا تصور کرد که کاری پر خرج تولید شده، بلکه باید با نگاه یک اثر تبلیغی در حوزه تاریخ اسلام نگاه کرد.

بازیگر فیلم «مسافر ری» درباره تاثیرات بین‌المللی کارهایی چون «مختارنامه» چنین توضیح داد: سریال «مختارنامه» در اکثر کشورهای مسلمان پخش شد و استقبال فراوانی هم از آن شد، حتی در عراق عکس مختار را در کنار عکس رئیس جمهور خود قرار دادند. آیا این اتفاق خود بهترین تبلیغ برای تفکر شیعی نیست، پس چرا باید از سرمایه‌گذاری در این حوزه هراس داشته باشیم؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این روزها در آستانه اربعین حسینی هستیم و جامعه هنوز عزادار حسین است، اما باید بدانیم حضرت زینب و امام سجاد (ع) هم ستم‌های فراوانی را کشیده اند و اگر نبود افشاگری‌های آنها عاشورا چنین در اذهان باقی نمی‌ماند، بنابراین از مسئولان سینما و تلویزیون درخواست می‌کنم در حوزه عاشورا به جریانات پس از عاشورا هم بپردازند تا مردم بهتر و بیشتر به آنچه در آن دوران روی داده آشنا شوند.

نجفیان در پایان خاطرنشان کرد: درخواست دیگرم از مدیران این است هنرمندانی را برای ساخت کارهای مذهبی انتخاب کنند که دغدغه این حوزه را دارندو از دانش کافی در این حوزه بر خور دار باشند .

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha